Ακρόαση άρθρου......

Στους άλλους φαινόταν λίγο σαν αστείο- άλλοτε έκανα σαν προβατάκι κι άλλοτε σαν μαινόμενος ταύρος. Φαίνεται ότι δεν μπορούσα να βρω την ισορροπία μου, όταν υπήρχε κάποια αντιπαράθεση, με αποτέλεσμα ποτέ να μην επιτυχαίνω αυτό που ήθελα. Η εκπαίδευση στη διεκδικητική συμπεριφορά με βοήθησε να βρω μια μη ακραία στάση, την οποία μπορούσα να υιοθετήσω όλο και πιο εύκολα με την εξάσκηση.

Ανακάλυψα ότι μπορούσα να το κάνω ακόμη κι όταν ήμουν αναστατωμένος κι έτσι η δουλειά μου έγινε πιο ευχάριστη κι οι συνεργάτες μου χαλάρωσαν απέναντι μου, επειδή πλέον μπορούσαν να με εμπιστευθούν, πιστεύοντας ότι θα ήμουν δίκαιος μαζί τους. Απόσπασμα από το βιβλίο "Ξεπερνώντας το άγχος"

Τί είναι η διεκδικητική συμπεριφορά και τί αφορά; 

Η διεκδικητική συμπεριφορά αφορά τον τρόπο έκφρασης των αναγκών, των συναισθημάτων και των δικαιωμάτων ενός ανθρώπου στους άλλους, έτσι ώστε να μην καταπατώνται τα δικαιώματά κανενός από τις δύο πλευρές. Αποτελεί βασικό συστατικό της καλής επικοινωνίας, η οποία με τη σειρά της προσφέρει μεγαλύτερη κατανόηση και οδηγεί σε πιο υγιείς διαπροσωπικές σχέσεις.

Η εκπαίδευση στη διεκδικητική συμπεριφορά είναι ιδιαίτερα χρήσιμη στην αντιμετώπιση αγχογόνων καταστάσεων. Μαθαίνοντας να είστε διεκδικητικοί, θα αποκτήσετε την ικανότητα να εκφράζετε τα δικαιώματά σας με τρόπο ξεκάθαρο, αλλά ταυτόχρονα με σεβασμό προς τον εαυτό σας και τους άλλους.

Η διαφορά της διεκδικητικής από την παθητική και την επιθετική συμπεριφορά είναι ότι συνδυάζει τα θετικά στοιχεία των δύο τελευταίων, απορρίπτοντας τα αρνητικά τους. Σε μια παθητική συμπεριφορά, το άτομο σέβεται τα δικαιώματα των άλλων, αλλά δεν υπερασπίζεται ικανοποιητικά τα δικά του. Αντιθέτως, το άτομο με επιθετική συμπεριφορά, υπερασπίζεται συστηματικά τα προσωπικά του δικαιώματα καταπατώντας, παραγνωρίζοντας ή αδιαφορώντας για τα δικαιώματα των άλλων. Η διεκδικητικότητα αποτελεί τη χρυσή τομή.

Διεκδικώντας τα δικαιώματά σας – Tips διεκδίκησης

  • Παραμείνετε ήρεμοι, παρά τις πιθανές προκλήσεις από τον συνομιλητή σας.
  • Να είστε προετοιμασμένοι να ρισκάρετε και να συμβιβαστείτε. Μην ξεχνάτε ότι ο τελικός σας στόχος δεν είναι να βγείτε δικαιωμένοι, αλλά να καταλήξετε σε μια λύση που να είναι αποδεκτή κι από τις δύο πλευρές. Σε αυτό θα βοηθήσει κι η διαπραγμάτευση.
  • Προετοιμάστε την επιχειρηματολογία σας, να είναι απλή, με κατανοητά αιτήματα που να αντανακλούν τα συναισθήματα και τις ανάγκες σας.
  • Αποφασίστε ακριβώς τι είναι αυτό που θέλετε.
  • Αποφασίστε αν αυτό που θέλετε είναι δίκαιο, σύμφωνα με τα δικαιώματα του συνομιλητή σας. Είναι σημαντικό να παραμείνετε αντικειμενικοί και να μην γίνετε επικριτικοί.
  • Ζητήστε ξεκάθαρα αυτό που θέλετε κι επιμείνετε στο αίτημά σας.
  • Να έχετε θετική στάση.
  • Αναγνωρίστε και δείξτε κατανόηση στον συνομιλητή σας. Σκοπός δεν είναι να καταλάβει μόνο εκείνος εσάς, αλλά κι εσείς εκείνον.

 

Συγγραφή - Επιμέλεια Άρθρου

Κωνσταντίνα Παν. Αρβανίτη: έχει επιβεβαιωθεί από το Psychology

Οι πληροφορίες που αναφέρονται στον επαγγελματικό κατάλογο ειδικών παρέχονται από τους ίδιους τους ειδικούς, κατά την εγγραφή τους στο σύστημα. Όταν βλέπετε την ένδειξη «έχει επιβεβαιωθεί από το Psychology”, σημαίνει ότι το Psychology έχει ελέγξει, με email, τηλεφωνικά ή/και με λήψη των σχετικών εγγράφων, τα ακόλουθα στοιχεία:

  • Ότι ο ειδικός είναι υπαρκτό πρόσωπο.
  • Ότι τα πτυχία οι τίτλοι και οι εξειδικεύσεις που αναφέρει είναι αληθινά.
  • Ότι οι πληροφορίες που αναφέρει ισχύουν.

Ψυχολόγος – Ψυχοθεραπεύτρια, MSc. Ειδίκευση στη Γνωστική - Συμπεριφοριστική Ψυχοθεραπεία. Μετεκπαίδευση στην Παιδοψυχολογία - Παιδοψυχιατρική και στις Τεχνικές Διαχείρισης Άγχους & Κατάθλιψης. Συνεδρίες ατομικές κι ομαδικές. Συνεδρίες μέσω Skype.