Ακρόαση άρθρου......

Αμερικανός ψυχολόγος, ασχολήθηκε με τη μελέτη της συμπεριφοράς των ζώων και τη διαδικασία της μάθησης. Είναι ιδιαίτερα γνωστός για τη διατύπωση της συνειρμικής θεωρίας και για τη συνεισφορά του στον κλάδο της εκπαιδευτικής ψυχολογίας.

Προσωπική ζωή

O Έντουαρντ Λι Θόρνταϊκ γεννήθηκε στις 31 Αυγούστου του 1874 στο Γουίλιαμσπεργκ της Μασαχουσέτης. Το 1895 αποφοίτησε από το Πανεπιστήμιο Γουεσλέιαν, συνέχισε το μεταπτυχιακό του στο Χάρβαρντ μελετώντας τη συμπεριφορά των ζώων και ολοκλήρωσε το διδακτορικό του το 1898 στο πανεπιστήμιο Κολούμπια.

Το 1900 παντρεύτηκε την Ελίζαμπεθ Μούλτον και απέκτησαν τέσσερα παιδιά. Πέθανε στις 9 Αυγούστου του 1949.

Επαγγελματική διαδρομή
Ξεκίνησε την ακαδημαϊκή του καριέρα στο Κολλέγιο Γυναικών του πανεπιστημίου Western Reserve στο Κλίβελαντ του Οχάιο. Ένα χρόνο μετά, το 1899 ξεκίνησε να εργάζεται στην Παιδαγωγική Ακαδημία του πανεπιστημίου Κολούμπια, όπου και παρέμεινε έως τη συνταξιοδότησή του, το 1940.

Το 1912 εξελέγη πρόεδρος της Αμερικανικής Ψυχολογικής Ένωσης. Όταν το 1917 έγινε δεκτός στην Εθνική Ακαδημία Επιστημών ήταν ένας από τους πρώτους ψυχολόγους που δέχτηκε στους κόλπους της η ακαδημία. Το 1934 εξελέγη πρόεδρος της Αμερικανικής Ένωσης για την Πρόοδο της Επιστήμης.

Προσφορά στην ψυχολογία
Ο Θόρνταϊκ αφιέρωσε το μεγαλύτερο μέρος της καριέρας του στην αξιολόγηση της μαθησιακής διαδικασίας και στον έλεγχο της νοημοσύνης. Θεωρούσε ότι η μάθηση αποτελεί μετασχηματισμούς συνειρμικών συνδέσεων μεταξύ μιας δεδομένης προβληματικής κατάστασης και των αντιδράσεων του ατόμου. Αρχικά, πίστευε ότι η ανταμοιβή και η τιμωρία αποτελούν δύο ισότιμους παράγοντες όσον αφορά την ισχύ στη διαδικασία της μάθησης, αλλά αργότερα διαπίστωσε ότι η πρακτική της ανταμοιβής είναι πολύ πιο αποτελεσματική, ενώ η τιμωρητική πρακτική μπορεί στην πραγματικότητα να οδηγήσει στην επανάληψη μιας ανεπιθύμητης συμπεριφοράς.

Υποστήριζε ότι πριν από οποιαδήποτε μαθησιακή διαδικασία υπάρχει κάποια προβληματική κατάσταση στην οποία το άτομο αντιδρά. Εάν μετά από δοκιμές και πλάνες το άτομο εντοπίσει ένα συγκεκριμένο επιτυχημένο αποτέλεσμα, τότε το αποτυπώνει εξαιτίας της ευχαρίστησης που του προκάλεσε. Επιπλέον, κατά πάσα πιθανότητα θα επιδιώξει την επίτευξη του συγκεκριμένου αποτελέσματος εάν στο μέλλον κληθεί να διαχειριστεί παρόμοιο πρόβλημα.

Μελέτησε τη μαθησιακή διαδικασία μέσα από μία σειρά πειραμάτων σε ζώα και εντόπισε συγκεκριμένους παράγοντες που ωφελούν τη μάθηση και οδηγούν στην επίτευξη μέγιστων αποτελεσμάτων:

10 Βιωματικά Εργαστήρια για Γονείς (Νοέμβριος 2024 – Απρίλιος 2025) | Διοργάνωση: PSYCHOLOGY.GR | Συμμετοχή: 35 ευρώ για εγγραφές που θα γίνουν έως Κυριακή 17 Νοεμβρίου. Με αυτό το κόστος, έχετε πρόσβαση στο σύνολο των 10 σεμιναρίων που θα διεξαχθούν.

1. Ο νόμος του αποτελέσματος. Η σύνδεση του ερεθίσματος με την αντίδραση ενισχύεται όταν το αποτέλεσμα προκαλεί ευχαρίστηση. Παρατηρείται τάση επανάληψης.

2. Ο νόμος της πρόσφατης εμπειρίας. Η επανεμφάνιση καθορίζεται από την πιο πρόσφατη αντίδραση. Με άλλα λόγια, η πιο πρόσφατη απόκριση παρουσιάζει μεγαλύτερες πιθανότητες επανεμφάνισης.

3. Ο νόμος της άσκησης. Όταν ένα ερέθισμα συνδέεται με την επιδιωκόμενη αντίδραση, κάθε μεταγενέστερη αντίδραση ενισχύεται.

4. Ο νόμος της ετοιμότητας. Η ετοιμότητα εξαρτάται από το βαθμό ικανοποίησης που συνοδεύει τα ερεθίσματα.

 

Ψηφιακό Marketing για Ψυχολόγους: Κύκλος 11 Σεμιναρίων με Βέλτιστες Πρακτικές και Εργαλεία Διαχείρισης διαδικτυακής παρουσίας | Διοργάνωση: PSYCHOLOGY.GR

Ο Αμερικανός ψυχολόγος προσδιόρισε, ακόμα, τρεις βασικούς τομείς της πνευματικής ανάπτυξης:

1. Αφηρημένη νοημοσύνη. Η ικανότητα του ατόμου να επεξεργάζεται και να κατανοεί διαφορετικές έννοιες.

2. Μηχανική νοημοσύνη. Η ικανότητα του ατόμου να διαχειρίζεται φυσικά αντικείμενα.

3. Κοινωνική νοημοσύνη. Η ικανότητα του ατόμου να διαχειρίζεται την ανθρώπινη αλληλεπίδραση.

 

Είπε: «Τα χρώματα ξεθωριάζουν, οι ναοί γκρεμίζονται, οι αυτοκρατορίες πέφτουν, τα σοφά λόγια όμως αντέχουν.»

 

Βιβλία

  • Educational Psychology (1903)
  • Introduction to the Theory of Mental and Social Measurements (1904)
  • The Elements of Psychology (1905)
  • Animal Intelligence (1911)
  • The Teacher's Word Book (1921)
  • The Psychology of Arithmetic (1922)
  • The Measurement of Intelligence (1927)
  • Human Learning (1931)
  • A Teacher's Word Book of the Twenty Thousand Words Found Most Frequently and Widely in General Reading for Children and Young People (1932)
  • The Fundamentals of Learning (1932)
  • The Psychology of Wants, Interests, and Attitudes (1935)
  • The Teacher's Word Book of 30,000 Words, Irving Lorge (1944)