Είναι φανερό ότι οι κοινοί δεσμοί της μαθητοκεντρικής εκπαίδευσης και των θετικών αποτελεσμάτων της εφαρμογής των τύπων μάθησης στην εκπαίδευση είναι: (1) η διευκόλυνση του ατόμου να στοχαστεί πάνω στη μάθησή του και να την κατευθύνει επιτυχώς και (2) η ενθάρρυνσή του να συνεργαστεί αποτελεσματικά με τον διευκολυντή και τους συνεκπαιδευόμενους.
Για τους λόγους αυτούς, πιστεύουμε ότι η χρήση ενός έγκυρου εργαλείου αναγνώρισης τύπων μάθησης, μπορεί να ενσωματωθεί σε ένα μαθητοκεντρικό τεχνολογικό περιβάλλον για να υποστηρίξει τις μαθητοκεντρικές αρχές, τη μεταγνωστική ικανότητα διευκολυντή και συμμετεχόντων και τη συνεργασία τους. Αυτή η μεταγνωστική παρεμβολή θα πρέπει να εισαχθεί στην αρχή του ηλεκτρονικού μαθήματος (Rogoza, 2005).
Κομβικό σημείο για την υλοποίηση της μαθητοκεντρικής εκπαίδευσης είναι η συνειδητοποίηση από πλευράς εκπαιδευόμενων και εκπαιδευτή των τύπων μάθησης που τους χαρακτηρίζουν. Προτείνουμε ότι η τεχνολογία μπορεί να υπηρετήσει την ανάγκη αυτή, μέσω ενός εργαλείου διαχείρισης τύπων μάθησης.
Με τον όρο εργαλείο διαχείρισης τύπων μάθησης αναφερόμαστε σε ένα δικτυακό σύστημα το οποίο:
(α) Δίνει τη δυνατότητα τους σπουδαστές να αναγνωρίσουν τον δικό τους τύπο μάθησης με τη βοήθεια ενός online ερωτηματολόγιου ή ψυχομετρικού τεστ, τους πληροφορεί για τα δυνατά και αδύνατα σημεία τους στη μάθηση και τους ενθαρρύνει να στοχαστούν για τις στρατηγικές τους μέσω της επικοινωνίας τους με τον διευκολυντή και τους συμμαθητές τους.
(β) Δίνει τη δυνατότητα στον εκπαιδευτή-διευκολυντή να σχηματίσει ομάδες συγκεκριμένου προφίλ (ομογενείς ή ετερογενείς), προτείνοντάς του βέλτιστες στρατηγικές σχηματισμού ομάδων, ρόλους και εργασίες, ανάλογα με τους τύπους μάθησης των σπουδαστών του, στους οποίους εξηγεί την όλη διαδικασία και τους επιτρέπει να επιλέξουν.
Γενικότερα αναμένουμε ότι ο σχηματισμός ομάδων που θα περιλαμβάνουν σπουδαστές με διαφορετικά μαθησιακά στυλ μπορεί να έχει μία θετική επίδραση στη μάθηση. Έρευνες έδειξαν ότι η δημιουργική ικανότητα των μελών της ομάδας είναι σημαντικά υψηλότερη όταν η ομάδα είναι ετερογενής παρά ομογενής (Herrmann, 1987). Επιπρόσθετα, όταν τα μέλη της ομάδας στοχάζονται πάνω στα στυλ μάθησής τους, έχουν ανεπτυγμένη συνειδητότητα για το πώς αυτά τα στυλ επηρεάζουν τη δυναμική των ομάδων (Kolb, 1999). Εξάλλου, δημιουργικές ενοράσεις συχνά συμβαίνουν όταν συνδυάζονται ιδέες ή εμπειρίες που ήταν προηγουμένως ασύνδετες, και οι καλύτερες δημιουργικές ομάδες συχνά περιλαμβάνουν ειδικούς από διαφορετικούς τομείς (Robinson, 2001).
Ο σχεδιασμός του εργαλείου διαχείρισης τύπων μάθησης θα ακολουθεί τις αρχές της μαθητοκεντρικής προσέγγισης με την παροχή εξηγήσεων στους σπουδαστές σχετικά με τη διαδικασία και τους στόχους της, με την ενθάρρυνσή τους σε διάλογο με τον διευκολυντή και τους συμμαθητές τους σχετικά με τη γνώση των τύπων μάθησης και τη συμβολή τους στη μάθηση, και επιτρέποντάς τους να επιλέξουν το σχηματισμό ομάδων είτε με βάση τις προτάσεις του συστήματος είτε με ελεύθερη επιλογή και να αξιολογήσουν τα μαθησιακά και κοινωνικά αποτελέσματα της ομάδας τους.
Απόσπασμα από παρουσίαση στο συνέδριο ICODL 23-25 Νοεμβρίου 2007, Αθήνα
Η υποστήριξη της μαθητοκεντρικής από απόσταση εκπαίδευσης με τη χρήση ενός εργαλείου αναγνώρισης τύπων μάθησης
Supporting Learner-Centered Distance Education with the use of a learning styles inventory
Μαρία Κυπριανίδου, Τμήμα Πληροφορικής, Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης, Υποψ. Διδάκτωρ Αυτή η διεύθυνση ηλεκτρονικού ταχυδρομείου προστατεύεται από τους αυτοματισμούς αποστολέων ανεπιθύμητων μηνυμάτων. Χρειάζεται να ενεργοποιήσετε τη JavaScript για να μπορέσετε να τη δείτε.
Σταύρος Δημητριάδης, Τμήμα Πληροφορικής, Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης, Λέκτορας, Αυτή η διεύθυνση ηλεκτρονικού ταχυδρομείου προστατεύεται από τους αυτοματισμούς αποστολέων ανεπιθύμητων μηνυμάτων. Χρειάζεται να ενεργοποιήσετε τη JavaScript για να μπορέσετε να τη δείτε.
Ανδρέας Πομπόρτσης, Τμήμα Πληροφορικής, Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης,
Καθηγητής, Αυτή η διεύθυνση ηλεκτρονικού ταχυδρομείου προστατεύεται από τους αυτοματισμούς αποστολέων ανεπιθύμητων μηνυμάτων. Χρειάζεται να ενεργοποιήσετε τη JavaScript για να μπορέσετε να τη δείτε.
Γεώργιος Καρατάσιος, Περιφερειακή Διεύθυνση Εκπαίδευσης Κεντρικής Μακεδονίας,
Διευθυντής, Αυτή η διεύθυνση ηλεκτρονικού ταχυδρομείου προστατεύεται από τους αυτοματισμούς αποστολέων ανεπιθύμητων μηνυμάτων. Χρειάζεται να ενεργοποιήσετε τη JavaScript για να μπορέσετε να τη δείτε.
ΨΗΦΙΑΚΟ MARKETING ΓΙΑ ΨΥΧΟΛΟΓΟΥΣ: Κύκλος 11 Σεμιναρίων με Βέλτιστες Πρακτικές και Εργαλεία Διαχείρισης διαδικτυακής παρουσίας | Διοργάνωση: PSYCHOLOGY.GR
Συγγραφή - Επιμέλεια Άρθρου
Επιμέλεια & μετάφραση άρθρων, Τμήμα Σύνταξης Πύλης Ψυχολογίας psychology.gr
Επικοινωνία: editorial @psychology.gr