Το δίκτυο οικογενειακών συστημικών θεραπευτών αποτελεί μια συνεργασία, επαγγελματιών της ψυχικής υγείας και ψυχοθεραπευτών που γνωριστήκαμε και σχηματίσαμε φιλικούς και επαγγελματικούς δεσμούς στα πλαίσια των δραστηριοτήτων της Συστημικής Εταιρείας Βορείου Ελλάδος (ΣΕΒΕ). Συμπορευόμαστε επαγγελματικά, μοιραζόμαστε κοινές εκπαιδεύσεις στη συστημική θεραπεία, αρχές και αξίες στην πρακτική μας, καθώς και πολύπλοκες διαφορές που μας εμπλουτίζουν.
Αποφασίσαμε να προτείνουμε και να υλοποιήσουμε ένα πρόγραμμα (μετ)εκπαίδευσης για νεότερους συναδέλφους, το οποίο να επιστρέφει στην ‘οικογένεια’ αλλά να το κάνει με όρους, αξίες και πρακτικές που θεωρούμε κατάλληλες για τον 21ο αιώνα.
Έναρξη: 5 Οκτωβρίου 2019
Διάρκεια: 4 έτη, συνολικά έως 2.000 ώρες εκπαίδευσης
Σε ποιους απευθύνεται: Το πρόγραμμα απευθύνεται σε επαγγελματίες ψυχικής υγείας (ψυχιάτρους, ψυχολόγους, ψυχοθεραπευτές/τριες, κοινωνικούς λειτουργούς, νοσηλευτές/τριες, ειδικούς παιδαγωγούς) και σε αποφοίτους των αντίστοιχων κλάδων που ενδιαφέρονται επαγγελματικά να συνεργαστούν με οικογένειες, παιδιά και εφήβους.
Τι περιλαμβάνει:
- Ολοκληρωμένη εκπαίδευση στη Συστημική Οικογενειακή Ψυχοθεραπεία και Συμβουλευτική
- Κλινικές Εικόνες (όλες οι τυπολογίες συμπτωμάτων) για Οικογένειες, Παιδιά και Εφήβους
- Μοντέλο Μη Βίαιης Αντίστασης – Ήρεμης Δύναμης για παιδιά, οικογένειες, σχολεία, κοινότητες
- Πρακτικές της Συνεργατικής / Διαλογικής και Αφηγηματικής Θεραπείας
- Θεραπευτικές Πρακτικές με έμφαση στο Παιχνίδι, το Σώμα και τη Συγκίνηση
Στη διεξαγωγή των εκπαιδευτικών συναντήσεων συνδυάζονται θεωρία, πράξη και βίωμα. Παρέχεται πρόσβαση σε e-learning, καθώς και δυνατότητα παρακολούθησης online.
Δομή εκπαίδευσης
1ο έτος: Βασικοί προσανατολισμοί στο πεδίο της συστημικής/οικογενειακής κλινικής πρακτικής, θεωρίας και επιστημολογίας, μέσα από το πρίσμα της οικογένειας. Ιστορία και επιστημολογία της συστημικής σκέψης, ως τις σύγχρονες, μετανεωτερικές και κριτικές προσεγγίσεις. Μορφές οικογένειας, πολιτισμικές κατασκευές για την οικογένεια και την παιδική ηλικία. Θεραπευτική επικοινωνία, βασικές θεραπευτικές στάσεις και θεμελιώδεις αρχές της συστημικής πρακτικής, κατασκευή γενεογραμμάτων και ομαδικές εμπειρίες αυτογνωσίας.
2ο έτος: Βιωματική επεξεργασία των θεραπευτικών εργαλείων για την εργασία με παιδιά, εφήβους και οικογένειες, μέσα από τη ‘διάπλαση’ μιας προσωπικής συστημικής πρακτικής. Τρόποι περιγραφής/κατανόησης σχέσεων (συστημική διαγνωστική – διατύπωση περίπτωσης), με παραδείγματα αναστοχασμού για τις αξίες και την εξουσία του/της θεραπευτή/τριας (προσανατολισμός στον/στην πελάτη/τισσα, διαλογικότητα, ενσώματη πράξη, ευαισθησία στους σεξουαλικούς προσανατολισμούς και τους ρόλους των κοινωνικών φύλων). Συστημικές μορφές παρέμβασης: υποθέσεις, μεταφορές, ερωτηματοθεσία, αναπλαισίωση – τελικά σχόλια, θετική σύνδεση, ιστορίες, οικογενειακά γενεογράμματα, τελετουργίες, συστημικό γλυπτό, χιούμορ. Ενθαρρύνουμε την ανάπτυξη μαεστρίας για την εξέλιξη προσωπικών και ενσώματων στιλ συστημικού διαλόγου (κυκλικό ερωτηματολόγιο, ερωτήσεις λύσεων/αποθεμάτων, ερωτήσεις για το μέλλον), μορφών συνεργατικής επεξεργασίας των γενεογραμμάτων, αλλά και ομαδικών θεραπευτικών πρακτικών (πχ αναστοχαστική ομάδα, ανοιχτός διάλογος, ομάδες αλληλο-εποπτείας, ομαδική αυτογνωσία).
3ο και 4ο έτος: Εφαρμογή της θεωρίας και των δεξιοτήτων στην άσκηση της επαγγελματικής πρακτικής. Σε βάθος επεξεργασία και θεραπευτικός σχεδιασμός σε σχέση με επιμέρους κλινικές εικόνες και συγκεκριμένες τυπολογίες συμπτωμάτων, που αναφέρονται σε οικογένειες, παιδιά, εφήβους και ενήλικες. Κλινικές εικόνες: Ιδεοψυχαναγκασμοί και Ψυχαναγκασμοί. Σωματικές Ασθένειες. Ψυχοσωματικά. Διαταραχές στην Πρόσληψη Τροφής. Αγχώδεις διαταραχές. Φοβίες. Κρίσεις Πανικού. Κατάθλιψη. Εξαρτήσεις. Ψυχώσεις. Μεταιχμιακή Προβληματική. Τραύμα – Μετατραυματικό στρες. Παιδική Κακοποίηση. Ενδοοικογενειακή βία. Συστημικές Εφαρμογές: Συμβουλευτική γονέων. Συμβουλευτική ζεύγους. Συστημική συμβουλευτική και σχολείο. Σχολική επιτυχία –αποτυχία και γονείς. Ψυχική ανθεκτικότητα. Μοντέλο της οικογενειακής θεραπείας στην ιατρική – χρόνιες ασθένειες. Υποστήριξη οικογενειών και παιδιών που βιώνουν απώλεια, πένθος, σοβαρή ασθένεια. Περαιτέρω επεξεργασία πολλών θεραπευτικών εργαλείων και τεχνικών: διαγνωστικά εργαλεία, η τεχνική της μη-βίαιης αντίστασης, συστημική παιγνιοθεραπεία, Phototherapy.
Πού εφαρμόζεται η εκπαίδευση
Αυτές οι ικανότητες και γνώσεις μπορούν να εφαρμοστούν σε πολλούς τομείς εργασίας: σε κλινικά πλαίσια όπως παιδιατρικά και παιδοψυχιατρικά, σε ιδιωτικά γραφεία για ψυχοθεραπεία παιδιών και οικογενειών, σε ιατροπαιδαγωγικούς σταθμούς, σε μονάδες εφήβων καθώς και σε σχολικά πλαίσια.
Το πρόγραμμα πληροί τα κριτήρια και τις οδηγίες εκπαίδευσης ψυχοθεραπευτών του Επιμελητηρίου Ινστιτούτων Εκπαίδευσης της Ευρωπαϊκής Εταιρείας Οικογενειακής Θεραπείας (EFTA-TIC) ώστε ολοκληρώνοντας την τετραετή εκπαίδευση οι εκπαιδευόμενες/οι να γίνονται μέλη και πιστοποιημένοι οικογενειακοί θεραπευτές της EFTA.
Αρχές της εκπαίδευσης
Η εκπαιδευτική διαδικασία εμπνέεται από τις αρχές της συνεργασίας, της ισοτιμίας, του σεβασμού, του διαλόγου, της περιέργειας και της συμμετοχικής μάθησης. Στόχο έχει, δε, να συμβάλει σε είδη συζητήσεων και σχέσεων με τους εκπαιδευόμενους, που να επιτρέπουν τη πρόσβαση στη δημιουργικότητα και την ανάπτυξη δυνατοτήτων, έτσι ώστε, μετά την ολοκλήρωση της εκπαίδευσης, να νιώθουν έτοιμες/οι να αναλάβουν υπεύθυνα συνεργασία με τους πελάτες ή αναφερόμενους ασθενείς.
Πληροφορίες για το εκπαιδευτικό πρόγραμμα στην ιστοσελίδα του δικτύου: familysystems-network.gr
Για να λάβετε τον Οδηγό Σπουδών: Αυτή η διεύθυνση ηλεκτρονικού ταχυδρομείου προστατεύεται από τους αυτοματισμούς αποστολέων ανεπιθύμητων μηνυμάτων. Χρειάζεται να ενεργοποιήσετε τη JavaScript για να μπορέσετε να τη δείτε.
Τηλεφωνικά επικοινωνείτε με τους συντονιστές του προγράμματος:
- Γιώργος Κεσίσογλου – 6981714143
- Λαμπρινή Γρηγορίου – 6974001118
- Ιωάννα Ρεβίθη – 6942237979
Διεύθυνση: Λυκείου 38, Αγ. Παρασκευή, Αθήνα (στάση Νομισματοκοπείο)