Στα πλαίσια της Κοινωνικής προσφοράς για την πανδημία εξ αιτίας του κορωνοϊού COVID-19 ο Σύλλογος Ελλήνων Ψυχολόγων – ΣΕΨ μετέφρασε και επιμελήθηκε στα Ελληνικά το παιδικό εγχειρίδιο με τίτλο «Γεια σου, με λένε Κορώνα!», το οποίο διανέμεται ηλεκτρονικά δωρεάν σε όποιον ενδιαφέρεται.
Το Διοικητικό Συμβούλιο του ΣΕΨ ευχαριστεί θερμά την συγγραφέα κα Lies Scaut Ψυχολόγο, για την προσφορά της προς στον Σύλλογο.
Η ιστορία για παιδιά «Γεια σου, με λένε Κορώνα!» έχει γραφτεί από την Βελγίδα συνάδελφο κα Lies Scaut Ψυχολόγο για να βοηθήσει τους ψυχολόγους, τους γονείς και τους εκπαιδευτικούς να συζητήσουν με τα παιδιά για με τον κορωνοϊό. Τα παιδιά αρχικά μαθαίνουν και ενημερώνονται για τον κορωνοϊό και για το πως να προφυλαχθούν από αυτόν. Στη συνέχεια τους δίνεται η δυνατότητα να εκφράσουν στους ενήλικες τις σκέψεις και τα συναισθήματά τους, να μοιραστούν τις απορίες τους για ό,τι τους μπερδεύει, να βρουν λύσεις για να αντιμετωπίσουν τον φόβο, τον θυμό, το άγχος και την λύπη. Έχει μεταφραστεί σε περίπου 30 γλώσσες και διανέμεται δωρεάν σε όλες τις χώρες.
Γειά σου, με λένε Κορώνα!
Είμαι ένας ιός... και σας αγαπώ όλους, αλλά δεν είμαι φίλος σας! Το πραγματικό μου όνομα είναι: Κορωνοϊός. Ταξιδεύω σε όλο τον κόσμο και θέλω να σας γνωρίσω όλους!
Δεν με βλέπετε, αλλά είμαι εδώ. Πετάγομαι ξαφνικά έξω από τη μύτη των ανθρώπων ή πηδάω από χέρι σε χέρι. Έτσι, τους αρρωσταίνω όλους!
Όταν είμαι μέσα στο σώμα κάποιου, του προκαλώ πυρετώ, βήχα και δυσκολία στην αναπνοή.
Μου αρέσουν όλοι, και οι νέοι, και οι ηλικιωμένοι, αλλά εγώ δεν αρέσω σε κανέναν! Ευτυχώς για όλους εσάς, δεν θα μείνω για πολύ. Οι περισσότεροι άνθρωποι καταφέρνουν να με διώξουν από το σώμα τους και τότε φεύγω.
Αν δεν θέλεις να σε επισκεφθώ, μπορείς να κάνεις πολλά πράγματα:
- Μείνε σπίτι, για να μην μπορώ να σε βρώ!
- Πλένε τα χέρια σου... δεν αντέχω το σαπούνι!
- Φτερνίσου ή βήξε στον αγκώνα σου.
- Πέταξε τα χρησιμοποιημένα χαρτομάντηλα σου στα σκουπίδια.
- Όσο περισσότερο προσπαθήσουν όλοι, τόσο λιγότερους φίλους θα κάνω....
Γιατροί και νοσηλευτές κάνουν τα πάντα για να με καταστρέψουν όσο πιο γρήγορα μπορούν
....αλλά θα μείνω για λίγο ακόμη... αν με φοβάσαι, μίλησε γι΄αυτό στους γονείς σου. Θα κάνουν τα πάντα για να σε φροντίσουν, όσο καλύτερα μπορούν.... και τότε θα εξαφανιστώ, το συντομότερο δυνατό.
Αντίο!
Πως ένιωσες όταν άκουσες για μένα;
Χρωμάτισε το πρόσωπο που ταιριάζει. Μπορείς να επιλέξεις περισσότερα από ένα.
Χαρούμενος | Τρομαγμένος | Θυμωμένος | Λυπημένος | Περίεργος | Μπερδεμένος
Τι σκέφτεσαι για μένα; Γράψε τις σκέψεις σου στα συννεφάκια. Έχεις ερωτήσεις για μένα; Σημείωσε τις ερωτήσεις σου μέσα στα ερωτηματικά. Γιατί με φοβάσαι; Γράψε το μέσα στα φαντασματάκια.
Γιατί είσαι θυμωμένος μαζί μου; Γράψε το μέσα στους κεραυνούς. Τι άλλο θα ήθελες να μου πεις; Γράψε το μέσα στις φυσαλίδες.
Σκέψου όσα μπορούν να σε βοηθήσουν όταν φοβάσαι και βάλε τα μέσα στο βαλιτσάκι σου "των πρώτων βοηθειών κατά του άγχους". Μπορείς να τα σημειώσεις πάνω στο βαλιτσάκι που βλέπεις παρακάτω ή να πάρεις ένα χάρτινο κουτί και να τα βάλεις μέσα.
Σκέψου όσα μπορούν να σε βοηθήσουν όταν ίσαι θυμωμένος και βάλε τα μέσα στο βαλιτσάκι σου "των πρώτων βοηθειών κατά του θυμού". Μπορείς να τα σημειώσεις πάνω στο βαλιτσάκι που βλέπεις παρακάτω ή να πάρεις ένα χάρτινο κουτί και να τα βάλεις μέσα.
Σκέψου όσα μπορούν να σε βοηθήσουν όταν είσαι λυπημένος και βάλε τα μέσα στο βαλιτσάκι σου "των πρώτων βοηθειών κατά της λύπης". Μπορείς να τα σημειώσεις πάνω στο βαλιτσάκι που βλέπεις παρακάτω ή να πάρεις ένα χάρτινο κουτί και να τα βάλεις μέσα.
Σκέψου όλα όσα σε κάνουν ευτυχισμένο! Γράψε τα γύρω από τη χαμογελαστή φατσούλα!
Ακολουθήστε τον σύνδεσμο για να κατεβάστε και διαβάστε το πλήρες παιδικό εγχειρίδιο Γειά σου, με λένε Κορώνα! που αποτελεί μια κοινωνική προσφορά του Συλλόγου Ελλήνων Ψυχολόγων.
Πώς μπορούμε να βοηθήσουμε ψυχολογικά τα παιδιά εν μέσω πανδημίας
-
Διατηρήστε ένα πρόγραμμα. Η διατήρηση μιας ρουτίνας είναι πάρα πολύ σημαντική για τα μικρά παιδιά. Οι καταστροφές, η ακούσια απομόνωση και άλλες τραυματικές καταστάσεις τείνουν να αναστατώνουν το πρόγραμμα τους. Όταν καταφέρνουμε να δημιουργήσουμε καινούργιες σταθερές συνήθειες ή να επαναφέρουμε κάποιες από αυτές που έχουν αναστατωθεί δημιουργούμε για το παιδί μια αίσθηση ασφάλειας. Είναι ιδιαιτέρως βοηθητικό να τηρούμε σταθερές ώρες στα γεύματα και στις ώρες ύπνου, να ορίζουμε μια συγκεκριμένη ώρα που θα παίξουμε μαζί τους, που θα τους διαβάσουμε ή ακόμα που θα τραγουδήσουμε μαζί τους.
-
Υποστηρίξτε τα παιδιά σας. Η υποστήριξη των γονιών και των σημαντικών άλλων έχει ιδιαίτερη αξία κατά την περίοδο αλλά και αμέσως μετά το τέλος μιας μεγάλης κρίσης. Οι γονείς μπορεί να είναι ωσεί παρόντες αλλά όχι πραγματικά συναισθηματικά διαθέσιμοι, κατακλεισμένοι οι ίδιοι από μεγάλη ψυχική πίεση. Έχει πολύ μεγάλη σημασία να προσφέρουν ψυχικό χώρο και χρόνο στα παιδιά με στόχο να τα ηρεμήσουν και να τα καθησυχάσουν.
-
Προσφέρετε επεξηγήσεις περί των αλλαγών. Τα μικρά παιδιά μπορεί να μην καταλαβαίνουν τον λόγο που άλλαξε κάτι (το γιατί να μην μπορούν να βγουν εξω να παίξουν με τους φίλους τους) αλλά τουλάχιστον η επικοινωνία μαζί τους θα τα βοηθήσει να νιώσουν υποστηριγμένα. Έχει σημασία οι επεξηγήσεις μας να προσφέρονται σε γλώσσα κατάλληλα προσαρμοσμένη στην ηλικιακή ομάδα στην οποία απευθύνονται. Κρατάμε τις επεξηγήσεις μας απλές.
-
Φροντίστε τον εαυτό σας. Αυτό είναι πολύ σημαντικό. Ακόμα και όταν τα παιδιά δεν είναι απευθείας εκτεθειμένα στο τραύμα, συναισθάνονται το στρες που έχει καταβάλλει τα μεγαλύτερα παιδιά και τους ενήλικες στο σπίτι.
-
Αν τα μικρά παιδιά έχουν σταλεί να φιλοξενηθούν από μέλη της οικογένειας σε μια άλλη πόλη είναι πολύ σημαντικό να επικοινωνούμε μαζί τους όσο πιο συχνά γίνεται μέσα στην ημέρα αλλά και πριν την ώρα του ύπνου. Εάν παραμένουν σπίτι καλό είναι να επικοινωνούν με άλλα παιδάκια μέσω των ηλεκτρονικών μέσων.
Πηγές: Με πληροφορίες από το Σύλλογο Ελλήνων Ψυχολόγων και συμπληρωματικές πληροφορίες από το άρθρο Συμβουλές στους γονείς για την πανδημία από τη Διεθνή Ψυχαναλυτική Ένωση