Η κοινωνική φοβία, επίσης γνωστή ως κοινωνική αγχώδης διαταραχή, αποτελεί έναν τύπο διαταραχής του άγχους που προκαλεί έντονο φόβο σε οποιαδήποτε κοινωνική κατάσταση ή κοινωνική αλληλεπίδραση, όπως στο χώρο εργασίας.
Τα άτομα με κοινωνικη αγχώδη διαταραχή, συχνά νιώθουν φόβο ή άγχος σε καταστάσεις που εκτίθενται σε άλλους και όπου είναι πιθανό να αξιολογηθούν. Ειδικά στο χώρο εργασίας, η κοινωνική φοβία μπορεί να οδηγήσει σε αισθήματα κατωτεροτητας ή ανεπαρκείας.
Αν βιώνετε κοινωνική φοβία στο εργασιακό σας πλαίσιο στην εργασία, είναι σημαντικό να αναγνωρίσετε τα σημάδια, ώστε να μπορέσετε να λάβετε μέτρα για τη διαχείρισή τους πριν η κατάσταση σας επηρεάσει την επαγγελματική σας απόδοση ή και ανέλιξη.
Συμπτώματα της κοινωνικής φοβίας στο χώρο εργασίας:
Αποφυγή: Οι άνθρωποι που ζουν με κοινωνική φοβία θα αποφεύγουν καταστάσεις που τους κάνουν να νιώθουν άβολα ή ανήσυχα. Η αποφυγή μπορεί να σημαίνει ότι αποφεύγουν συγκεκριμένους ανθρώπους, δραστηριότητες ή ακόμη και ολόκληρα τμήματα στο χώρο εργασίας.
Εφίδρωση: Η εφίδρωση που προκαλείται από το άγχος είναι συνηθισμένη για εκείνους με κοινωνική αγχώδη διαταραχή. Αυτό το σύμπτωμα μπορεί να προκαλέσει υπερβολική εφίδρωση κατά τις συναντήσεις ή τις παρουσιάσεις όπου πρέπει να αλληλεπιδράσουν με αλλά άτομα.
Νευρικότητα: Τα σωματικά συμπτώματα, όπως τρέμουλο στα χέρια και πόδια, αυξημένος καρδιακός παλμός, δύσπνοια, ναυτία, ζάλη και ξηρό στόμα μπορεί να εμφανιστούν.
Αυτοσυνειδησία: Το να αισθάνεστε υπερβολικά αυτοσυνειδητοποιημένοι είναι ένα άλλο σύμπτωμα που συνηθίζεται από εκείνους που παλεύουν με την κοινωνική φοβία. Η υπερβολική αυτοσυνειδησία μπορεί να οδηγήσει σε αισθήματα ντροπής για την εμφάνισή τους ή τη συμπεριφορά τους, τα οποία μπορεί να προκαλέσουν στα άτομα αίσθημα εξουθένωσης.
Δυσκολία στη συγκέντρωση: Η κοινωνική αγχώδης διαταραχή μπορεί να επηρεάσει τα επίπεδα συγκέντρωσης λόγω ανησυχιών για τον κρίσιμο ρόλο που διαδραματίζει η κριτική από συναδέλφους ή επιβλέποντες. Η αδυναμία συγκέντρωσης μπορεί να επηρεάσει αρνητικά τις αξιολογήσεις απόδοσης και να δημιουργήσει ανησυχίες για την εργασιακή σας ασφάλεια.
Φόβος: Ο φόβος του να κάνετε λάθη είναι ένα άλλο σύμπτωμα αυτής της κατάστασης. Για τους ανθρώπους με κοινωνική αγχώδη διαταραχή, ο φόβος μπορεί να εμποδίσει τα επίπεδα παραγωγικότητας στο γραφείο. Μπορεί να οδηγήσει σε ανασφάλεια και έλλειψη αυτοπεποίθησης για τις ικανότητες τους.
Τρόποι διαχείρισης:
10 Βιωματικά Εργαστήρια για Γονείς (Νοέμβριος 2024 – Απρίλιος 2025) | Διοργάνωση: PSYCHOLOGY.GR | Συμμετοχή: 35 ευρώ για εγγραφές που θα γίνουν έως Κυριακή 17 Νοεμβρίου. Με αυτό το κόστος, έχετε πρόσβαση στο σύνολο των 10 σεμιναρίων που θα διεξαχθούν.
1. Έχετε έτοιμες θετικές φράσεις (positive affirmations)
Τα positive affirmations είναι θετικές δηλώσεις που μας υπενθυμίζουν ότι έχουμε έλεγχο επί των σκέψεών και των συναισθημάτων μας. Μπορούν να λειτουργήσουν ακόμη και όταν αντιμετωπίζουμε προκλητικές καταστάσεις όπως η συμμετοχή σε συναντήσεις ή η διεξαγωγή παρουσιάσεων. Για παράδειγμα, η επανάληψη της φράσης "Είμαι ικανός" πριν από μια παρουσίαση, μπορεί να σας δώσει αυτοπεποίθηση.
2. Αφήστε τα συναισθήματά σας και επικεντρωθείτε στην απόδοση
Αντί να επικεντρώνεστε στο πόσο ανήσυχοι αισθάνεστε, προσπαθήστε να σκεφτείτε κάθε βήμα που πρέπει να κάνετε, ένα τη φορά, για να ολοκληρώσετε μια εργασία.
3. Να είστε ρεαλιστικοί με τις προσδοκίες σας προς τον εαυτό σας
Ψηφιακό Marketing για Ψυχολόγους: Κύκλος 11 Σεμιναρίων με Βέλτιστες Πρακτικές και Εργαλεία Διαχείρισης διαδικτυακής παρουσίας | Διοργάνωση: PSYCHOLOGY.GR
Μην περιμένετε την τελειότητα από τον εαυτό σας - λάθη συμβαίνουν! Αναγνωρίστε αυτήν την πραγματικότητα εκ των προτέρων, έτσι ώστε όταν κάτι πάει λάθος, δεν θα είναι τόσο δύσκολο για εσάς να το χειριστείτε συναισθηματικά. Θυμηθείτε ότι οι αναποδιές συμβαίνουν σε όλους, είτε έχουν κοινωνική αγχώδη διαταραχή είτε όχι.
4. Αναζητήστε θεραπεία
Δουλεύοντας την κοινωνική φοβία με ένα θεραπευτή μπορεί να σημαίνει ότι λαμβάνετε προσωπικές στρατηγικές προσαρμοσμένες στις συγκεκριμένες σας ανάγκες. Μέσω διαφόρων τύπων θεραπείας, όπως η γνωσιακή-συμπεριφοριστική θεραπεία, μπορείτε να μάθετε πώς να αντιμετωπίζετε το άγχος στην εργασία, έτσι ώστε να έχετε μεγαλύτερο έλεγχο των συναισθημάτων σας όταν χρειάζεται να αλληλεπιδράτε επαγγελματικά με άλλους.
5. Θυμηθείτε: Δεν είστε μόνοι
Είναι σημαντικό να θυμάστε ότι πολλοί άνθρωποι υποφέρουν από ψυχικά προβλήματα. Μην νιώθετε ντροπή για δυσκολίες που βιώνετε σε πλαίσια όπου άλλοι μπορεί να παρουσιαζονται με περισσότερη αυτοπεποίθηση από εσάς.
6. Ενσυνειδητότητα (mindfulness)
Να παίρνετε χρόνο κατά τη διάρκεια της ημέρας (ή της εβδομάδας) για πρακτικές ενσυνειδητότητας όπως γιόγκα ή διαλογισμός. Οι πρακτικές αυτές βοηθούν να αναγνωρίσετε τα συναισθήματά σας και να θέτετε ρεαλιστικούς στόχους - σημαντικά εργαλεία που μπορούν να συμβάλουν στη σημαντική μείωση των επιπέδων άγχους.
7. Πρακτική
Η πρακτική φέρνει πρόοδο όταν πρόκειται για τη διαχείριση του άγχους στην εργασία. Κάντε μικρά καθημερινά βήματα. Για παράδειγμα, μπορείτε να συστήσετε τον εαυτό σας πρώτοι σε έναν ομιλητικό κύκλο αντί να περιμένετε μέχρι να μιλήσουν όλοι οι άλλοι (κάτι που μπορεί να είναι συντριπτικό). Με αυτόν τον τρόπο, θα αυξήσετε τα επίπεδα αυτοπεποίθησης σας ενώ μαθαίνετε νέους τρόπους αποτελεσματικής αντιμετώπισης της πίεσης.
Συγγραφή - Επιμέλεια Άρθρου
BA PSychology, MSc Clinical Psychology.
Τα ερευνητικά της ενδιαφέροντα έχουν εστιαστεί στην έννοια της προσωπικότητας και ειδικότερα στη μελέτη των ναρκισσιστικών χαρακτηριστικών.