Οι τρέχουσες συνθήκες μας αναγκάζουν σε μια ξαφνική, σχεδόν βίαιη, μετάβαση στην εξ αποστάσεως εκπαίδευση, είτε με την ασύγχρονη μορφή της, είτε με τη μορφή διαδικτυακών μαθημάτων. Η πίεση είναι μεγάλη, ειδικά για όσες και όσους δεν είχαν την ανάλογη εξοικείωση στο παρελθόν. Η αλλαγή του τρόπου και του του περιεχομένου διδασκαλίας θέτει υψηλές απαιτήσεις ως προς τον χρόνο εργασίας, την υπομονή εκπαιδευτικών και μαθητών/φοιτητών, εν μέσω μιας κατάστασης που δοκιμάζει, ούτως ή αλλιώς, την ψυχική αντοχή όλων μας.
Συμβουλές για τους εκπαιδευτικούς που κάνουν τη μετάβαση στις νέες μεθόδους διδασκαλίας
Ας είμαστε επιεικείς με τους εαυτούς μας, τους συναδέλφους, το διοικητικό προσωπικό, αλλά και τους μαθητές/φοιτητές μας, καθώς όλοι είμαστε υπό πίεση, ακόμη και όσοι δείχνουν πιο συγκροτημένοι και ψύχραιμοι.
-
Όσες/οι έχουν εμπειρία στις νέες τεχνολογίες ή σε παιδαγωγικές μεθόδους εξ αποστάσεως διδασκαλίας, που μπορούν να βοηθήσουν στην επιχειρούμενη μετάβαση, ας μοιραστούν με τους/τις συναδέλφους τους μερικές χρήσιμες οδηγίες, χωρίς να περιμένουν πρώτα να ερωτηθούν. Σε ασαφείς καταστάσεις, δε γνωρίζουμε καν τι ερωτήσεις χρειάζεται να θέσουμε…
-
Με τη διαδικτυακή εκπαίδευση δεν μπορούμε να υποκαταστήσουμε την αίθουσα διδασκαλίας και δεν χρειάζεται να στοχεύουμε σε αυτό το πρότυπο. Η μετάβαση της διδασκαλίας ενός μαθήματος σε ένα μοντέλο εξ αποστάσεως μάθησης σε τόσο σύντομο χρονικό διάστημα αποκλείει τη δυνατότητα αριστείας.Ας αντικαταστήσουμε τις υψηλές προσδοκίες απόδοσης (της δικής μας και των μαθητών/φοιτητών μας) με ρεαλιστικούς και επιτεύξιμους στόχους.
-
Σε πρώτη φάση, ο σημαντικότερος στόχος δεν είναι μαθησιακός. Το σημαντικότερο είναι να βοηθήσουμε τους μαθητές/φοιτητές μας να ανακτήσουν ένα αίσθημα ομαλότητας. Να τους βοηθήσουμε να βάλουν ένα πρόγραμμα στην καθημερινότητά τους και να οργανώσουν το χρόνο τους γύρω από τα μαθησιακά τους καθήκοντα, αντί να τον αφιερώνουν κατά κύριο λόγο στην τηλεόραση και στο διαδίκτυο.
-
Ας βοηθήσουμε τους μαθητές/φοιτητές βήμα βήμα να αισθανθούν άνετα με τον νέο τρόπο διδασκαλίας. Στην αρχή ας κάνουμε λιγότερες ή πιο απλές αναθέσεις εργασιών. Ας τους δώσουμε τον χρόνο να εξοικειωθούν με τη χρήση και λειτουργία της πλατφόρμας εξ αποστάσεως εκπαίδευσης. Τότε, μπορούμε να τους ζητήσουμε κάτι παραπάνω.
-
Ως προς τους μαθησιακούς στόχους, ας βάλουμε προτεραιότητες τι χρειάζεται πραγματικά να μάθουν ή να κάνουν οι μαθητές/φοιτητές στον επόμενο μήνα. Αυτό είναι δύσκολο, αλλά θα μας βοηθήσει να επικεντρώσουμε την προσπάθειά μας σε ρεαλιστικούς και επιτεύξιμους στόχους.
-
Ας ανακοινώσουμε στους μαθητές/φοιτητές ποιες είναι οι ώρες συνεργασίας μας και πώς μπορούν να επικοινωνούν μαζί μας (Skype, email, πλατφόρμα ή άλλο μέσο). Ας τους ενθαρρύνουμε να επικοινωνούν μαζί μας για οποιαδήποτε δυσκολία μπορεί να αντιμετωπίζουν.
-
Ας τους ενθαρρύνουμε ακόμα να χρησιμοποιούν τους χώρους σύντομης συζήτησης (chat rooms) για να θέτουν ερωτήσεις, να εκφράζουν τη γνώμη τους ή να αλληλεπιδρούν μεταξύ τους και μαζί μας. Έτσι, θα δοθεί η δυνατότητα σε όλους να εκφραστούν, ακόμη και σε όσους είναι πιο διστακτικοί. Μπορούμε να συζητήσουμε τα σχόλιά τους και να μάθουμε από αυτά.
-
Ας κρατήσουμε τον δίαυλο επικοινωνίας ανοικτό και με τους γονείς των μαθητών. Μεγάλο μέρος της επιτυχίας του εγχειρήματος αυτού βασίζεται στη δική τους συνεργασία. Ας μη τη θεωρούμε δεδομένη! Οι γονείς από την πλευρά τους έχουν να διαχειριστούν αρκετές δυσκολίες στην οργάνωση της οικογενειακής ζωής, ενώ πολλές φορές εκτός απ’ τον μαθητή μας έχουν κι άλλα παιδιά που πρέπει να στηρίξουν, όχι μόνο μαθησιακά, αλλά και ψυχολογικά.
Η επόμενη μέρα ας μας βρει όλες και όλους σωματικά και ψυχικά υγιείς, με περισσότερη γνώση, σοφία και εκτίμηση για το αγαθό της ζωής και για τη δια ζώσης επικοινωνία την οποία προσωρινά στερούμαστε.