Το ακρωνύμιο FOMO (Fear Of Missing Out), είναι γνωστό από το 2013. Πρόκειται για μια φράση της ορολογίας του διαδικτύου και σχετίζεται με το συναίσθημα άγχους- ανάγκης του χρήστη να μην χάνει καμία δραστηριότητα στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης.
Πιο συγκεκριμένα ο όρος αυτός περιλαμβάνει δραστηριότητες φίλων, οικογένειας, συνεργατών, κ.ά, τις οποίες «χάνει» ο χρήστης όταν δεν είναι συνδεδεμένος στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης. Πρόκειται δηλαδή για μία ανάγκη της γνώσης ή της εκπλήρωσης όλων των δρώμενων (συναυλίες, θεατρικές παραστάσεις, κοινωνικές εκδηλώσεις), οι οποίες δεν εκπληρώνονται και για το λόγο αυτό, το άτομο διακατέχεται από συναισθήματα άγχους, ανεπάρκειας, χαμηλής αυτοεκτίμησης, απόρριψης και ζήλειας.
Τα social media στη καθημερινότητα μας
Το facebook, instagram, ενισχύουν την ανάγκη αυτή, καθώς όλοι χρησιμοποιούν αυτά τα μέσα για να επιδείξουν την καθημερινότητά τους με τον πιο συναρπαστικό τρόπο (φίλτρα στις φωτογραφίες) και ακόμα περισσότερο να δείξουν πόσο καταπληκτικά πέρασαν στις διακοπές τους. Ουσιαστικά, μέσα από τα μέσα αυτά πραγματοποιείται η ανάγκη μας να περιγράψουμε τη ζωή που θα θέλαμε να έχουμε ιδανικά και όχι την πραγματική μας ζωή! Check in στα πάντα! Check in για την αποδοχή των φίλων μας, της ίδιας μας της ζωής!
Πολλά άτομα βιώνουν μία «αγχώδη» καθημερινότητα, αφού κατακλύζονται από το άγχος για το τι πρωτότυπο έχουν να ανεβάσουν προκειμένου να δείξουν ότι ζουν μία υπέροχη ζωή… η ανάγκη αυτή πυροδοτεί την άλλη ανάγκη μήπως χάσουν κάτι σε όλο αυτό το παιχνίδι. Πάνε σε μία θεατρική παράσταση και αντί να παρακολουθήσουν και να διασκεδάσουν, παρακολουθούν συνεχώς το κινητό τους για να δουν πόσα like έχουν…
Η εμμονή του FOMO και πως αντιμετωπίζεται
Το FOMO παρατηρείται ιδιαίτερα στην εφηβεία και στους νεαρούς ενήλικες (18-25 ετών), λόγω της ανάγκης τους να αυτοπροβληθούν, με το σύντροφό τους, την καριέρα τους και να δείξουν ότι διαφέρουν. Φυσικά και όλοι οι ενήλικες μπορεί να έχουν αυτό το σύνδρομο, οι οποίοι μέσα από την κλειδαρότρυπα του facebook και του instagram έχουν μπει στο φαύλο κύκλο της χρήσης του διαδικτύου για την προβολή, επικοινωνία, και προπάντων σύγκριση με άτομα της ίδιας ηλικίας. Αυτή η σύγκριση είναι που δημιουργεί την αγωνία ότι οι άλλοι περνούν καλύτερα από εμάς τους ίδιους, ότι πρέπει να προβάλλουμε κάτι πρωτότυπο για να είμαστε «καλύτεροι» στα μάτια των άλλων χρηστών.
Η εμμονή του FOMO μπορεί να αντιμετωπισθεί, μόνο αν ο χρήστης κατανοήσει την αξία της αληθινής ζωής.
Της ζωής που βιώνει πραγματικά, της ζωής που είναι ευτυχισμένος ακόμα κι αν δεν πάει ταξίδι στο εξωτερικό, δεν φοράει ένα συγκεκριμένο ρούχο, δεν έχει πλούσιο ευκατάστατο σύντροφο… και πολλά άλλα. Τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης μας χαρίζουν οφέλη επικοινωνίας, πληροφόρησης, γνώσης. Όταν αυτά δεν χρησιμοποιούνται σωστά και εμείς οι ίδιοι γινόμαστε δέσμιοι της τεχνολογίας και βιώνουμε τη ζωή μας με έναν τρόπο ψεύτικο και εικονικό, που σίγουρα θα μας οδηγήσει σε εικονικές πραγματικότητες, με μη ρεαλιστικά πρότυπα, τα οποία με τη σειρά τους θα δώσουν τη σκυτάλη σε συναισθήματα θλίψης, δυστυχίας, απομόνωσης και αισθήματος «Δεν είμαι αρκετά καλός-καλή»!
Η ανάγκη της αποδοχής της πραγματικότητας
Αποδεχτείτε τον εαυτό σας και την πραγματικότητα που σας περιβάλει. Η αξία της ζωής δεν κρύβεται στην προβολή, αλλά στην εσωτερική αλήθεια του καθενός. Ψάξτε και βρείτε τη δική σας αλήθεια μέσα από την πραγματική αξία του εαυτού σας. Απολαύστε την καθημερινότητά σας και τον ελεύθερο χρόνο σας χωρίς να σκέφτεστε πως περνούν οι άλλοι. Το πιο σημαντικό είναι να είστε πρώτα εσείς καλά για να μπορείτε να είστε καλά και με όλο το υπόλοιπο περιβάλλον σας. Η καλύτερη γνώση του εαυτού μας, αυξάνει την εμπιστοσύνη στις επιλογές μας χωρίς ενοχικά σύνδρομα για το τι χάσαμε…. Για το λόγο αυτό, πρέπει να δίνουμε την πρέπουσα σημασία και αξία για αυτό που ζούμε εκείνη τη στιγμή και όχι σε αυτό που δεν ζήσαμε… η ζωή ΜΑΣ είναι το δώρο μας!
Δείτε και τη σχετική έρευνα Το άγχος που προκαλούν τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης μπορεί να οδηγήσει σε εξάρτηση, στην Πύλη Ψυχολογίας Psychology.gr.
Συγγραφή - Επιμέλεια Άρθρου
Ρέα Δουμανά - Σύμβουλος Ψ.Υγείας
Ρέα Δουμανά: έχει επιβεβαιωθεί από το Psychology
Οι πληροφορίες που αναφέρονται στον επαγγελματικό κατάλογο ειδικών παρέχονται από τους ίδιους τους ειδικούς, κατά την εγγραφή τους στο σύστημα. Όταν βλέπετε την ένδειξη «έχει επιβεβαιωθεί από το Psychology”, σημαίνει ότι το Psychology έχει ελέγξει, με email, τηλεφωνικά ή/και με λήψη των σχετικών εγγράφων, τα ακόλουθα στοιχεία:
- Ότι ο ειδικός είναι υπαρκτό πρόσωπο.
- Ότι τα πτυχία οι τίτλοι και οι εξειδικεύσεις που αναφέρει είναι αληθινά.
- Ότι οι πληροφορίες που αναφέρει ισχύουν.
Η Ρέα Δουμανά εξειδικεύτηκε στον τομέα της Ψυχολογίας με τον μεταπτυχιακό τίτλο σπουδών Κλινικής Ψυχολογίας σε ενήλικες και εφήβους. Διετέλεσε επιστημονική συνεργάτης στη Μονάδα Εφηβικής Υγείας (Μ.Ε.Υ.), της Β’ Παιδιατρικής Κλινικής του Παν/μίου Αθηνών, του Νοσοκομείου Παίδων «Π. & Α. Κυριακού».