Μπορεί το άγχος να λειτουργήσει ως θετικός παράγοντας επιτυχίας, ειδικά στην περίπτωση των μαθητών που συμμετέχουν στις Πανελλήνιες Εξετάσεις για την Τριτοβάθμια Εκπαίδευση;
Οι ειδικοί επιστήμονες απαντούν καταφατικά στο ερώτημα αυτό, καθώς πρόκειται για μια μυστική δύναμη της φύσης, η οποία, με τη χρήση κάποιων «στρατηγικών», μπορεί να αξιοποιηθεί θετικά και αποτελεσματικά από τους μαθητές, αλλά και από τους ενήλικες.
«Το άγχος είναι μια κατάσταση υψηλής ψυχοσωματικής διέγερσης στην οποία βρίσκεται ο οργανισμός όταν πρόκειται να αντιμετωπίσει μια απειλή φυσική (αισθητηριακό ερέθισμα) ή συμβολική (σκέψη, νοερή εικόνα, ανάμνηση).
Οι εκκρινόμενες ορμόνες του άγχους (π.χ. αδρεναλίνη) κινητοποιούν τον οργανισμό ώστε να ανταποκριθεί σε μια κατάσταση έκτακτης ανάγκης. Με αυτή την έννοια το άγχος συνιστά μια δύναμη, ένα «πολεμοφόδιο» που μας έχει δοθεί από τη φύση ώστε να είμαστε σε εγρήγορση όταν χρειάζεται και να επιβιώνουμε των προκλήσεων ή και των απειλών» εξηγεί η κλινική-κοινωνική ψυχολόγος και επιστημονικό στέλεχος του Κέντρου Πρόληψης «Πυξίδα», Χρυσάνθη Κολύβα, με αφορμή εισήγηση με θέμα «Άγχος: Η μυστική δύναμη της φύσης - Πώς μπορούμε να το χρησιμοποιήσουμε προς όφελός μας», την οποία θα κάνει σε διαδικτυακή εκδήλωση - webinar με θέμα «Εισαγωγή στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση».
Η εκδήλωση, που θα πραγματοποιηθεί στις 13 Μαΐου 2023 (4:30 μ.μ.-6 μ.μ.) συνδιοργανώνεται από τον δήμο Νεάπολης-Συκεών και το Τμήμα Απασχόλησης, Επαγγελματικού Προσανατολισμού, Εθελοντισμού και Προαγωγής της Υγείας, το Κέντρο Πρόληψης «Πυξίδα» και την εταιρεία Career Gate, σε συνεργασία με το Εθνικό Διαδημοτικό Δίκτυο Υγιών Πόλεων.
Πότε δημιουργούνται προβλήματα από το άγχος;
Σύμφωνα με στοιχεία που παραχώρησε η κ. Κολύβα στο ΑΠΕ - ΜΠΕ, «το πρόβλημα (κρίσεις πανικού, αγχώδεις διαταραχές) δημιουργείται όταν το άγχος που παράγεται αποκλίνει από το «παραγωγικό» άγχος ως προς την ποσότητα, τη συχνότητα και τη χρονική διάρκεια.
Η απόκλιση αυτή ανάγεται εν μέρει στην αγχώδη ιδιοσυγκρασία ενός προσώπου, εξίσου σημαντικό ρόλο όμως παίζουν οι γνωστικές διεργασίες – σκέψεις, η συναισθηματική κατάσταση καθώς και οι υιοθετούμενοι τρόποι συμπεριφοράς.
Η αγχώδης κατάσταση συνδέεται με σωματικά συμπτώματα, αρνητικές σκέψεις, συναισθηματική διέγερση και συμπεριφορές αποφυγής ή άσκοπης εκτόνωσης π.χ. υπερκατανάλωση τροφής, διεγερτικών ή κατασταλτικών ουσιών».
Πώς μπορούμε να ρυθμίσουμε το άγχος;
Ως μεθόδους ρύθμισης του άγχους η κ. Κολύβα αναφέρει:
Τον έλεγχο των σκέψεων: με την αναγνώριση των αρνητικών σκέψεων και την αναπλαισίωσή τους με θετικά γνωστικά σχήματα
Τη μείωση της ψυχοσωματικής διέγερσης – χαλάρωση με τη χρήση διαφραγματικών αναπνοών, με απόσπαση της προσοχής από το αγχογόνο ερέθισμα (π.χ. μια δύσκολη άσκηση), με την εστίαση στο «εδώ και τώρα» διαμέσου των αισθήσεων
Την ενεργητική - θετική στάση απέναντι στο άγχος, καθώς έρευνες έχουν δείξει ότι οι μαθητές που αντιλαμβάνονται το άγχος ως «σύμμαχο» έχουν καλύτερες επιδόσεις από τους μαθητές που θεωρούν το άγχος «εχθρό», ακόμη κι όταν τα επίπεδα ορμονών του άγχους είναι ίδια στις δύο περιπτώσεις.
Η εκδήλωση
Το webinar απευθύνεται σε γονείς, κηδεμόνες, μαθητές, μαθήτριες και εκπαιδευτικούς, και η συμμετοχή σε αυτό είναι ελεύθερη και δωρεάν.
Κατά τη διάρκειά του θα συζητηθούν θέματα σχολικού επαγγελματικού προσανατολισμού και διαχείρισης άγχους. Οι μαθητές, γονείς και εκπαιδευτικοί, που ενδιαφέρονται να συμμετάσχουν και να παρακολουθήσουν την εκδήλωση, θα πρέπει να ακολουθήσουν τον σύνδεσμο της ηλεκτρονικής πλατφόρμας Join Zoom Meeting.
Η εκδήλωση θα ξεκινήσει με χαιρετισμό του δημάρχου Νεάπολης-Συκεών και προέδρου του Κέντρου Πρόληψης «Πυξίδα», Σίμου Δανιηλίδη και θα ακολουθήσουν εισηγήσεις από την Νικολέττα Δαλάτση, ψυχολόγο MSc, αν. προϊσταμένη του Τμήματος Απασχόλησης, Επαγγελματικού Προσανατολισμού, Εθελοντισμού και Προαγωγής της Υγείας, την κ. Κολύβα και τον επιστημονικό υπεύθυνο της Career Gate Θανάση Λέλε.
Πηγή: ΑΠΕ - ΜΠΕ