Ακρόαση άρθρου......

Είναι λίγο το διάστημα που έχει ξεκινήσει η νέα σχολική χρονιά. Είναι μία περίοδος προσαρμογής, για τα παιδιά, για τους εκπαιδευτικούς και για τους γονείς. Νέο πρόγραμμα, νέο σχολικό περιβάλλον, νέα σχολική αίθουσα, νέοι συμμαθητές και εκπαιδευτικοί, καινούριες εξωσχολικές δραστηριότητες και μαθήματα.

Όλα καινούρια! Μια νέα αρχή για όλους!

Παρακάτω θα βρείτε μερικές συμβουλές βοηθητικές για την οργάνωση και το διάβασμα των παιδιών

Όσο πιο νωρίς μάθουν τα παιδιά να διαβάζουν σε ένα συγκεκριμένο πλαίσιο τόσο πιο εύκολο θα είναι γι' αυτά όσο περνούν τα σχολικά χρόνια. Ωστόσο ποτέ δεν είναι αργά να τα βοηθήσουμε να υιοθετήσουν έναν πιο αποδοτικό τρόπο μελέτης.

Εύκολοι τρόποι για αποδοτικό διάβασμα

1. Σταθερή ώρα διαβάσματος σε σταθερό χώρο

Το παιδί χρειάζεται να έχει μία καθημερινή ρουτίνα για νιώθει ασφάλεια και σιγουριά.
Το παιδί χρειάζεται να γνωρίζει για παράδειγμα ότι θα διαβάζει στο δωμάτιό του κάθε μέρα από τις 3-5 με τη μητέρα του ή με τη δασκάλα που έρχεται στο σπίτι και το βοηθάει.

2. Οργάνωση χώρου

Όσο λιγότερα αντικείμενα – ερεθίσματα έχει το γραφείο που διαβάζει το παιδί, τόσο πιο εύκολα συγκεντρώνεται. Αν πάνω το γραφείο έχει για παράδειγμα 3 ροζ μολύβια, το ένα με πελεκάνο, το άλλο με το αγαπημένο του παιδικό και το άλλο φωσφορίζει, κάποια στιγμή θα αποδιοργανωθεί.

Πριν ξεκινήσει το διάβασμα, βρίσκει το μολύβι και τη γόμα που θα χρησιμοποιήσει. Όταν θα καθίσει να διαβάσει, το γραφείο να έχει πάνω μόνο το μάθημα με το οποίο ασχολείται εκείνη την ώρα. π.χ. μόνο τα Μαθηματικά.    

10 Βιωματικά Εργαστήρια για Γονείς (Νοέμβριος 2024 – Απρίλιος 2025) | Διοργάνωση: PSYCHOLOGY.GR | Συμμετοχή: 35 ευρώ για εγγραφές που θα γίνουν έως Κυριακή 17 Νοεμβρίου. Με αυτό το κόστος, έχετε πρόσβαση στο σύνολο των 10 σεμιναρίων που θα διεξαχθούν.

3. Συχνά διαλείμματα

Κάθε μάθημα που ολοκληρώνει το παιδί μπορεί να κάνει και 5 λεπτά διάλειμμα. Η μέγιστη ώρα χωρίς διάλειμμα καλό είναι να μην ξεπερνάει τα 45 λεπτά. Και το διάλειμμα να κυμαίνεται από 5 έως 10 λεπτά το πολύ.

Κατά την διάρκεια των διαλειμμάτων μπορεί να σηκωθεί να πιει νερό ή να πάει στην τουαλέτα ή να χαζέψει από το παράθυρο.
Όχι τηλεόραση, τάμπλετ ή άλλη ηλεκτρονική συσκευή σε επαφή κατά τη διάρκεια του διαλείμματος γιατί τα 5 λεπτά θα γίνουν 15 και θα έχει ανάγκη και παραπάνω χρόνο να συγκεντρωθεί ξανά στο διάβασμα.

4. Σωστή διαχείριση χρόνου

Κάθε μέρα το παιδί έχει μία ρουτίνα.
Το παιδί γυρνάει από το σχολείο χαλαρώνει, τρώει μεσημεριανό, λέει τα νέα του
Αρχίζει διάβασμα, μία συγκεκριμένη ώρα κάθε μέρα.

Ψηφιακό Marketing για Ψυχολόγους: Κύκλος 11 Σεμιναρίων με Βέλτιστες Πρακτικές και Εργαλεία Διαχείρισης διαδικτυακής παρουσίας | Διοργάνωση: PSYCHOLOGY.GR

5. Ενδιαφέροντα κίνητρα

Το κάθε παιδί είναι μοναδικό, οπότε μαθαίνουμε με το χρόνο τι το κινητοποιεί και κινούμαστε αναλόγως.
Η ανταμοιβή από εμάς με την προσθήκη ενός αυτοκόλλητου στη συλλογή του μπορεί να είναι κίνητρο.

Η λεκτική επιβράβευση και ένα μπράβο μπορεί να αποτελεί κίνητρο.

Ο ποιοτικός χρόνος που θα περάσουμε μαζί του όταν τελειώσει εγκαίρως μπορεί να είναι ένα κίνητρο. Η βόλτα στο πάρκο μπορεί να είναι ένα κίνητρο.

6. Κατάλληλη διατροφή & ύπνος

Η κατάλληλη διατροφή για ένα παιδί είναι να τρώει όλα του τα γεύματα και να είναι υγιεινά. Όλα τα φαγητά επιτρέπονται στις κατάλληλες ποσότητες πάντα.

Το παιδί για να κάνει αποδοτικό διάβασμα, χρειάζεται να είναι χορτάτο από φαγητό και να έχει κάνει έναν ποιοτικό ύπνο.
Ο ύπνος διαφέρει φυσικά σε κάθε ηλικία. Το παιδί χρειάζεται να κοιμάται νωρίς το βράδυ χορτάτο και καθαρό στο κρεβάτι του και η ώρα αφύπνισης να είναι για αυτό όσο το δυνατόν ευχάριστη.

Κάποια παιδιά είτε κατά τα πρώτα τους σχολικά χρόνια είτε κατά την εφηβεία, έχουν ανάγκη από έναν μικρό μεσημεριανό υπνάκο. Αν υπάρχει η δυνατότητα και είναι ρουτίνα καλό είναι να είναι σύντομος, δηλαδή 20-30 λεπτά ώστε να μην πέσει μετά το παιδί σε βαθύ ύπνο και δυσκολεύεται να ξυπνήσει.

7.  Αποφυγή ερεθισμάτων και ηλεκτρονικών συσκευών

Τα παιδιά από πολύ μικρά έρχονται σε επαφή με ηλεκτρονικές συσκευές. Καλό και ωφέλιμο για αυτά είναι να ασχολούνται με αυτές το Σαββατοκύριακο και πάντα με όριο ανάλογα την ηλικία του παιδιού

Σε ένα παιδί στο τέλος του δημοτικού ή του γυμνασίου που συνήθως έχει επικοινωνία και με τις παρέες του καλό είναι να το έχει σε άλλο χώρο από το χώρο διαβάσματος και κλειστό ή αθόρυβο. Είναι πολύ εύκολο ένα μήνυμα από ένα φίλο ή από μία ομάδα  που μπορεί να είναι μέλος να του αποσπάσει τόσο την προσοχή που να υπάρξουν μεγάλες καθυστερήσεις στην μελέτη. Σε αυτή  την περίπτωση ας δει τα μηνύματά του όταν έχει τελειώσει με την καθημερινή του μελέτη ή πριν πάει για παράδειγμα στο ποδόσφαιρο.

8. Πρόγραμμα ημέρας & οργάνωση διαβάσματος

Το παιδί γνωρίζει από πριν τις δραστηριότητες της ημέρας για να μάθει να διαχειρίζεται το χρόνο του και να μη σαστίζει αν του θυμίσετε ξαφνικά ότι στις 6 έχει μπαλέτο ή αγγλικά.

Βλέπετε μαζί το σχολικό πρόγραμμα της επόμενης ημέρας ή μόνο του ανάλογα με την ηλικία και την αυτονομία του παιδιού. Οργανώνει μόνο του ή μαζί σας τη μελέτη του και την ώρα που χρειάζεται να έχει τελειώσει προκειμένου να πάει στις απογευματινές του δραστηριότητες ή να έχει χρόνο να ξεκουραστεί ή να κάνετε κάτι μαζί.

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΗ ΤΟ ΑΡΘΡΟ:
Summerhill - το μαθητοκεντρικό σχολείο της ελευθερίας!

9. Μικροί στόχοι, πιο εφικτοί στόχοι

Η οργάνωση της μελέτης και τα μικρά διαλείμματα βοηθούν το παιδί να θέσει τους στόχους της καθημερινής του μελέτης.

Μπορούμε να το βοηθήσουμε να μάθει να ξεκινάει από το πιο βαρετό ή το πιο δύσκολο μάθημα για εκείνο, προκειμένου όταν θα είναι πιο κουρασμένο να μπορεί να αποδώσει καλύτερα σε κάτι που του είναι και πιο εύκολο, πιο εφικτό.

Αν έχει μία αντιγραφή και μία έκθεση για παράδειγμα, μπορεί αυτά τα δύο να τα χωρίσει μεταξύ τους με ένα πεντάλεπτο διάλειμμα. Λίγο και πάλι στο χρόνο του παιδιού και στις δυνατότητές του, πάντα οριοθετημένα.

10.  Ώρα εκτόνωσης της έντασης

Αυτό μπορεί άνετα να αποτελεί και ένα κίνητρο για το παιδί να συγκεντρωθεί και να τελειώσει το συντομότερο το διάβασμα.

Η ώρα εκτόνωσης μπορεί να αποτελεί ρουτίνα. Μπορεί να είναι το άθλημα, η ζωγραφική, η μουσική, η βόλτα στο πάρκο. Μπορεί να είναι οτιδήποτε ευχαριστεί το παιδί και το χαλαρώνει. Όπως να χοροπηδάει στο κρεβάτι ή σε ένα τραμπολίνο.

Να έχει μέσα στο σπίτι μια μικρή σκηνή και να παίζει μόνο ή με τα αδέρφια του.

 Ότι και να είναι για το κάθε παιδί εκτόνωση της έντασης της ημέρας, είναι λυτρωτικό για αυτό, αλλά και για το γονιό. Γιατί έχοντας το παιδί έναν σταθερό τρόπο εκτόνωσης της έντασης της ημέρας μειώνονται και οι εντάσεις στο σπίτι. Αυτό γιατί όσο κυλάει η μέρα τόσο πιο κουρασμένα είναι όλα τα μέλη της οικογένειας, μικροί και μεγάλοι, και τόσο λιγότερα αποθέματα αντοχής υπάρχουν από όλους και για όλους.

Συγγραφή - Επιμέλεια Άρθρου

Βασιλάκη Άννα - Σύμβουλος Ψ.Υγείας

Βασιλάκη Άννα: έχει επιβεβαιωθεί από το Psychology

Οι πληροφορίες που αναφέρονται στον επαγγελματικό κατάλογο ειδικών παρέχονται από τους ίδιους τους ειδικούς, κατά την εγγραφή τους στο σύστημα. Όταν βλέπετε την ένδειξη «έχει επιβεβαιωθεί από το Psychology”, σημαίνει ότι το Psychology έχει ελέγξει, με email, τηλεφωνικά ή/και με λήψη των σχετικών εγγράφων, τα ακόλουθα στοιχεία:

  • Ότι ο ειδικός είναι υπαρκτό πρόσωπο.
  • Ότι τα πτυχία οι τίτλοι και οι εξειδικεύσεις που αναφέρει είναι αληθινά.
  • Ότι οι πληροφορίες που αναφέρει ισχύουν.

Συνθετική Συμβουλευτική και Γνωσιακή Συμπεριφοριστική θεραπεία στο Ευρωπαϊκό Ινστιτούτο Συμβουλευτικής και Ψυχοθεραπείας EICP στα Χανιά. Συμβουλευτική Γονέων ατομικά. Συντονίστρια σε Ομάδες Σχολών Γονέων