Η Διαταραχή Ελλειμματικής Προσοχής- Υπερκινητικότητα είναι μια χρόνια νευροαναπτυξιακή διαταραχή η οποία επηρεάζει κυρίως τη συμπεριφορά.
Τα πιο σημαντικά χαρακτηριστικά της είναι η απροσεξία, η διάσπαση προσοχής, η αδεξιότητα και η υπερκινητικότητα (1,2).
Οφείλεται σε δυσλειτουργία του νευρικού συστήματος, υπεύθυνο και για την κίνηση του σώματος, αλλά και σε γενετικούς και περιβαλλοντικούς παράγοντες. Προσβάλλει το 5-20% των παιδιών και συνυπάρχει με τη δυσλεξία σε ποσοστό 30%-40% (3,4).
Πότε εμφανίζονται τα συμπτώματα στα αγόρια και στα κορίτσια;
Τα αγόρια έχουν 3 φορές περισσότερες πιθανότητες να εμφανίσουν τα συμπτώματα, πριν την ηλικία των 7 χρόνων. Οι επιθετικές και υπερ-κινητικές συμπεριφορές τους, κάνουν τον ενήλικα να παρατηρήσει τη συμπεριφορά τους, νωρίτερα. Στα κορίτσια, τα συμπτώματα, εμφανίζονται, συνήθως, μετά τα 7 χρόνια (3,4). Παρουσιάζουν μεγαλύτερα ποσοστά άγχους και κατάθλιψης, έχουν προβλήματα στη διατροφή τους (ανορεξία ή βουλιμία) και αντιμετωπίζουν μεγαλύτερες αποτυχίες στις σχέσεις με τους άλλους και στο χώρο εργασίας τους, απ’ ότι συμβαίνει στα αγόρια (5).
Γιατί να γίνει η επιλογή του αθλήματος τζούντο;
Οι ανήλικοι, αγόρια και κορίτσια, που έχουν διαγνωστεί με ΔΕΠ-Υ έχουν μειωμένη προσοχή σε αυτό που κάνουν, αδύναμη εργασιακή μνήμη (6), δυσκολεύονται να κοινωνικοποιηθούν και να ελέγχουν τα συναισθήματά τους και έχουν χαμηλή αυτοεκτίμηση (7,8). Αυτά έχουν ως αποτέλεσμα πολλοί γονείς να μη γνωρίζουν το είδος των εξωσχολικών αθλητικών δραστηριοτήτων που θα είναι ευχάριστες στα παιδιά, θα διοχετεύεται η ενέργειά τους και θα μπορούν να ακολουθήσουν χωρίς να τους προσθέσουν επιπλέον άγχος, οπότε και μπαίνουν στη διαδικασία αναζήτησης που ενδέχεται να τους πάρει αρκετό χρόνο. Το τζούντο είναι ένα από τα αθλήματα που μπορούν οι γονείς να επιλέξουν με πολλά οφέλη στις προκλήσεις που αντιμετωπίζουν οι ανήλικοι με ΔΕΠ-Υ.
Ποια είναι τα οφέλη του τζούντο;
Το τζούντο θεωρείται πολεμική τέχνη και ολυμπιακό, ατομικό άθλημα που προσφέρει πειθαρχία, αυτοέλεγχο και ψυχική ανθεκτικότητα, ιδιότητες που ωφελούν σε μεγάλο βαθμό τους ανήλικες με ΔΕΠ-Υ (1,7).
Τα οφέλη του συγκεκριμένου αθλήματος είναι τα εξής:
Ενισχύεται η συγκέντρωση: Το τζούντο ως άθλημα απαιτεί ένα υψηλό επίπεδο συγκέντρωσης, καθώς οι ανήλικοι με ΔΕΠ-Υ χρειάζεται να ακολουθούν ορισμένες επαναλαμβανόμενες κινήσεις στη διάρκεια της προπόνησης, να ηρεμούν το μυαλό τους και να είναι προσεκτικοί στις οδηγίες που δίνονται από τον προπονητή.
Πειθαρχία: Το τζούντο ως άθλημα απαιτεί πειθαρχία. Την ώρα της προπόνησης υπάρχει συνεχής επανάληψη κινήσεων δίνοντας ιδιαίτερη έμφαση στον ρυθμό και τις λεπτομέρειες. Οπότε, οι ανήλικοι με ΔΕΠ-Υ χρειάζεται να δείξουν υπομονή και επιμονή στην επίτευξη στόχου και σεβασμό στον αντίπαλο, ώστε να γίνει ένα δίκαιο παιχνίδι.
ΨΗΦΙΑΚΟ MARKETING ΓΙΑ ΨΥΧΟΛΟΓΟΥΣ: Κύκλος 11 Σεμιναρίων με Βέλτιστες Πρακτικές και Εργαλεία Διαχείρισης διαδικτυακής παρουσίας | Διοργάνωση: PSYCHOLOGY.GR
Διοχέτευσης ενέργειας: Το τζούντο ως άθλημα παρέχει από μόνο του έναν εξαιρετικό τρόπο διοχέτευσης της ενέργειας των ανηλίκων με ΔΕΠ-Υ με έναν θετικό, πειθαρχικό και ελεγχόμενο τρόπο.
Μείωση του στρες: Το Τζούντο γίνεται μέσα σε ένα δομημένο περιβάλλον όπου οι ανήλικοι με ΔΕΠ-Υ μαθαίνουν να διοχετεύουν την ενέργεια και τις απογοητεύσεις με ελεγχόμενο τρόπο. Σύμφωνα με τον Bolat (2023-10), οι σωματικές απαιτήσεις του Τζούντο απελευθερώνουν ενδορφίνη, ορμόνη που μειώνει το στρες και συμβάλλει στην αίσθηση της ευεξίας, της ηρεμίας και της χαλάρωσης. Στη διάρκεια της προπόνησης, τα παιδιά με ΔΕΠ-Υ αναπτύσσουν δεξιότητες συναισθηματικής ρύθμισης, δίνοντάς τους τη δυνατότητα να αντιμετωπίζουν τις προκλήσεις της ζωής με έναν συγκροτημένο και εστιασμένο τρόπο.
Ανθεκτικότητα: Οι ανήλικοι με ΔΕΠ-Υ αντιμετωπίζουν καθημερινά πολλές προκλήσεις. Κατά τη διάρκεια της προπόνησης τζούντο, αλλά και των αγώνων, τα παιδιά χρειάζεται να έχουν την αίσθηση ανθεκτικότητας, ώστε να μάθουν να αντιμετωπίζουν τις αναποδιές, να προσαρμόζονται σε απρόβλεπτες καταστάσεις και να δείχνουν επιμονή και υπομονή μπροστά στις αντιξοότητες. Αυτά μπορούν να γίνουν μαθήματα ζωής.
Η επιλογή των κατάλληλων εξωσχολικών αθλητικών δραστηριοτήτων για τους ανηλίκους με ΔΕΠ-Υ επηρεάζει σημαντικά την καθημερινότητά τους. Η επιλογή του τζούντο βοηθάει τα παιδιά να αναπτύξουν αυτοέλεγχο, πειθαρχία, ανθεκτικότητα και ενσυναίσθηση και να αυξήσουν τη συγκέντρωση.
Επιπλέον, αποτελεί μια εξαιρετική επιλογή καθώς βοηθάει αυτά τα παιδιά να ενισχύσουν τόσο τη σωματική τους ανάπτυξη όσο και την πνευματική.
ΣΤΙΣ ΣΚΙΕΣ ΤΟΥ ΕΡΩΤΑ... ΓΙΑ ΤΟΥΣ ΑΙΡΕΤΙΚΟΥΣ ΤΗΣ ΑΓΑΠΗΣ
Συγγραφέας: Πέτρος Θεοδώρου, ψυχοθεραπευτής Gestalt | Εκδόσεις: PSYCHOLOGY.GR
Μια υπαρξιακή προσέγγιση για τη σχέση του έρωτα με τον σεξουαλικό πόθο, την αγάπη, αλλά και τις απροσπέλαστες Σκιές μέσα μας.
Το τζούντο δε θεραπεύει τα θέματα μάθησης ή συμπεριφοράς που προκύπτουν από τη διαταραχή, αλλά συμβάλλει στον καλύτερο συντονισμό κινήσεων, στον αυτοέλεγχο, στην ενίσχυση της αυτοεκτίμησης, στην έμφαση της σωστής συμπεριφοράς και στη δύναμη του μυαλού.
Βιβλιογραφία
1.Neuhaus, C. (1999): Το υπερκινητικό παιδί και τα Προβλήματά του: Γνωσιακή – Συμπεριφοριστική κατεύθυνση (Μετάφραση: Γεωργία Μωραίτου).
2.Κάκουρος, Ε. (2001). Το Υπερκινητικό Παιδί. Οι δυσκολίες του στη μάθηση και στη συμπεριφορά. Εκδόσεις, Ελληνικά Γράμματα.
3.Rief, S. (2004): How to Reach and Teach Children with ADD/ADHD: Practical Techniques, Strategies and Interventios.
4.American Psychiatric Association (2000): Diagnostic and Statistical Manual of Mental Disorders (4th ed.)
5.Giler, Janet Z, (2001). Are girls with AD/HD socially adept? CHADD: ATTENTION , 7 (4), 28-31
6.Ludyga, S.M., Gerber, M. & Kamijo, K. (2022). Exercise types and working memory components during development. Cognitive /science, 26 (3), pp.191-203
7.Alesi et al. (2014). Motor and Cognitive development: the role of karate. ScienceDirect, 04 (02), pg.114
8.Καλαντζή-Αζίζι (1999). Το Υπερκινητικό Παιδί και τα προβλήματά του: γνωσιακή-συμπεριφορική προσέγγιση. Ελληνικά Γράμματα.
9.Aqsa (2023). The impact of judo on kids with ADHD: 5 Reasons why it’s beneficial. Kids Martial Arts
10.Bolat, K. (2023). Investigating stress levels and stress coping strategies in judo athletes. Research Gate, Polat K.
11.Descamps, G. et al. (2024). Benefits of Judo Practice for Individuals with Neurodevelopment Disorders: A Systematic Literature Review. MDPI, Volume 12, Issue 7
Συγγραφή - Επιμέλεια Άρθρου
Ιωάννα Δημητριάδου - Ψυχολόγος
Ιωάννα Δημητριάδου: έχει επιβεβαιωθεί από το Psychology
Οι πληροφορίες που αναφέρονται στον επαγγελματικό κατάλογο ειδικών παρέχονται από τους ίδιους τους ειδικούς, κατά την εγγραφή τους στο σύστημα. Όταν βλέπετε την ένδειξη «έχει επιβεβαιωθεί από το Psychology”, σημαίνει ότι το Psychology έχει ελέγξει, με email, τηλεφωνικά ή/και με λήψη των σχετικών εγγράφων, τα ακόλουθα στοιχεία:
- Ότι ο ειδικός είναι υπαρκτό πρόσωπο.
- Ότι τα πτυχία οι τίτλοι και οι εξειδικεύσεις που αναφέρει είναι αληθινά.
- Ότι οι πληροφορίες που αναφέρει ισχύουν.
Ψυχολόγος - Ειδική Παιδαγωγός. Εξειδίκευση στη Δυσλεξία, στη ΔΕΠ-Υ και στις Μαθησιακές Διαταραχές, PgD
Συμβουλευτική Υποστήριξη Γονέων, Συγγραφέας στο Upbility Publications | Μέλος του British Psychological Society, GMBPsS, GBC (#507984), Μέλος του British Dyslexia Association