Ακρόαση άρθρου......

Τι σημαίνει για εσάς ο όρος «συναισθηματικά μη διαθέσιμος»; Είναι ένας όρος που χρησιμοποιείται συχνά, αλλά δε σημαίνει απαραιτήτως το ίδιο για όλους.
Υπάρχουν δύο κύριοι τύποι του συναισθηματικά μη διαθέσιμου, ο προσωρινός και ο χρόνιος. Μερικοί άνθρωποι πάντα ήταν συναισθηματικά μη διαθέσιμοι λόγω ψυχικής ασθένειας ή λόγω μίας διαταραγμένης παιδικής ηλικίας.

Άλλοι, προσωρινά, κατατάσσουν υψηλότερες προτεραιότητες αντί της σχέση τους, όπως τις οικογενειακές υποχρεώσεις, την εκπαίδευση ή ένα πρόβλημα υγείας.

Οι άνθρωποι οι οποίοι πρόσφατα βίωσαν ένα διαζύγιο ή θάνατο συντρόφου, προσωρινά, μπορεί να μην είναι έτοιμοι να αντιμετωπίσουν νέα συναισθήματα, συνάπτοντας νέα σχέση. Επίσης, είναι και εκείνοι που φοβούνται να ρισκάρουν να ερωτευτούν επειδή έχουν πληγωθεί μία ή περισσότερες φορές στο παρελθόν.

Γενικά, κάποιος είναι ή δεν είναι συναισθηματικά διαθέσιμος αναλόγως της συναισθηματικής του διαχείρισης, δηλαδή κατά πόσο αναγνωρίζει ποια συναισθήματα βιώνει, πως τα εκφράζει και τα επικοινωνεί και πως τα αντιμετωπίζει εσωτερικά και εξωτερικά. Η διαχείριση συναισθημάτων πηγάζει και διαμορφώνεται από την παιδική ηλικία. Εάν οι γονείς ήταν διαθέσιμοι, παρατηρούσαν τις ανάγκες του παιδιού για φροντίδα και προσοχή και εν τέλει υπήρχε ανταπόκριση σ' αυτές, οι πιθανότητες να εξελιχτεί σε συναισθηματικά μη διαθέσιμος ενήλικας μειώνονται.

Όταν τα συναισθήματα του παιδιού και οι συναισθηματικές του ανάγκες αντιμετωπίζονται σαν να έχουν σημασία, το παιδί λαμβάνει ένα ηχηρό και σαφές μήνυμα: "Τα συναισθήματά σου είναι πραγματικά, έχουν σημασία." Αυτό ενθαρρύνει το παιδί να δώσει προσοχή στα συναισθήματα του και το διδάσκει πως να τα διαχειρίζεται.

Βέβαια, ισχύει και το αντίστροφο. Όταν οι συναισθηματικές ανάγκες του παιδιού αντιμετωπίζονται σαν να μην έχουν σημασία, το μήνυμα που λαμβάνει το παιδί είναι πως "τα συναισθήματά σου δεν έχουν σημασία, μην τους δίνεις ούτε και εσύ σημασία."

Χρόνια αργότερα, στις σχέσεις του, εκείνο το παιδί θα συνεχίσει να μην έχει πρόσβαση στα συναισθήματά του. Η ουσιαστική σύνδεση με άλλους θα είναι δύσκολη. Το φιλικό και ερωτικό του περιβάλλον θα συναντά εμπόδια και ενώ θα μπορούν να εντοπίσουν το βάθος και την ποιότητα του συναισθηματικά μη διαθέσιμου ενήλικα, ο ίδιος δε θα είναι σε θέση να ανταποδώσει τα συναισθήματα που λαμβάνει.

Υπάρχουν λύσεις για αυτή τη δυσκολία. Μία λύση είναι η εκμάθηση των συναισθημάτων (ψυχο-εκπαίδευση), η αποδοχή τους και η καθιέρωση της χρήσης τους, δηλαδή να εδραιωθεί ένα συναισθηματικό μοτίβο. Ακούγεται απλό, αλλά δεν είναι. Είναι μια διαδικασία που απαιτεί κόπο, προσπάθεια και δουλειά. Αλλά μπορεί να γίνει!

Εάν είστε σε μια σχέση με κάποιον που είναι συναισθηματικά μη διαθέσιμος, η θέση σας είναι δύσκολη, καθώς είναι πιο εύκολο να αλλάξετε τον εαυτό σας παρά να προσπαθήστε να αλλάξετε κάποιον άλλον. Ωστόσο, δοκιμάστε μερικούς τρόπους για να καταφέρετε να έρθετε πιο κοντά με τον/την συναισθηματικά μη διαθέσιμο σύντροφό σας:

  • Εκφράστε πως κάτι σας ενοχλεί.
  • Εξηγήστε πως κάτι λείπει από τη σχέση (συναισθηματική σύνδεση και επικοινωνία).
  • Ξεκαθαρίστε πως δεν φταίει, έχει σχέση με την παιδική ηλικία.
  • Εξηγήστε πως υπάρχει τρόπος να το διαχειριστεί.
  • Προσφέρετε βοήθεια και στήριξη.

ΨΗΦΙΑΚΟ MARKETING ΓΙΑ ΨΥΧΟΛΟΓΟΥΣ: Κύκλος 11 Σεμιναρίων με Βέλτιστες Πρακτικές και Εργαλεία Διαχείρισης διαδικτυακής παρουσίας | Διοργάνωση: PSYCHOLOGY.GR

Τα υπόλοιπα είναι στο χέρι του συναισθηματικά μη διαθέσιμου ενήλικα με τη βοήθεια σας...

Συγγραφή - Επιμέλεια Άρθρου

Χρυσάννα Μαστοράκη - Ψυχοθεραπευτής

Χρυσάννα Μαστοράκη: έχει επιβεβαιωθεί από το Psychology

Οι πληροφορίες που αναφέρονται στον επαγγελματικό κατάλογο ειδικών παρέχονται από τους ίδιους τους ειδικούς, κατά την εγγραφή τους στο σύστημα. Όταν βλέπετε την ένδειξη «έχει επιβεβαιωθεί από το Psychology”, σημαίνει ότι το Psychology έχει ελέγξει, με email, τηλεφωνικά ή/και με λήψη των σχετικών εγγράφων, τα ακόλουθα στοιχεία:

  • Ότι ο ειδικός είναι υπαρκτό πρόσωπο.
  • Ότι τα πτυχία οι τίτλοι και οι εξειδικεύσεις που αναφέρει είναι αληθινά.
  • Ότι οι πληροφορίες που αναφέρει ισχύουν.

MSc. στην Κλινική Ψυχολογία, Λογικό-Θυμική Γνωσιακή Συμπεριφορική Ψυχοθεραπεύτρια, Σπουδάστρια PhD Ψυχολογίας