«Χειριστικά παιδιά», «το παιδί σε χειρίζεται». Πολύ συνηθισμένες φράσεις που ακούει ένας νέος γονιός. Αυτές οι φράσεις αρκούν για να γεμίσουν έναν γονιό ενοχές και να τον κάνουν να νιώσει ανεπαρκής.
Δυστυχώς είναι φράσεις που συνηθίζονται να λέγονται από τους ίδιους τους γονείς, από παππούδες και γιαγιάδες, από παιδαγωγούς.
Τα μωρά όταν γεννιούνται για να επιβιώσουν χρειάζονται κάποιον να τα φροντίζει, να τα ταΐζει, να τα κοιμίζει, να τα έχει καθαρά. Το μωρό για να είναι και συναισθηματικά υγιές έχει ανάγκη από αγκαλιά, χάδια και συζήτηση. Όταν ένα μωρό έχει ικανοποιήσει όλες τις βασικές ανάγκες επιβίωσης και γκρινιάζει, τότε έχει ανάγκη από αγκαλιά και ανταπόκριση από τους βασικούς φροντιστές, συνήθως την μαμά και τον μπαμπά.
Ένα μωρό δεν μπορεί να είναι ούτε πονηρό, ούτε χειριστικό. Απλά θέλει να νιώσει ασφάλεια και αγάπη.
Μεγαλώνοντας ένα παιδί, κατά τη νηπιακή ηλικία εκφράζει τις ανάγκες του πολλές φορές κάπως έντονα. Πολλές φορές, φωνάζοντας, χτυπώντας πράγματα ή τους άλλους, δαγκώνοντας, κλαίγοντας. Με πολλούς έντονους τρόπους δείχνουν δυσαρέσκεια ή απαιτούν πράγματα. Γύρω στην ηλικία των 2 και κάπου μέχρι τα 4 + μιλάμε για την πρώτη κρίση προσωπικότητας.
Οι γονείς τρομοκρατούνται καθώς βλέπουν το μέχρι πρότινος ήρεμο μωράκι τους να επαναστατεί και να απαιτεί να γίνουν τα πάντα όπως τα θέλει εκείνο. Η φάση αυτή της πρώτης κρίσης προσωπικότητας σε άλλα παιδιά είναι πιο χαλαρή και σε άλλα πιο έντονη.
Το παιδί σε αυτήν την περίοδο προσπαθεί να αυτονομηθεί και να μάθει ποια είναι τα επιτρεπτά για εκείνο όριο από το οικείο κυρίως περιβάλλον. Προσοχή, όμως εδώ. Ψάχνει να μάθει τα δικά του όρια. Δεν είναι χειριστικό. Δεν κάνει κάτι για να εξαντλήσει τα όρια των φροντιστών του, όπως συχνά ακούγεται.
Η συμπεριφορά αυτή είναι απόρροια του γνωστικού εγωκεντρισμού, που ανακαλύπτει το παιδί τον εαυτό του, το εγώ του.
Ο ρόλος του γονιού σε αυτήν την περίοδο είναι οπωσδήποτε να εξοπλιστεί με υπομονή καθώς όλη αυτή η κατάσταση συχνά τον εξαντλεί, αλλά και να εξοπλιστεί επίσης με επιμονή για να τηρεί όσο είναι δυνατόν για εκείνον τα όρια που θέλει να θέσει στο παιδί.
- Να δώσει στο παιδί εναλλακτικές επιλογές με θετικό τρόπο.
- Να αναγνωρίσει το συναίσθημα του παιδιού.
- Να μην χρησιμοποιεί προστακτική στο παιδί.
- Να δείξει κατανόηση στις συναισθηματικές ανάγκες του παιδιού αλλά και να θέσει όρια και στον ίδιο του το εαυτό.
10 Βιωματικά Εργαστήρια για Γονείς (Νοέμβριος 2024 – Απρίλιος 2025) | Διοργάνωση: PSYCHOLOGY.GR | Συμμετοχή: 35 ευρώ για εγγραφές που θα γίνουν έως Κυριακή 17 Νοεμβρίου. Με αυτό το κόστος, έχετε πρόσβαση στο σύνολο των 10 σεμιναρίων που θα διεξαχθούν.
Όπως ο γονιός για να μπορεί να καλύψει τις ανάγκες του παιδιού του πρέπει πρώτα να καλύψει τις δικές του ανάγκες, αντίστοιχα, ο γονιός για να βάλει όρια στο παιδί χρειάζεται πρώτα να βάλει όρια στον εαυτό του.
Βιβλιογραφία:
Επάγγελμα γονέας. Τύποι γονέων και συμπεριφορά παιδιών και εφήβων., Βασιλική Παππά, Εκδόσεις Οκτώ.
Η ανάπτυξη των παιδιών (ΠΡΩΤΟΣ ΤΟΜΟΣ), Η αρχή της ζωής: εγκυμοσύνη, τοκετός, βρεφική ηλικία, Cole Michael, Cole R. Sheila, Εκδότης: Τυπωθητώ
Συγγραφή - Επιμέλεια Άρθρου
Βασιλάκη Άννα - Σύμβουλος Ψ.Υγείας
Βασιλάκη Άννα: έχει επιβεβαιωθεί από το Psychology
Οι πληροφορίες που αναφέρονται στον επαγγελματικό κατάλογο ειδικών παρέχονται από τους ίδιους τους ειδικούς, κατά την εγγραφή τους στο σύστημα. Όταν βλέπετε την ένδειξη «έχει επιβεβαιωθεί από το Psychology”, σημαίνει ότι το Psychology έχει ελέγξει, με email, τηλεφωνικά ή/και με λήψη των σχετικών εγγράφων, τα ακόλουθα στοιχεία:
- Ότι ο ειδικός είναι υπαρκτό πρόσωπο.
- Ότι τα πτυχία οι τίτλοι και οι εξειδικεύσεις που αναφέρει είναι αληθινά.
- Ότι οι πληροφορίες που αναφέρει ισχύουν.
Συνθετική Συμβουλευτική και Γνωσιακή Συμπεριφοριστική θεραπεία στο Ευρωπαϊκό Ινστιτούτο Συμβουλευτικής και Ψυχοθεραπείας EICP στα Χανιά. Συμβουλευτική Γονέων ατομικά. Συντονίστρια σε Ομάδες Σχολών Γονέων