Ακρόαση άρθρου......

Συναντηθήκαμε διαδικτυακά με τη Φρόσω Μπενετή, Σύμβουλο Ψυχικής Υγείας, Ηθοποιό-Σκηνοθέτρια και ιδρύτρια του Κέντρου Βιωματικής Εκπαίδευσης & Συμβουλευτικής Εμψύχωσις. Είναι η δημιουργός της Συνθετικής Παιγνιόδρασης, μιας βιωματικής μεθόδου εκπαίδευσης, συμβουλευτικής και εμψύχωσης και συγγραφέας των βιβλίων «Εμψύχωση ομάδας με τη Συνθετική Παιγνιόδραση».

Μιλήσαμε μαζί της, μάθαμε για το όραμα της αλλά και για την μέθοδο της συνθετικής παιγνιόδρασης. 

ΕΡ. Μιλήστε μας για την Συνθετική Παιγνιόδραση. Τι ακριβώς είναι και σε ποια πλαίσια μπορεί να λειτουργήσει;
ΑΠ. Η Συνθετική Παιγνιόδραση είναι μια μέθοδος Εκπαίδευσης, Συμβουλευτικής και Εμψύχωσης ομάδων η οποία κατατάσσεται στις δημιουργικές θεραπευτικές προσεγγίσεις μέσω τέχνης. Συνθέτει το παιχνίδι και τις τέχνες με εργαλεία και τεχνικές από διάφορες θεραπευτικές και μη προσεγγίσεις.

Αφορά κάθε άνθρωπο που εργάζεται με άτομα και ομάδες παιδιών ή ενηλίκων και μπορεί να βρει εφαρμογή σε πολλαπλά πλαίσια και πεδία (Εκπαίδευσης, Ανθρωπιστικών Επιστημών, Ανθρώπινου Δυναμικού, Επιχειρήσεων). Η Συνθετική Παιγνιόδραση μπορεί να εφαρμοστεί αυτούσια ή να τη συνθέσει κανείς με το δικό του γνωστικό αντικείμενο. Κινείται στο τρίπτυχο Εκπαίδευσης-Συμβουλευτικής-Εμψύχωσης, και μπορεί να λειτουργήσει ομαδικά αλλά και ατομικά.

Η μέθοδος έχει σαν βάση της το βιωματικό παιχνίδι, έτσι η εμπειρία γίνεται γόνιμη, δημιουργική και χαρούμενη. Οι συμμετέχοντες, ανεξάρτητα αν το πλαίσιο είναι θεραπευτικό ή όχι, δύνανται να απολαύσουν πολλαπλά θεραπευτικά οφέλη που συμβάλλουν σημαντικά στην προσωπική τους ανάπτυξη και αυτογνωσία.

Κάθε εκπαιδευόμενος, δύναται να εμπλουτίσει τα εκφραστικά του μέσα, να γνωρίσει νέες δεξιότητες, να αναπτύξει τη δημιουργική του φαντασία, να αφουγκραστεί καλύτερα τον εαυτό του και το σώμα του, να έρθει σε επαφή με τις αξίες και τις ποιότητές του και να μάθει να βαδίζει συνειδητά, προς τα εκεί που κοιτά.
Θα έλεγα λοιπόν, πως η Συνθετική Παιγνιόδραση είναι στην ουσία της μια μέθοδος ενθάρρυνσης δημιουργίας αυθεντικών σχέσεων με τον εαυτό μας και τους άλλους ανθρώπους και προτείνεται τόσο ως μαθητεία όσο κι ως τρόπος ζωής.

ΕΡ. Μας είπατε πως η μέθοδος συνθέτει το παιχνίδι, τις τέχνες και τη Συμβουλευτική. Ποιος είναι ο σκοπός αυτής της σύνθεσης και πώς ακριβώς επιδρά;
ΑΠ. Η Συνθετική Παιγνιόδραση βασίζεται στις πολλαπλές ιαματικές ιδιότητες της σύνθεσης ενώ είναι πάντα ανοιχτή σε νέες συνθέσεις.

Συνδυάζει διαφορετικές βιωματικές τεχνικές και μεθόδους από το θέατρο, τη μουσική, το χορό, τη συνθετική ψυχολογία και συμβουλευτική, την Ψυχοενεργειακή, την παιγνιοθεραπεία, τη δραματοθεραπεία, την εικαστική θεραπεία, τη λογοτεχνία ενώ αξιοποιεί ιδιαίτερα και το σώμα. Η σύνθεση αυτή, προσδίδει έναν δυναμικό χαρακτήρα στη μέθοδο, σε σύγκριση με τη χρήση μεμονωμένων τεχνικών, επιτρέποντάς της ένα διαρκή μετασχηματισμό και τη δυνατότητα να υποδεχτεί μελλοντικά νέες τεχνικές. Έτσι, ανάλογα με την ιδιοσυγκρασία, το αντικείμενο και τη στοχοθέτηση κάθε εκπαιδευτή/εμψυχωτή/θεραπευτή, η μέθοδος αναδιαμορφώνεται δημιουργικά οδηγώντας κάθε φορά τον εμψυχωτή και την ομάδα σε μια νέα εμπειρία.

Η ενέργεια αυτή, επιδρά ολιστικά στο ανθρώπινο σύστημα και αναπτύσσει την ανθρώπινη προσωπικότητα στο σύνολό της, σώμα-νους-συναίσθημα, κι όχι μόνο το νοητικό πεδίο, όπως συμβαίνει με άλλες μορφές εκπαίδευσης. Μέσα από αυτή τη διαδικασία, λοιπόν, αναπτύσσεται η αυτεπίγνωση και οι συμμετέχοντες οδηγούνται σε μια πιο συνειδητή προσωπική και επαγγελματική ζωή.

ΨΗΦΙΑΚΟ MARKETING ΓΙΑ ΨΥΧΟΛΟΓΟΥΣ: Κύκλος 11 Σεμιναρίων με Βέλτιστες Πρακτικές και Εργαλεία Διαχείρισης διαδικτυακής παρουσίας | Διοργάνωση: PSYCHOLOGY.GR

empsychosis 01

ΕΡ. Ποια είναι τα οφέλη της συμμετοχής μας σε μια ομάδα;
ΑΠ. Οι συμμετέχοντες σε ομάδες αναπτύσσουν καταρχάς την αίσθηση του «ανήκειν», αποκτούν ένα σημείο αναφοράς και έναν κοινό στόχο.
Η δράση αυτή βοηθά τα μέλη της να αναπτύξουν την ελευθερία έκφρασης και να μειώσουν πιθανούς αμυντικούς μηχανισμούς που εμποδίζουν στην εξέλιξή τους. Εντός του ασφαλούς πλαισίου μιας ομάδας, τα μέλη μαθαίνουν να ακούν το ένα το άλλο και να αποκτούν επίγνωση της εικόνας τους προς τους άλλους. Έτσι, η αλλαγή μιας συμπεριφοράς καθίσταται λιγότερο απειλητική και αποκτά μια αίσθηση ευγενούς εξέλιξης και μετάβασης.

Στη μέθοδο αυτή κάθε άνθρωπος αντιμετωπίζεται ως μοναδική προσωπικότητα. Ανεξάρτητα από το πλαίσιο που κάθε φορά λειτουργεί, αναπτύσσεται ιδιαίτερα η επικοινωνία, η εμπιστοσύνη, η αποδοχή, η κατανόηση, η ενσυναίσθηση. Βοηθά τους συμμετέχοντες να αναδείξουν τις δεξιότητές τους σε πολλαπλούς τομείς, να καλλιεργήσουν την προσωπική τους εξέλιξη, να εμπλουτίσουν τις εμπειρίες τους, να αναπτύξουν την ιδιαίτερη προσωπική τους αντίληψη, την πειθαρχία, την αυτοεκτίμηση, τη συγκρότηση σκέψης, την έκφραση και τη φαντασία.

Κάθε μέλος εκπαιδεύεται να εναρμονίζεται και να συνθέτει τις διαφορετικές πτυχές του εαυτού του και του περιβάλλοντός του και σταδιακά να μπορέσει να αναλάβει την ευθύνη της ζωής του.

ΕΡ. Αναφέρατε προηγουμένως πως η μέθοδος αποτελεί μια δυναμική διαδικασία που παραμένει ανοικτή στην ενσωμάτωση νέων ή διαφορετικών στοιχείων. Πώς ευνοεί δηλαδή τον άνθρωπο αυτή η συνεχής κίνηση;
ΑΠ. Κάθε ομάδα λειτουργεί ως καθρέφτης της πραγματικής μας ζωής. Όπως σχετίζεται και δρα κάθε μέλος μέσα σε αυτήν, με τρόπο αντίστοιχο δρα και στην προσωπική / κοινωνική του ζωή. Σκοπός της ομάδας είναι να μας βοηθήσει να κάνουμε τις αναγνωρίσεις των θέσεων, των απόψεων, των προκαταλήψεων και των πεποιθήσεών μας, ώστε να μπορέσουμε τελικά να μετακινηθούμε σε ό,τι μας δυσκολεύει.

ΣΤΙΣ ΣΚΙΕΣ ΤΟΥ ΕΡΩΤΑ... ΓΙΑ ΤΟΥΣ ΑΙΡΕΤΙΚΟΥΣ ΤΗΣ ΑΓΑΠΗΣ
Συγγραφέας: Πέτρος Θεοδώρου, ψυχοθεραπευτής Gestalt | Εκδόσεις: PSYCHOLOGY.GR

Μια υπαρξιακή προσέγγιση για τη σχέση του έρωτα με τον σεξουαλικό πόθο, την αγάπη, αλλά και τις απροσπέλαστες Σκιές μέσα μας.

Ο συμβολικός χαρακτήρας της τέχνης και του παιχνιδιού, ωθεί τους συμμετέχοντες να αναγνωρίσουν τις διαφορετικές πτυχές της ατομικής τους υπόστασης και αξιοποιώντας τις δυνατότητες της συνθετικής εμπειρίας, να βελτιώσουν σημαντικά την προσωπική και επαγγελματική τους ζωή. Οπότε, ναι, μπορούμε να πούμε πως είναι μία διαδικασία που βρίσκεται σε συνεχή κίνηση, όπως εξάλλου και η ίδια η ζωή

ΕΡ. Η μέθοδος επικεντρώνεται στον άνθρωπο και τη διαδικασία του «σχετίζεσθαι», την ίδια ώρα που φαίνεται πως η κοινωνία μας δεν υποστηρίζει τον άνθρωπο στην πράξη. Πόσο σημαντικό είναι να αλλάξει αυτό, ώστε καθένας μας να μπορεί να λειτουργήσει ως παράδειγμα προς μίμηση για το σύνολο;
ΑΠ. Τα τελευταία χρόνια, όλο και περισσότεροι ειδικοί στην Ψυχική υγεία προβληματίζονται για την ανεπάρκεια της εκπαίδευσης στον τομέα των ανθρωπίνων σχέσεων, τόσο για τα παιδιά όσο και για τους ενήλικες. Αυτό δεν φαίνεται να αποτελεί προτεραιότητα, τουλάχιστον ως προς την πρακτική του εφαρμογή, στο εκπαιδευτικό μας σύστημα. Κατά τη διάρκεια της παιδικής και εφηβικής ηλικίας, όπου διαμορφώνεται ο συναισθηματικός χάρτης του παιδιού, το σχολείο επικεντρώνεται σχεδόν αποκλειστικά στην παροχή πληροφοριών και γνώσης, χωρίς να δίδεται έμφαση στην ευαισθητοποίηση και ανάπτυξη του συνόλου της προσωπικότητας των παιδιών.

Πώς αυτά τα παιδιά θα εξασφαλίσουν την ψυχική τους υγεία και θα επιτύχουν ισορροπία σε όλους τους τομείς της προσωπικότητάς τους, αποκλειστικά και μόνο με την απομνημόνευση διδακτικής ύλης;

Η σχεδόν πλήρη αποποίηση της τέχνης, η οποία αναμφισβήτητα αποτελεί αναπόσπαστο στοιχείο της ανάπτυξης της συναισθηματικής μας νοημοσύνης και της ατομικής έκφρασης, οδηγεί στην απουσία κριτικής σκέψης και, τελικά, στην αδιαφορία για την ουσιαστική γνώση, η οποία επηρεάζει βαθειά τον ενήλικα του αύριο. Γιατί αυτός ο ενήλικας, έχει συνδέσει την εκπαίδευση και το διάβασμα με κάτι βαρετό και ανούσιο από το οποίο δεν λαμβάνει καθόλου χαρά.

Υπάρχουν εμπειρίες που δεν αποστηθίζονται μέσα από εγχειρίδια, αλλά διδάσκονται μέσα από βιώματα και η βιωμένη εμπειρία είναι η ανώτερη γνώση.
Αυτοί οι ενήλικες του αύριο, με τον ίδιο τρόπο, θα συνεχίσουν τη ζωή τους, μη γνωρίζοντας να διαχειρίζονται και να εμβαθύνουν στις σχέσεις τους. Το σύστημα παροτρύνει τους εκπαιδευόμενους σε μια ατέρμονη συλλογή «πιστοποιήσεων», αγνοώντας συστηματικά την ουσία της διαδικασίας του «σχετίζεσθαι».
Είναι σαφές πως το σημείο εκκίνησης για αυτήν την αλλαγή, χρειάζεται να βρεθεί εντός του εκπαιδευτικού συστήματος. Πιστεύω πως ο τομέας της εκπαίδευσης και της αγωγής μπορεί να αποτελέσει το κατάλληλο πεδίο για μια τέτοια προσέγγιση και, συνεπώς, για μια μεταγενέστερη αλλαγή.

empsychosis 02

ΕΡ. Φέτος το Κέντρο “Εμψύχωσις” έκλεισε 21 χρόνια λειτουργίας. Ποιες υπηρεσίες προσφέρετε ως κέντρο;
ΑΠ. Το Κέντρο μας δραστηριοποιείται στους τομείς της εμψύχωσης, της συμβουλευτικής και της εκπαίδευσης ατόμων και ομάδων. Αυτός είναι και ο πυρήνας της φιλοσοφίας μας. Ο χώρος μας φτιάχτηκε για να φιλοξενεί τους επισκέπτες μας με ζεστασιά και με την πρόθεση να τους κάνει να αισθάνονται πως βρίσκονται στο «σπίτι» τους.

Παρέχουμε δύο πιστοποιημένα προγράμματα εκπαίδευσης στη Συνθετική Παιγνιόδραση, στα πλαίσια της Εμψύχωσης & της Συμβουλευτικής.

Απευθύνονται κυρίως σε όσους ανήκουν στον χώρο των ανθρωπιστικών επιστημών και της εκπαίδευσης, του ανθρώπινου δυναμικού και του management. Είναι πιστοποιημένα από την Ελληνική Εταιρεία Συμβουλευτικής (Ε.Ε.Σ.) και το Βρετανικό Φορέα Πιστοποίησης N.O.C.N. και έχουν στόχο να συνθέσουν την εκπαίδευση, τη συμβουλευτική και την εμψύχωση με το βιωματικό παιχνίδι και τις τέχνες, προσφέροντας πολλαπλά οφέλη στην προσωπική ανάπτυξη και την αυτογνωσία των συμμετεχόντων. Με την ολοκλήρωση των προγραμμάτων και την κατανόηση της μεθοδολογίας, οι συμμετέχοντες αποκτούν τη δυνατότητα να μπορούν να οργανώσουν, να συντονίσουν και να εμψυχώσουν οι ίδιοι τις δικές τους ομάδες.

Επιπλέον, προσφέρουμε εντατικά σεμινάρια εκπαίδευσης στη μέθοδο για τους φίλους μας που βρίσκονται εκτός Αθήνας και υπηρεσίες εμψύχωσης και συμβουλευτικής για ομάδες, επιχειρήσεις και ιδιώτες

ΕΡ. Έχετε ήδη εκδώσει τον πρώτο τόμο της σειράς «Εμψύχωση ομάδας με τη Συνθετική Παιγνιόδραση, 411 παιχνίδια και ασκήσεις για παιδιά & ενήλικες». Τι περιέχει αυτό το βιβλίο και σε ποιο κοινό απευθύνεται;
ΑΠ. Ο τόμος αυτός, αποτελεί το πρώτο μέρος μιας τριλογίας πάνω στη μεθοδολογία της Συνθετικής Παιγνιόδρασης και συνοδεύεται από παιχνίδια και ασκήσεις που κάθε ενδιαφερόμενος θα μπορέσει να αξιοποιήσει στις δικές του ομάδες. Απευθύνεται σε όσους ενδιαφέρονται να ανακαλύψουν τη χαρά και την ουσία της εμψύχωσης στο περιβάλλον των ομάδων.
Απευθύνεται σε εκπαιδευτές, συμβούλους, ψυχολόγους, εκπαιδευτικούς, αλλά και σε όλους όσους ενδιαφέρονται να εξελίξουν τη δυναμική των ομάδων τους και να ενισχύσουν την προσωπική ανάπτυξη των μελών τους, χαρούμενα και δημιουργικά.

Στο βιβλίο θα βρείτε πλούσιο υλικό, παραδείγματα και ασκήσεις που θα σας βοηθήσουν να εφαρμόσετε τη μεθοδολογία της Παιγνιόδρασης στο έργο σας και τη ζωή σας.
Η συγγραφή του έχει τις ρίζες της σε δύο δεκαετίες που αφιερώθηκαν στον πειραματισμό και την έρευνα της διδασκαλίας, της εμψύχωσης και της θεραπευτικής σε σχολεία, ομάδες και ιδιώτες, οργανισμούς και επιχειρήσεις.

Κάθε αναγνώστης θα ανακαλύψει τις πληροφορίες που χρειάζεται για να μπορέσει να διαμορφώσει και να υλοποιήσει το δικό του πρόγραμμα εμψύχωσης.
Αποτελεί το πρώτο μέρος της τριλογίας: Η Εμψύχωση – Ο Εμψυχωτής – Η Ομάδα. Στους προσεχείς τόμους θα ακολουθήσει η παρουσίαση ολόκληρου του υλικού, ενώ αυτή τη στιγμή, βρίσκεται σε εξέλιξη και η μετάφρασή του στην Αγγλική γλώσσα.

ΕΡ. Πού μπορούμε να βρούμε το βιβλίο σας κυρία Μπενετή;
ΑΠ. Το βιβλίο κυκλοφορεί από το δικό μας εκδοτικό οίκο, τις εκδόσεις Εμψύχωσις και μπορείτε να το προμηθευτείτε από το βιβλιοπωλείο της Πύλης της Ψυχολογίας Psychology.gr 

- Σας ευχαριστούμε πολύ!
- Εγώ σας ευχαριστώ για την υποστήριξη και την ευκαιρία που μου δώσατε να μοιραστώ το έργο μας μαζί σας!