Μιά σχολική δυσκολία είναι δυνατόν να οφείλεται σε μία από τις παρακάτω πέντε μεγάλες κατηγορίες αιτιών ή και στο συνδυασμό τους σε κάποιες περιπτώσεις, σύμφωνα με την πολυαξονική άποψη.
Το πρώτο βήμα μας είναι η διαφοροποίηση των μαθησιακών δυσκολιών από τις σχολικές δυσκολίες, οι οποίες περιγράφουν προβλήματα μάθησης , επίδοσης και συμπεριφοράς. Μιά , λοιπόν, σχολική δυσκολία είναι δυνατόν να οφείλεται σε μία από τις παρακάτω πέντε μεγάλες κατηγορίες αιτιών ή και στο συνδυασμό τους σε κάποιες περιπτώσεις, σύμφωνα με την πολυαξονική άποψη:
1. Ψυχικά Προβλήματα :
Νευρωτικές καταστασεις , παιδικές ψυχώσεις , διαταραχές συμπεριφοράς , αντιδράσεις προσαρμογής , κ.λ.π.
2. Ειδικές Αναπτυξιακές Διαταραχές :
Δυσλεξία, δυσαριθμησία, διαταραχή στην αναπτυξη του λόγου, δυσγραφία, δυσορθογραφία , κ.λ.π.
3. Προβλήματα από το Νοητικό Επίπεδο :
Νοητική ανεπάρκεια , οριακές καταστάσεις νοημοσύνης , ακόμα και πολύ υψηλή νοημοσύνη , κ.λ.π.
4. Ιατρικες Καταστασεις :
Διαταραχές όρασης και ακοής , κινητικές δυσκολίες , χρόνια νοσήματα , επιληψία , κ.λ.π.
5. Ψυχοκοινωνικές Καταστασεις :
Πολιτιστική αποστερηση , διγλωσσία , ανεπαρκείς συνθήκες διαβίωσης , δυσμενείς οικογενειακές συνθήκες , κ.λ.π.
Είναι συνεπώς εύκολο το συμπέρασμα ότι ο όρος μαθησιακές δυσκολίες αποτελεί μια κατηγορία αιτιών για τις σχολικές δυσκολίες ενός παιδιού, και μάλιστα αναφέρεται στη δευτερη κατηγορία αιτιών. Δηλαδή θα μπορούσαμε να υποστηρίξουμε ότι οι μαθησιακές δυσκολίες και οι ειδικές αναπτυξιακές διαταραχές ταυτίζονται. Θα ήταν μάλιστα ορθότερο να υιοθετησουμε τη διεθνή επιστημονική ορολογία και να μιλάμε για Ειδικές Μαθησιακές Διαταραχές.
Συγγραφή - Επιμέλεια Άρθρου
Επιμέλεια & μετάφραση άρθρων, Τμήμα Σύνταξης Πύλης Ψυχολογίας psychology.gr
Επικοινωνία: editorial @psychology.gr