Ακρόαση άρθρου......

Νέα μελέτη από ομάδα επιστημόνων επιβεβαίωσε ότι ο τρόπος χρήσης των κοινωνικών δικτύων και της τηλεόρασης συνδέεται με την αύξηση των συμπτωμάτων της κατάθλιψης στους εφήβους.

Η έρευνα για τα social media και την τηλεόραση

Σύμφωνα με την έρευνα που δημοσιεύθηκε, την 15η Ιουλίου 2019, στο JAMA Pediatrics, η χρήση των κοινωνικών δικτύων και της τηλεόρασης από τους εφήβους με συχνότητα μεγαλύτερη του μέσου όρου σε μια περίοδο τεσσάρων (ή περισσότερων) ετών είναι προάγγελος σοβαρών συμπτωμάτων κατάθλιψης στο ίδιο χρονικό πλαίσιο. Σε ετήσια βάση, δε, όταν οι έφηβοι χρησιμοποιούσαν τα κοινωνικά τους δίκτυα και την τηλεόρασή τους περισσότερο από ένα προκαθορισμένο χρονικό διάστημα, τότε τα καταθλιπτικά τους συμπτώματα αυξάνονταν στο ίδιο έτος. Κατά συνέπεια, όσο περισσότερο χρόνο περνούσαν οι έφηβοι στα κοινωνικά τους δίκτυα και μπροστά από την τηλεόρασή τους, τόσο πιο έντονα έγιναν τα συμπτώματα της κατάθλιψής τους.

Τα βιντεοπαιχνίδια, η χρήση υπολογιστή πέραν του συνηθισμένου, η χρήση των κοινωνικών δικτύων και του διαδικτύου που συμπεριλήφθηκαν στην έρευνα μας, δεν ταυτοποιήθηκαν ως τελεστές πρόβλεψης της κατάθλιψης στην εφηβεία.

Δεν υπάρχει καμία ένδειξη ότι η μειωμένη συμμετοχή σε φυσικές δραστηριότητες εξαιτίας του χρόνου που αφιερώνουν οι έφηβοι στις οθόνες τους επηρέασε την εμφάνιση της κατάθλιψης. Υπήρξαν, όμως, ενδείξεις ότι η αλληλεπίδραση με τα μέσα μαζικής ενημέρωσης που ευνοούσαν περισσότερο την προώθηση των κοινωνικών συγκρίσεων σχετίζεται με τη μειωμένη αυτοπεποίθηση, κάτι που με τη σειρά του εξηγεί την αύξηση των συμπτωμάτων κατάθλιψης.

Η μελέτη διαπίστωσε επίσης ότι τα κοινωνικά μέσα, και όχι άλλες δραστηριότητες που βασίζονται στην οθόνη του κινητού ή του υπολογιστή, θα μπορούσαν να προωθήσουν περαιτέρω τα καταθλιπτικά συμπτώματα σε εκείνους που ήδη βιώνουν καταθλιπτικά συμπτώματα.

Τα αποτελέσματα της έρευνας

Αυτά τα αποτελέσματα είναι σύμφωνα με προηγούμενες υποθέσεις σχετικά με τον τρόπο ανάπτυξης της κατάθλιψης. «Τα κοινωνικά δίκτυα και η τηλεόραση αποτελούν μορφές μέσων ενημέρωσης που συχνά εκθέτουν τους εφήβους σε εικόνες άλλων που δρουν σε πιο ευημερούσες καταστάσεις, όπως άλλοι έφηβοι με τέλεια σώματα και έναν πιο συναρπαστικό ή πλούσιο τρόπο ζωής. Επιπλέον, οι άνθρωποι αναζητούν και επιλέγουν πληροφορίες συναφείς με την τρέχουσα κατάσταση του μυαλού τους.

Τα χαρακτηριστικά των κοινωνικών μέσων δημιουργούν και διατηρούν έναν «κύκλο» υποδεικνύοντας παρόμοιο περιεχόμενο στους χρήστες με βάση την προηγούμενη συμπεριφορά αναζήτησης και επιλογής. Έτσι, όσο περισσότερο η καταθλιπτική κατάσταση κάποιου επηρεάζει τις επιλογές του, τόσο περισσότερο παρόμοιο περιεχόμενο του προτείνεται και είναι πιο πιθανό να εκτίθεται συνεχώς σε τέτοιο περιεχόμενο, διατηρώντας και ενισχύοντας την κατάθλιψη», εξηγεί ο συγγραφέας της μελέτης, Elroy Boers, μετα-διδακτορικός ερευνητής στο Τμήμα Ψυχιατρικής του UdeM.

Τα ευρήματα αυτής της μελέτης υποδεικνύουν ότι η χρήση των κοινωνικών δικτύων και η τηλεθέαση είναι σημαντικοί παράγοντες πρόβλεψης της κατάθλιψης στην εφηβική ηλικία.

Τέλος, όπως οι συγγραφείς της έρευνας αναφέρουν: η μελέτη αυτή θα μπορούσε να έχει σημαντικές επιπτώσεις στον τρόπο με τον οποίο οι νέοι και οι οικογένειες τους επιλέγουν κατανέμουν τον χρόνο μπροστά από την οθόνη τους προκειμένου να αποτρέψουν και να μειώσουν τα συμπτώματα της κατάθλιψης.

ΨΗΦΙΑΚΟ MARKETING ΓΙΑ ΨΥΧΟΛΟΓΟΥΣ: Κύκλος 11 Σεμιναρίων με Βέλτιστες Πρακτικές και Εργαλεία Διαχείρισης διαδικτυακής παρουσίας | Διοργάνωση: PSYCHOLOGY.GR

 

Βιβλιογραφία:

"Association of screen time and depression in adolescence," by Elroy Boers, Patricia Conrod et al, was published July 15 in JAMA Pediatrics. Boers was funded by a post-doctoral fellowship from the Canadian Institutes of Health Research and ERANET NEURON. Conrod was funded by a Tier 1 Canada Research Chair. The Co-Venture Trial was funded by a grant from the Canadian Institutes of Health Research, με αδειοδότηση από το Δίκτυο AlphaGalileo.

Διαβάστε ακόμη: 

Συγγραφή - Επιμέλεια Άρθρου

Νίκος Μεταξάς

e psy logo twitter2Επιμέλεια & μετάφραση άρθρων, Τμήμα Σύνταξης Πύλης Ψυχολογίας psychology.gr
Επικοινωνία: editorial @psychology.gr