Η αναγκαιότητα της τεχνολογίας και του διαδικτύου στην καθημερινότητα
Η τεχνολογία έχει μπει στην ζωή μας τα τελευταία χρόνια πολύ έντονα. Τα παιδιά πλέον από την στιγμή που θα γεννηθούν έχουν επαφή με την οθόνη.
Η οθόνη και η χρήση της τεχνολογίας είναι αναμφισβήτητα αναγκαία πλέον στην καθημερινότητά μας. Χρειάζεται από το να ενημερωθούμε για τις εξελίξεις στον κόσμο, να πληρώσουμε τους λογαριασμούς μας, να διασκεδάσουμε, να δουλέψουμε, να παίξουμε, να δούμε μια ταινία.
Πρότυπο ο γονιός για το παιδί
Επειδή όμως οι γονείς αποτελούν πρότυπο για τα παιδιά τους, χρειάζεται να αντιληφθούν ότι όσο περισσότερο είναι εκείνοι καθηλωμένοι στην οθόνη τόσο είναι κι αυτά.
Τι θα κάνει όμως ο γονιός, δεν θα δουλέψει επειδή το παιδί θα τον βλέπει πολλές ώρες μπροστά από ένα υπολογιστή;
Σαφώς και όχι.
Μπορεί όμως να εξηγήσει στο παιδί ότι αυτή είναι η δουλειά του και είναι κάτι αναγκαίο. Στον ελεύθερό του όμως χρόνο μπορεί να διαβάσει ένα βιβλίο, να δει μια ταινία παρέα με το παιδί του στα πλαίσια ψυχαγωγίας, να ακούσει μουσική, να κάνει γυμναστική, να πάει για περπάτημα, να καλέσει ή να πάει για καφέ με ένα φίλο, να κάνει οτιδήποτε του αρέσει και δεν σχετίζεται με την οθόνη.
Οριοθέτηση και έλεγχος κατά την χρήση της τεχνολογίας
Η ώρα που είναι το παιδί στην οθόνη αφορά όλες τις ηλεκτρονικές συσκευές, δηλαδή τηλεόραση, κινητό, τάμπλετ, playstation …
Το παιδί μπορεί να δει στο τάμπλετ τα μαθήματα που έχει για το σχολείο ,να παίξει ένα παιχνίδι, να επικοινωνήσει και να ακούσει μουσική. Όλα χρειάζονται αλλά με σαφή οριοθέτηση.
Ανάλογα με την ηλικία του παιδιού, ο χρόνος έκθεσης στην οθόνη αλλάζει.
10 Βιωματικά Εργαστήρια για Γονείς (Νοέμβριος 2024 – Απρίλιος 2025) | Διοργάνωση: PSYCHOLOGY.GR | Συμμετοχή: 35 ευρώ για εγγραφές που θα γίνουν έως Κυριακή 17 Νοεμβρίου. Με αυτό το κόστος, έχετε πρόσβαση στο σύνολο των 10 σεμιναρίων που θα διεξαχθούν.
Καλό είναι τα παιδιά να μην έχουν μέσα στο δωμάτιό τους τηλεόραση ή άλλη ηλεκτρονική συσκευή γιατί τότε συνήθως η κατάσταση περιπλέκεται και γίνεται ανεξέλεγκτη ως προς την χρήση της οθόνης αλλά και τον γονικό έλεγχο που χρειάζεται να υπάρχει. Σύμφωνα με έρευνες τα παιδιά εκτίθενται σε βίαιες εικόνες και αυτό τα κάνει κι εκείνα επιθετικά.
Είναι πολλές φορές δύσκολο και για τους γονείς να καταλάβουν και να προστατέψουν τα παιδιά από κακοτοπιές στο ίντερνετ, όπως μπορεί να είναι ένα βίαιο ή μη κατάλληλο περιεχόμενο για την ηλικία του παιδιού τους αλλά και τους ανθρώπους που «κυκλοφορούν» στο ίντερνετ και μπορεί να εκμεταλλευτούν την άγνοια των γονιών.
Όταν ένα παιδί κυκλοφορεί μόνο του στο δρόμο, θα του δώσει ο γονέας κάποιες συμβουλές ασφαλείας του τύπου: δεν μιλάμε σε αγνώστους. Κατά την χρήση της τεχνολογίας και του ίντερνετ ίσως και ο ίδιος ο γονέας να μην γνωρίζει τι είναι αυτό που χρειάζεται να πει στο παιδί του να προσέχει.
Ώρες έκθεσης παιδιού στην οθόνη
Ενδεικτικά, για κάθε ηλικία οι ενδεδειγμένες ώρες έκθεσης στην οθόνη σύμφωνα με τον Παγκόσμιο Οργανισμό Υγείας είναι οι εξής:
- Παιδιά έως δύο ετών : καθόλου οθόνη
- Παιδιά δύο έως πέντε: έως μία ώρα
- Παιδιά έξι ετών και πάνω: έως δύο ώρες
Δραστηριότητες εκτός οθόνης
Σκεφτείτε, ψάξτε, φανταστείτε δραστηριότητες εκτός οθόνης.
Ψηφιακό Marketing για Ψυχολόγους: Κύκλος 11 Σεμιναρίων με Βέλτιστες Πρακτικές και Εργαλεία Διαχείρισης διαδικτυακής παρουσίας | Διοργάνωση: PSYCHOLOGY.GR
Ενδεικτικά:
Για παιδιά έως πέντε ετών:
- Διαβάστε παραμύθια
- Αφήστε τα να παίξουν με τις κατσαρόλες και τα τάπερ ενώ εσείς μαγειρεύετε
- Παίξτε κουκλοθέατρο
- Φτιάξτε μια σκηνή από σεντόνια
Για παιδιά έως 10 ετών:
- Φτιάξτε κουλουράκια
- Παίξτε με την μπάλα π.χ. ποδόσφαιρο.
- Ζωγραφίστε
- Εφεύρετε ιστορίες με φανταστικούς ήρωες
Για παιδιά 10 ετών και πάνω:
- Βοηθήστε τα να φτιάξουν ένα σνακ
- Πηγαίνετε μαζί τους στο βιβλιοπωλείο να διαλέξουν εκείνα ένα βιβλίο που τους αρέσει.
Τα οφέλη της τεχνολογίας και του διαδικτύου
Οφέλη τεχνολογίας και διαδικτύου, για τα παιδιά σχολικής και εφηβικής ηλικίας
- Τα παιδιά εν μέσω κόβιντ μπήκαν ακόμη πιο βαθιά στην επαφή τους με την τεχνολογία. Τα βοήθησε στην δουλειά τους, που είναι το σχολείο καθώς και στην επαφή με φίλους και συμμαθητές είτε παίζοντας διαδικτυακά, είτε κάνοντας βιντεοκλήσεις και στέλνοντας μηνύματα
- Τα παιδιά παίζοντας ένα παιχνίδι σε μία κονσόλα, μπορούν να επικοινωνήσουν και να συσχετιστούν με ένα συνομήλικο, να χρησιμοποιήσουν παράλληλα αισθήσεις όπως το βλέμμα, βλέποντας μια εικόνα, η ακοή, ακούγοντας το φίλος τους που τους μιλάει ή το ρυθμό του παιχνιδιού, την υφή παίζοντας με ένα τηλεχειριστήριο αλλά και την κριτική σκέψη και την ταχύτητα που χρειάζεται να ελιχθούν σε ένα παιχνίδι δράσης
- Μπορούν να αντλήσουν πληροφορίες και να κάνουν μια εργασία για το σχολείο
- Να ακούσουν μουσική και να δουν βίντεο κλιπ.
- Να βρουν και να διαλέξουν μόνοι μια ταινία που τους αρέσει.
Τι γίνεται όμως με τα παιδιά μικρότερης ηλικίας;
Τα παιδιά έως 5 ετών, έχουν ανάγκη από πολύ ύπνο, σωστή διατροφή, κινητικές δραστηριότητες και ποιοτικό χρόνο με τον γονέα. Αυτό που σίγουρα δεν έχουν ανάγκη είναι η καθήλωση μπροστά στην τηλεόραση ή στο κινητό της μαμάς.
Μπορεί να είναι βολικό και να πει ο γονιός ωραία έκατσε ήσυχο το μικρό παιδί ας χαλαρώσω ή ας μαγειρέψω ή ας δουλέψω ή ας χαζέψω στο διαδίκτυο. Δεν είναι όμως καλό για το παιδί. Γιατί ο χρόνος που θέλει να κάνει κάτι από αυτά ή όλα αυτά που σαν γονιός τα έχει ανάγκη θα περάσει πάνω από μισή και μία ώρα. Καλό είναι το παιδί από μικρό να μάθει ανάλογα με το αναπτυξιακό του στάδιο το παιχνίδι. Αλλά για να γίνει αυτό χρειάζεται να αφιερώσει ο γονιός χρόνο στο δωμάτιο του παιδιού και να καθίσει κάτω μαζί του. Σιγά σιγά θα μπορέσει ο γονέας να απομακρυνθεί και να κάνει τις δουλειές του σπιτιού και να χαλαρώσει και το παιδί θα μείνει να παίζει με τα παιχνίδια του.
Βήμα βήμα, χτίζει ο γονιός με το παιδί από μικρό και όσο μεγαλώνει σχέση εμπιστοσύνης και επικοινωνίας. Χρειάζεται να έχει μάτια και αυτιά ανοιχτά να το ακούει και να αφουγκράζεται τις ανάγκες του και τις ανησυχίες του.
ONLINE ΣΕΜΙΝΑΡΙΟ:
Πώς επιλύονται οι συγκρούσεις μεταξύ γονέων και παιδιών - Πρακτικό, βιντεοσκοπημένο Σεμινάριο χαμηλού κόστους, στην πλατφόρμα του Psyversity
Συμπεράσματα
Συνοψίζοντας, θα λέγαμε ότι χρειάζεται η χρήση της τεχνολογίας και του διαδικτύου, με γονικό έλεγχο και με πολύ συγκεκριμένο και περιορισμένο χρόνο έκθεσης του παιδιού σε οποιαδήποτε οθόνη. Οι γονείς είναι ωφέλιμο να παροτρύνουν τα παιδιά να μιλήσουν για το παιχνίδι που παίζουν, ή για το παιδικό ή την ταινία που βλέπουν με γνήσιο ενδιαφέρον και προσοχή. Αν κάτι τους ανησυχήσει, ή τους φανεί περίεργο η τους κάνει εντύπωση τους λένε να το αναφέρουν και το συζητούν μαζί διεξοδικά.
Καλό είναι επίσης, να προσπαθούν να δώσουν στο παιδί ερεθίσματα εκτός οθόνης και να περνούν ποιοτικά ελεύθερο χρόνο μαζί του. Όσο χρόνο έχουν μέσα στην ημέρα, δεν χρειάζεται να είναι ώρες ατέλειωτες. Ακόμη και 10 λεπτά και μισή ώρα. Και βρίσκουν χρόνο μέσα στο σαββατοκύριακο ή όποτε έχει η οικογένεια περισσότερο χρόνο και διάθεση για κάτι παραπάνω!
Πηγές:
www.generali.gr
scholar.google.gr
Μην αφήνετε την TV να μεγαλώνει το παιδί σας, Laniado, Nessia, Εκδόσεις Lector
Συγγραφή - Επιμέλεια Άρθρου
Βασιλάκη Άννα - Σύμβουλος Ψ.Υγείας
Βασιλάκη Άννα: έχει επιβεβαιωθεί από το Psychology
Οι πληροφορίες που αναφέρονται στον επαγγελματικό κατάλογο ειδικών παρέχονται από τους ίδιους τους ειδικούς, κατά την εγγραφή τους στο σύστημα. Όταν βλέπετε την ένδειξη «έχει επιβεβαιωθεί από το Psychology”, σημαίνει ότι το Psychology έχει ελέγξει, με email, τηλεφωνικά ή/και με λήψη των σχετικών εγγράφων, τα ακόλουθα στοιχεία:
- Ότι ο ειδικός είναι υπαρκτό πρόσωπο.
- Ότι τα πτυχία οι τίτλοι και οι εξειδικεύσεις που αναφέρει είναι αληθινά.
- Ότι οι πληροφορίες που αναφέρει ισχύουν.
Συνθετική Συμβουλευτική και Γνωσιακή Συμπεριφοριστική θεραπεία στο Ευρωπαϊκό Ινστιτούτο Συμβουλευτικής και Ψυχοθεραπείας EICP στα Χανιά. Συμβουλευτική Γονέων ατομικά. Συντονίστρια σε Ομάδες Σχολών Γονέων