Στις 28 και 29 Ιανουαρίου 2021, το πρόγραμμα IPAT - Integrative Parents’ Autism Training – πραγματοποίησε την πρώτη διεθνή συνάντηση. Το Κέντρο Παιδιού και Εφήβου, ως συντονιστής έργου, και οι συνεργάτες του συναντήθηκαν διαδικτυακά, εξαιτίας των περιορισμών που έχουν τεθεί λόγω πανδημία Covid-19, και συντονίστηκαν για την επίτευξη των στόχων του έργου.
Το έργο IPAT
Το έργο IPAT, που χρηματοδοτείται από το πρόγραμμα Erasmus +, στοχεύει στην αύξηση της ευαισθητοποίησης σχετικά με το ρόλο και τη σημασία της γονικής κατάρτισης για τις ανάγκες των αυτιστικών ατόμων.
Σκοπός του Προγράμματος είναι να αυξήσει την προσβασιμότητα των γονέων ατόμων με αυτισμό στην εκπαίδευση και να παρακινήσει τους γονείς να χρησιμοποιήσουν μια έγκυρη προσέγγιση αυτο-εκπαίδευσης σε διαφορετικά στάδια της ζωής των ατόμων με αυτισμό, προκειμένου να υποστηριχθούν τα δικαιώματα και η κοινωνική τους ένταξη και να εξαλειφθεί το στίγμα.
Το έργο πραγματοποιείται με τη συμμετοχή τεσσάρων ευρωπαϊκών χωρών που εκπροσωπούνται από πέντε οργανισμούς: το Κέντρο Παιδιού και Εφήβου και την EPIONI από την Ελλάδα, το AutismoBurgosαπό την Ισπανία, το Πανεπιστήμιο Gaziantep από την Τουρκία και το Controvento Cooperativa Sociale Onlus από την Ιταλία.
Πρώτη συνεδρία IPAT
Μετά από ένα θερμό καλωσόρισμα από τους διοργανωτές και άλλους οργανισμούς που στηρίζουν το πρόγραμμα ως συνεργαζόμενοι φορείς (Ελληνική Εταιρεία Προστασίας Αυτιστικών Ατόμων και Σύλλογος Γονέων, Κηδεμόνων και Φίλων Ατόμων με Αυτισμό Νομού Λάρισας), η πρώτη συνεδρία αφορούσε στην ανάλυση και συζήτηση των πολιτικών και πρακτικών σε σχέση με τον αυτισμό, που εφαρμόζονται επί του παρόντος σε κάθε χώρα του έργου.
Η πρώτη συνεδρία αποδείχθηκε πολύ χρήσιμη για τη σύγκριση διαφορετικών προσεγγίσεων και την έναρξη μιας ανοιχτής συζήτησης σχετικά με τα πλεονεκτήματα και τις αδυναμίες που βιώνει κάθε χώρα και κυρίως πώς σχετίζονται με τους στόχους του IPAT και μπορούν να συμβάλουν για την επίτευξη τους.
Δεύτερη συνεδρία IPAT
Στη δεύτερη συνεδρία, υπό την καθοδήγηση του Κέντρου Παιδιού και Εφήβου και του κ. Γιάννη Γραμματόπουλο, οι εταίροι συζήτησαν τη μεθοδολογία για τη διοργάνωση των ομάδων εστίασης γονέων (focus group) προκειμένου να συλλέξουν βασικά δεδομένα, απαραίτητα για την ανάπτυξη των εργαλείων του IPAT. Ο συντονιστής του έργου μοιράστηκε με όλους τους συμμετέχοντες τα προκαταρκτικά αποτελέσματα που προέκυψαν από το πρώτη ομάδα εστίασης γονέων ατόμων με αυτισμό που υλοποιήθηκε στην Ελλάδα το Δεκέμβριο του 2020.
Η δεύτερη ημέρα της εναρκτήριας συνάντησης αφιερώθηκε στην παρουσίαση της μεθοδολογίας εργασίας που κάθε οργανισμός-εταίρος θα εφαρμόσει για την επίτευξη των στόχων και την παραγωγή των αποτελεσμάτων του έργου.
Συγκεκριμένα, τα 4 αναμενόμενα αποτελέσματα του προγράμματος είναι:
1. Η Έκθεση Καταγραφής των αναγκών των γονέων ατόμων με αυτισμό (βιβλιογραφική ανασκόπηση και αποτελέσματα από τα focus groups),
2. η Ολοκληρωμένη Ενότητα Εκπαίδευσης γονέων,
3. το Ολοκληρωμένο ψηφιακό Εργαλείο αυτο-εκπαίδευσης γονέων και η τελική Έκθεση του Προγράμματος που θα περιγράφει τα αποτελέσματα της εφαρμογής της Εκπαιδευτικής Ενότητας - IPAT και της δοκιμής του ψηφιακού εργαλείου εκπάιδευσης -ΙΡΑΤΤ.
4. Τέλος, οι εταίροι συζήτησαν το σχέδιο επικοινωνίας και διάδοσης του έργου IPAT, τα εργαλεία και τα κανάλια του.
Θα χρησιμοποιηθεί η κατάλληλη επικοινωνία για τη μεγιστοποίηση του αντίκτυπου του έργου ώστε, πέρα από τη συνεργασία, να διασφαλιστεί ότι τα αποτελέσματα του έργου IPAT θα είναι διαθέσιμα στο ευρύτερο δυνατό κοινό.
Έργο υποστήριξης των ατόμων με αυτισμό
Στο κλείσιμο της διήμερης συνάντησης, το Κέντρο Παιδιού και Εφήβου ξενάγησε διαδικτυακά στους συνεργάτες του τις δομές που ασχολούνται με τον αυτισμό: το Τμήμα Παιδιών και Εφήβων στη Χίο, το Κέντρο Ημέρας Εφήβων με Αυτισμό στη Δυτική Αττική «Στην Αυλή του κόσμου» και το Εξειδικευμένο Κέντρο Διάγνωσης και Αποκατάστασης ατόμων με Διαταραχές Αυτιστικού Φάσματος «Ηλίανθος» που εδρεύει στο Περιστέρι Αττικής.
Επιπλέον, παρουσιάστηκε και ένα σημαντικό εργαλείο υποστήριξης ατόμων με αυτισμό και των γονέων τους που έχει αναπτύξει το Τμήμα του Επιστημονικής Τεκμηρίωσης και Εκπαίδευσης, τον Οδηγό για τον Αυτισμό στην Ελλάδα.
Μετά από αυτή τη σημαντική συνάντηση στην Ελλάδα, οι λοιποί εταίροι του προγράμματος από Ισπανία, Ιταλία και Τουρκία αναλαμβάνουν τους επόμενους μήνες την υλοποίηση των ομάδων εστίασης γονέων ατόμων με αυτισμό για την καταγραφή των αναγκών τους και την ανάπτυξη των σημαντικών εργαλείων και πόρων που θα συμβάλουν στην βελτίωση της ζωής γονέων ατόμων με αυτισμό.