Όσες φορές και να ερωτευτείς, μάλλον άλλες τόσες θα τον αποκαθήλωσεις. Εκτός κι αν σε βρει το τέλος όσο τον εξιδανικεύεις. Ακόμα και αν το αντικείμενο, στο οποίο προβάλεις τον Έρωτα παίρνει για σένα επαναλαμβανόμενες μορφές εξιδανίκευσης, άλλες τόσες θα αποκαθηλώνεται.
Ακόμα και αν ο Έρωτας δεν αποτελεί έμψυχο ον, αλλά ένα άψυχο φαινομενολογικά αντικείμενο, όπως η επαγγελματική δραστηριότητα, κάποιο χόμπι ή και ό,τι άλλο, κατά διαστήματα θα υποκύπτεις σε αποκαθηλώσεις αυτού.
Ο Έκπτωτος Ερωτευμένος συναντά τον Έρωτα, υπό το πρίσμα ενός φαντασιακού διαλόγου. Μέσα από τη φιλοσοφική συζήτηση των δύο παραπάνω χαρακτήρων, θα προσπαθήσουμε να κατανοήσουμε καλύτερα: πώς γεννιέται ο έρωτας, πώς εκπίπτει και πώς αναγεννάται.
Έκπτωτος Ερωτευμένος: Θυμάμαι πόσο σε λάτρευα έναν χρόνο πριν. Πόσο σε ποθούσα. Πόσο μα κι αμάν έκανα όταν κοντά δε σ' είχα. Πόσο πολύ σε ένιωθα, κομμάτι του εαυτού μου. Πόσες σκέψεις έντονες… αδρεναλίνη, ελπίδα, φως-σκοτάδι ένα. Δέος, ευγνωμοσύνη, ευδαιμονία, ευεξία… ευλάβεια! Όλα στ' όνομά σου!
Έρωτας: Και τώρα ίδιος είμαι…
Έκπτωτος Ερωτευμένος: Είμαι ένοχος του αύριο. Αύριο άλλος θα 'σαι. Όταν λιποψυχώ, όταν τόσο δε σε ποθώ, όταν αδρεναλίνη, ελπίδα, φως-σκοτάδι δύουν… όταν το δέος σου, το δέος μου, ευγνωμοσύνη, ευδαιμονία, ευεξία, εκπίπτουν… τότε ένοχα τα σύνορά μας.
Έρωτας: Και αύριο ίδιος θα 'μαι…
Έκπτωτος Ερωτευμένος: Χθες στον ύπνο μου, ήμουν στο μπαλκόνι σου. Από κάτω έπαιζε όπερα! Βερισμός1. Τόσκα. Κάποια στιγμή το μπαλκόνι εξαφανίστηκε και μόλις το κατάλαβα άρχισα να πέφτω. Και βρέθηκα στη μέση της παράστασης. Καθισμένος οκλαδόν και μπροστά μου σε απόσταση αναπνοής η πρωταγωνίστρια· με μαλλί άλλης εποχής.
Έρωτας: Έκπτωτος Ερωτευμένος. Απ' το μπαλκόνι του Έρωτα, στον ρεαλισμό του Βερισμού. Κι από την εξιδανίκευση του έρωτα, στην πτώση του πραγματικού. Σε θέση μικρού Βούδα, μπροστά στα κάλλη της που έφερε απ' άλλη εποχή. Απ' την αποκαθήλωση στην αναγέννηση. Απ' την εξιδανίκευση και την περίοπτη θέση του μπαλκονιού, μικραίνεις, αλλά πάλι αναγέννηση φωτίζεις.
Ο ψυχισμός του Έρωτα
ΨΗΦΙΑΚΟ MARKETING ΓΙΑ ΨΥΧΟΛΟΓΟΥΣ: Κύκλος 11 Σεμιναρίων με Βέλτιστες Πρακτικές και Εργαλεία Διαχείρισης διαδικτυακής παρουσίας | Διοργάνωση: PSYCHOLOGY.GR
Όταν ο έρωτας κλονίζεται, εφάπτεται σε δύο μελλοντικά ενδεχόμενα:
- Να παραμείνει αποκαθηλωμένος ως προς το προκείμενο αντικείμενο
- Να μεταβάλλεται διαρκώς σε κύκλους αποκαθήλωσης - εξιδανίκευσης
Προτού όμως αναλύσουμε τις ανωτέρω μελλοντικές ψυχολογικές διεργασίες (του Έκπτωτου Ερωτευμένου), οφείλουμε πρώτα να εξετάσουμε πώς ο Ερωτευμένος γίνεται Ερωτευμένος.
Κατά το πρώτο στάδιο, το έτερο αντικείμενο θα πρέπει -σύμφωνα με την υποκειμενικότητα του Ερωτευμένου- να εξιδανικεύεται σε μορφές που να γίνεται ερωτεύσιμο. Τούτο επιτυγχάνεται μέσω της φαντασιακής τοποθέτησης επαρκούς ποσότητας στοιχείων, που να το καθιστούν εξιδανικεύσιμο αντικείμενο2. Πιθανότατα, όσο περισσότερα και επαρκέστερα αυτά, τόσο πιο εξιδανικεύσιμο θα καθίσταται. Άρα και περισσότερο ερωτεύσιμο.
Κάποια στιγμή δε, είναι φυσιολογική3 και μάλλον, δεδομένη η αποκαθήλωση του αντικειμένου από την πρότερη εξιδανίκευση που του αποδιδόταν. Σε ποιο βαθμό θα επέλθει η αποκαθήλωση, αν θα είναι μόνιμη και πόσους κύκλους αποκαθήλωσης-εξιδανίκευσης θα πραγματοποιήσει, εξαρτάται από πολυποίκιλους παράγοντες, που διέπουν τις ανθρώπινες σχεσιακές καταστάσεις.
Παρόλα αυτά, η αναπόφευκτη αποκαθήλωση του αντικειμένου, πιθανότατα να φέρει τον Έκπτωτο Ερωτευμένο σε επαφή με την Αρχή της Πραγματικότητας4 . Μιας πραγματικότητας, που την υποκειμενική του αλήθεια θα φανερώσει και θα υποδείξει το μέλλον της σχεσιακής κατάστασης. Ακόμα και αν οι κύκλοι αποκαθήλωσης-εξιδανίκευσης συνεχίζονται (όπως συχνά συμβαίνει) η ενδότερη σοφία του καθενός ξέρει, αν επέρχεται εξιδανίκευση, ως άμυνα έναντι του άγχους ενός επικείμενου χωρισμού ή φαντασιακού χωρισμού5.
Γίνεται ο Έκπτωτος Ερωτευμένος να έχει τον Έρωτα μέχρι το τέλος;
ΣΤΙΣ ΣΚΙΕΣ ΤΟΥ ΕΡΩΤΑ... ΓΙΑ ΤΟΥΣ ΑΙΡΕΤΙΚΟΥΣ ΤΗΣ ΑΓΑΠΗΣ
Συγγραφέας: Πέτρος Θεοδώρου, ψυχοθεραπευτής Gestalt | Εκδόσεις: PSYCHOLOGY.GR
Μια υπαρξιακή προσέγγιση για τη σχέση του έρωτα με τον σεξουαλικό πόθο, την αγάπη, αλλά και τις απροσπέλαστες Σκιές μέσα μας.
Έκπτωτος Ερωτευμένος: Κουράστηκα να αμφιβάλλω. Αμφιβάλλω και πονάω. Πονάω και αμφιβάλλω. Σ' αγαπώ και με μισώ. Σε φθονώ και νευριάζω. Σε μειώνω κι αμφιβάλλω. Φεύγω, έρχομαι κοντά σου, στη φαντασία μου σε σκοτώνω. Στη φαντασία μου με σκοτώνω. Με σκοτώνεις. Όνειρα κάνω στο μαζί. Όνειρα στη μοναξιά. Όνειρα στην αλλαγή. Και, επανέρχομαι ξανά και ξανά, στα ερωτήματα αυτά: Υπάρχεις; Υπάρχεις πραγματικά; Υπάρχεις μόνιμα; Είσαι αληθινός; Ή ψεύτικος; Μια ψευδαίσθηση; Δημιουργός σου είμαι εγώ; Χάρος σου εγώ; Υπάρχει τίποτε αληθινό τελικά σε τούτο το συναίσθημα; Τίποτα που να το κάνει αλληλένδετο, δυαρχικό, αιτιοκρατικά δυαρχικό, φαντασιακά και πραγματιστικά δυαρχικό;
Και καταλήγω στα εξής ερωτήματα: Γίνεται να σε εξιδανικεύσω μια και καλή; Μέχρι ο θάνατος να μας χωρίσει; Γίνεται να με εξιδανιξεύσεις μια και καλή; Μέχρι ο θάνατος να μας χωρίσει;
Έρωτας: Αν μας χωρίσει την επόμενη που εξιδανίκευση σε μένα θα βρεις, ναι. Μάλλον όμως θα με προλάβει η αποκαθήλωση. Ξέρω όμως ένα πράγμα: αν ξέρεις το μέσα σου απ' έξω κι ανακατωτά, τις φαντασιώσεις σου τις Πραγματικές, αν στις ιαχές της Πραγματικότητας δύνασαι ισορροπία να κρατάς -αποκαθήλωσης-εξιδανίκευσης-, όσα χρώματα κι αν είσαι, όσες αλλαγές κι αν έρθουν, όσο φόβο κι αν φοβάσαι, είμαι ο Έρωτας, ο ένας ο Πραγματικός.
Υποσημείωση 1- Ο κορυφαίος εκπρόσωπος του Βερισμού ήταν ο Τζιάκομο Πουτσίνι, γνωστός για τις όπερες του όπως "Λα Μποέμ", "Τόσκα" και "Μαντάμα Μπατερφλάι". Η βερισιματική παράδοση στην όπερα επικεντρώνεται στη ρεαλιστική απεικόνιση της καθημερινής ζωής και στα πάθη των απλών ανθρώπων. Έχει σαν στόχο να φτάσει σε ένα ευρύτερο ακροατήριο και αντιπροτείνει μια απάντηση στον ιδεαλισμό του Βάγκνερ.
Υποσημείωση 2- Ο όρος "εξιδανικεύσιμο αντικείμενο", χρησιμοποιείται, ώστε να αποδώσει στο αντικείμενο τα φαντασιακά ή και υποκειμενικώς πραγματολογικά στοιχεία, τα οποία δύναται να προβάλλει πάνω του το άτομο.
Υποσημείωση 3- Η λογική της φύσης - η λογική του ψυχισμού του ανθρώπου: της μη πλήρους σταθερότητας, των εναλλαγών.
Υποσημείωση 4- Όταν το εξιδανικεύσιμο φθίνει της εξιδανικευσιμότητάς του, επέρχεται η οδύνη, της μοιραίας φθοράς του αντικειμένου.
Υποσημείωση 5- Η προσδοκία χωρισμού από το αντικείμενο και η φαντασιακή διάσπαση της σχεσιακής τους κατάστασης ως συμπτωματολογική σκέψη (κάτι το οποίο επέρχεται ως σκέψη, δεν έχει επέλθει ακόμα στην πραγματικότητα του τώρα).
Συγγραφή - Επιμέλεια Άρθρου
Κλεάνθης-Ευάγγελος Μπαϊρακτάρης - Ψυχοθεραπευτής
Κλεάνθης-Ευάγγελος Μπαϊρακτάρης: έχει επιβεβαιωθεί από το Psychology
Οι πληροφορίες που αναφέρονται στον επαγγελματικό κατάλογο ειδικών παρέχονται από τους ίδιους τους ειδικούς, κατά την εγγραφή τους στο σύστημα. Όταν βλέπετε την ένδειξη «έχει επιβεβαιωθεί από το Psychology”, σημαίνει ότι το Psychology έχει ελέγξει, με email, τηλεφωνικά ή/και με λήψη των σχετικών εγγράφων, τα ακόλουθα στοιχεία:
- Ότι ο ειδικός είναι υπαρκτό πρόσωπο.
- Ότι τα πτυχία οι τίτλοι και οι εξειδικεύσεις που αναφέρει είναι αληθινά.
- Ότι οι πληροφορίες που αναφέρει ισχύουν.
Ψυχολόγος - Ψυχοθεραπευτής | Συγγραφέας | Bsc in Psychology, MSc in Integrative Counseling & Psychotherapy