Στο πλαίσιο μεταπτυχιακής έρευνας στην Εκπαιδευτική Ψυχολογία πρόκειται να διενεργηθεί πρωτότυπη παρέμβαση για την ευημερία εκπαιδευτικών δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης στο εργασιακό περιβάλλον τους.

Η παρέμβαση αξιοποιεί το σχήμα του μυθολόγου Joseph Campbell (2012) για το Ταξίδι του Ήρωα, εισάγοντας στοχευμένες ασκήσεις θεραπευτικής εκφραστικής γραφής.

Το ερευνητικό πρωτόκολλο έχει λάβει έγκριση από την Επιτροπή Βιοηθικής του Πανεπιστημίου Νεάπολις της Πάφου και διενεργείται από την Πηνελόπη Κολοβού (Εκπαιδευτικός – Σύμβουλος Πρόληψης και Υγείας, Εκπαιδεύτρια Ιατρικής Επικοινωνίας, Ειδικευόμενη Συστημική Ψυχοθεραπεύτρια) υπό την εποπτεία της Δρ. Έλενας Δραγκιώτη (Αναπληρώτρια Καθηγήτρια Ψυχολογίας).

Ο σκοπός της έρευνας

Με γνώμονα την προαγωγή της ψυχικής υγείας στο οικοσύστημα του σχολείου, σκοπός της παρούσας έρευνας είναι να μελετήσει την αποτελεσματικότητα μιας ψυχοεκπαιδευτικής παρέμβασης θεραπευτικής εκφραστικής γραφής σε εκπαιδευτικούς δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης, σε σχέση με την επαγγελματική εξουθένωση και τα συναισθήματα γύρω από την εργασία τους. Ιδιαίτερα πρόκειται να μελετηθεί η σύγκριση μεταξύ της υποκατηγορίας των εκπαιδευτικών που διδάσκουν μαθήματα θεωρητικής κατεύθυνσης ή/και ανθρωπιστικών επιστημών με την υποκατηγορία των εκπαιδευτικών που εκπροσωπούν τις θετικές επιστήμες.

Λαμβάνοντας ως δεδομένο τον θετικό συσχετισμό μεταξύ της συναισθηματικής εργασίας των εκπαιδευτικών και της επαγγελματικής εξουθένωσης αυτών, η ψυχοεκπαιδευτική παρέμβαση που πρόκειται να μελετηθεί έχει ως στόχο πρωτίστως την ανάπτυξη της ικανότητας συναισθηματικής αυτορρύθμισης, την αύξηση της ενσυναίσθησης και του αισθήματος επαγγελματικής ικανοποίησης.

Οι τρεις αυτοί στόχοι προτείνονται με βάση την επιδραστική θεωρία της Maslach (1981) για την εμφάνιση της επαγγελματικής εξουθένωσης (burnout).

Προς την επίτευξη των παραπάνω, τίθενται επιμέρους στόχοι, οι οποίοι αναμένεται να επιτευχθούν με τη βοήθεια ασκήσεων θεραπευτικής γραφής, οι οποίες αναμένεται να συμβάλουν στην ευημερία των συμμετεχόντων σε σωματικό, πνευματικό, συναισθηματικό-κοινωνικό επίπεδο.

Σε ποιους απευθύνεται;

Η ψυχοεκπαιδευτική παρέμβαση απευθύνεται σε εκπαιδευτικούς δημόσιας και ιδιωτικής δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης όλων των ειδικοτήτων, με ενεργό σχέση εργασίας. Ιδιαίτερα ευπρόσδεκτοι είναι διδάσκοντες των θετικών επιστημών! Για τη συμμετοχή στην παρέμβαση δεν προβλέπεται κόστος συμμετοχής.

Τρόπος διεξαγωγής

Το πρόγραμμα της παρέμβασης πρόκειται να ολοκληρωθεί σε δύο πρωινά (π.χ. 2 Σάββατα ή/και Κυριακές x 4 ώρες) και η διάρκειά του υπολογίζεται συνολικά περίπου στις 8 ώρες, αναλόγως των αναγκών και του ρυθμού εργασίας των ομάδων.

Με κατανόηση στο σύνθετο πρόγραμμα των συμμετεχόντων, υπάρχει η δυνατότητα ελεύθερης επιλογής ημέρας, ως εξής: Θα χρειαστεί να επιλέξετε μία ημέρα για το Α μέρος και μία για την ολοκλήρωση του Β μέρους, ιδανικά εντός του ίδιου μήνα.

Μάρτιος
Σάββατο 23 Μαρτίου: Α μέρος
Κυριακή 24 Μαρτίου: Α μέρος
Σάββατο 30 Μαρτίου: Β μέρος
Κυριακή 31 Μαρτίου: Β μέρος

Απρίλιος
Σάββατο 13 Απριλίου: Α μέρος
Κυριακή 14 Απριλίου: Α μέρος
Σάββατο 20 Απριλίου: Β μέρος
Κυριακή 21 Απριλίου: Β μέρος

Η ώρα διεξαγωγής παραμένει σταθερή 10-14.30 [με διάλειμμα]

Η παρέμβαση διενεργείται εξ ολοκλήρου διαδικτυακά, σύγχρονα [μέσω της πλατφόρμας ZOOM] και ασύγχρονα, αξιοποιώντας ποικίλα εργαλεία συνεργατικής γραφής. Στην περίπτωση που σχηματιστεί ομάδα τουλάχιστον 8 ατόμων εντός μίας σχολικής μονάδας, τότε είναι δυνατό να οριστούν ειδικές ημερομηνίες και ώρες αποκλειστικά για την ομάδα αυτή. Για σχολικές μονάδες εντός Θεσσαλονίκης είναι δυνατόν η παρέμβαση να διενεργηθεί διά ζώσης στον χώρο του σχολείου.

Για τη στατιστική σημαντικότητα των αποτελεσμάτων της έρευνας, ο αριθμός των συμμετεχόντων υπολογίζεται στα 45 άτομα, τα οποία χωρίζονται σε επιμέρους ομάδες. Κάθε ομάδα αναμένεται να ξεκινήσει, αμέσως μόλις συμπληρωθεί τμήμα 12 ατόμων. Οι πρώτες ομάδες έχουν ξεκινήσει ήδη, ενώ υπάρχουν ακόμη κενές θέσεις για τις επόμενες.

Για διευκρινίσεις, επικοινωνείτε με την ερευνήτρια Πηνελόπη Κολοβού μέσω e-mail: p.kolovou @nup.ac.cy

Για περισσότερες πληροφορίες και εκδήλωση ενδιαφέροντος για τη συμμετοχή στην ψυχοεκπαιδευτική παρέμβαση πρόληψης, συμπληρώνετε την παρακάτω φόρμα: forms.gle/SibshweY2SGsdjQS7

Βιογραφικό σημείωμα της ερευνήτριας

Η Πηνελόπη Κολοβού σπούδασε Κλασική Φιλολογία στο Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης και συνέχισε τις μεταπτυχιακές σπουδές της στην Αρχαϊκή Λυρική Ποίηση στο Πανεπ. της Βιέννης. Στη διδακτορική διατριβή της [Πανεπ. Βόννης] μελετά μυθολογικές φωνές στη νεώτερη τέχνη και λογοτεχνία.

Έχει ολοκληρώσει την ειδίκευσή της στη Θεραπευτική Γραφή [DPT Köln: Γερμανικό Ινστιτούτο Παιδαγωγικών και Θεραπευτικών Επαγγελμάτων], ενώ παράλληλα σπουδάζει Εκπαιδευτική Ψυχολογία [MSc] και εκπαιδεύεται στη Συστημική Ψυχοθεραπεία [Εντροπία, Θεσσαλονίκη].

Ολοκλήρωσε πανεπιστημιακή μετεκπαίδευση στη Διδασκαλία της Γερμανικής ως Ξένης / Δεύτερης γλώσσας, συνεχίζοντας με εξειδίκευση στο συστημικό γλωσσικό coaching για επαγγελματίες υγείας, την ιατρική ορολογία και επικοινωνία, και τη διαπολιτισμική φροντίδα. Επιπλέον, έχει ολοκληρώσει πανεπιστημιακή μετεκπαίδευση στις εφαρμοσμένες επιστήμες υγείας, με ειδίκευση στη συμβουλευτική της πρόληψης και της υγείας, το coaching υγείας και την αποτελεσματική επικοινωνία μεταξύ ιατρού-ασθενούς. Έχει διδάξει σε όλες τις βαθμίδες και σε διαφορετικές δομές εκπαίδευσης στη Γερμανία, την Αυστρία, την Τσεχία και την Ελλάδα.

Έχει συμμετάσχει με άρθρα και ομιλίες και ως επιμορφώτρια σε διεθνείς ακαδημαϊκές διοργανώσεις.

Το εαρινό εξάμηνο 2024 διδάσκει Γερμανικά ως ξένη γλώσσα στην Ανώτατη Τεχνολογική Σχολή Ανατολικής Βεστφαλίας-Λίππε, και Φωνητική της Γερμανικής Γλώσσας για μετεκπαιδευόμενους εκπαιδευτικούς με προσφυγικό υπόβαθρο στο Πανεπιστήμιο του Bielefeld, ενώ συνεχίζει να προετοιμάζει υποψηφίους για την ειδική εξέταση ιατρικής γλώσσας και επικοινωνίας των ιατρικών επιμελητηρίων της Γερμανίας.

Είναι ιδρύτρια του project μικρές ιστορίες γραφής και υγείας, όπου σχεδιάζει και διενεργεί εργαστήρια συνδυασμένης επικοινωνίας και αγωγής της υγείας σε σχολικό, επαγγελματικό, και κοινοτικό πλαίσιο.

Συγγραφή - Επιμέλεια Άρθρου

Γκαλτέμης Αλέξανδρος

gkaltemis alexΤμήμα Σύνταξης της Πύλης Ψυχολογίας.
Μετάφραση ξενόγλωσσου περιεχομένου, επιμέλεια άρθρων.