Σύμφωνα με τη βιβλιογραφία και τα δεδομένα του Παγκόσμιου Οργανισμού Υγείας, οι έγκλειστοι στις φυλακές εμφανίζουν, συχνότερα από το γενικό πληθυσμό, προβλήματα ψυχικής υγείας τόσο πριν όσο και κατά τη διάρκεια της φυλάκισής τους.

Νοσολογικές οντότητες (Ψυχιατρικές Διαταραχές) όπως σχιζοφρένεια, κατάθλιψη, διπολική διαταραχή, διαταραχές προσωπικότητας καθώς και προβληματικές συμπεριφορές από χρήση ψυχοδραστικών ουσιών παρατηρούνται συχνότερα μεταξύ των φυλακισμένων, σε σύγκριση με τον γενικό πληθυσμό.

Επιπλέον, η ΔΕΠ-Υ, η διαταραχή διαγωγής, διαταραχές προσωπικότητας και ο αυτισμός, ιδιαίτερα μέσης και υψηλής λειτουργικότητας, έχει περιγραφεί ότι σχετίζονται με περιπτώσεις παραβατικότητας και εμπλοκής με το νόμο σε εφήβους και νεαρούς ενήλικες, καθώς επίσης και ότι αυξάνουν τη συχνότητα και πιθανότητα εμφάνισης ανάλογων περιστατικών (Maggs, Patrick, & Feinstein, 2008, Young, Misch, Collins & Gudjonsson, 2011).

Ερευνητικά έχει τεκμηριωθεί η συσχέτιση μεταξύ παραβατικότητας και νοητικής υστέρησης: το 20% των ανήλικων παραβατών στο Ηνωμένο Βασίλειο εμφανιζόταν με νοητική υστέρηση, η οποία επηρεάζει σημαντικά την κατανόηση των κοινωνικών συμβάσεων και των κανόνων δικαίου (Chitsabesan et al., 2007, Lindsay et al., 2011, Zhang, Barrett, Katsiyannis & Yoon, 2011).

Στην Ελλάδα, σε έρευνα που πραγματοποιήθηκε το 2005 στις Φυλακές Κορυδαλλού, ποσοστό 2,63%, των κρατουμένων διαγνώσθηκαν με ψύχωση (Alevizopoulos, 2006). Το αντίστοιχο ποσοστό την ίδια περίοδο ήταν 1,6% στην Ιρλανδία (Kennedy et al., 2005).

Η ανάδειξη της σχέσης μεταξύ των Διαταραχών Αυτιστικού Φάσματος και παραβατικής συμπεριφοράς εντός του συστήματος απονομής ποινικής δικαιοσύνης χρονολογείται από τις αρχές της δεκαετίας του 1940 με τις πρώτες σχετικές μελέτες. Η αυξημένη πιθανότητα εμπλοκής με το νόμο σχετίζεται συχνά με την κοινωνικά ασύμβατη συμπεριφορά, αλλά και των συνεπειών που επιφέρουν οι πράξεις του ατόμου με ΔΑΦ (Warren, 2006).

Συχνότατα η ύπαρξη αυτών των διαταραχών υποτιμάται ή, κυρίως, περνά απαρατήρητη στα πλαίσια των φυλακών ή άλλων σωφρονιστικών ιδρυμάτων. Να σημειωθεί ότι οι σχετικές συστάσεις του Παγκόσμιου Οργανισμού Υγείας υπογραμμίζουν την ανάγκη και χρησιμότητα της συστηματικής ανίχνευσης των προαναφερομένων ψυχιατρικών διαταραχών κατά την έναρξη της κράτησης.
Πριν την εμπλοκή με τον νόμο, στην πρώιμη εφηβεία υπάρχουν συμπεριφορές που προβληματίζουν και χαρακτηρίζονται ως αποκλίνουσες οι οποίες σχετίζονται με ψυχιατρικές διαταραχές. Το οικογενειακό αλλά και το ευρύτερο κοινωνικό περιβάλλον συχνά αγνοεί και υποτιμά τον συσχετισμό αυτό με αποτέλεσμα την έλλειψη κατάλληλης παρέμβασης αλλά και την αύξηση του κινδύνου για ανάπτυξη παραβατικής συμπεριφοράς

Η διαχείριση των υποκείμενων ψυχιατρικών διαταραχών, στα πλαίσια τόσο της προ παραβατικής συμπεριφοράς όσο και της εμπλοκής με το νόμο, παρουσιάζει ιδιαιτερότητες και θα μπορούσε να επηρεάσει θετικά τη βραχυπρόθεσμη και μακροπρόθεσμη εξέλιξη των ατόμων αυτών. Προγράμματα στοχευμένης θεραπείας και αποκατάστασης, ανάλογα με την υποκείμενη διαταραχή, βελτιώνουν την πρόγνωση και μειώνουν αφενός μεν τον κίνδυνο εμφάνισης παραβατικότητας και αφετέρου τη συχνότητα υποτροπών στον πληθυσμό αυτό (υποτροπές παραβατικότητας, νέα αδικήματα, επαναφυλακίσεις) (Møller et al., 2007).

Η κλινική εμπειρία αναδεικνύει τη σημασία των πολυμεθοδικών (multi-modal) προσεγγίσεων, καθώς η παρέμβαση υλοποιείται σε ποικίλους χώρους (σχολείο, σπίτι,
3
γειτονιά, κοινότητα) επιβάλλοντας την ευελιξία και συνδυάζοντας πλήθος τεχνικών και προσεγγίσεων. Επιπλέον, λόγω της πολυπλοκότητας του φαινομένου είναι επιβεβλημένη η διατομεακή συνεργασία και η διεπιστημονική προσέγγιση.

Η λειτουργία της διεπιστημονικής Ομάδας στο πλαίσιο της παρέμβασης είναι καθοριστικής σημασίας καθώς συμβάλει στην πλαισίωση του θεραπευτή , του θεραπευόμενου και του ευρύτερου κοινωνικού πλαισίου.

Σκοπός του Εκπαιδευτικού Προγράμματος

Οι εκπαιδευόμενοι να αποκτήσουν γνώσεις και να αναπτύξουν δεξιότητες, στάσεις, απόψεις και συμπεριφορές σε σχέση με την παραβατικότητα των νέων και τις συνυπάρχουσες ψυχιατρικές διαταραχές, εφαρμόσιμες στη δουλειά με αυτόν τον πληθυσμό, όπως αυτές προκύπτουν από τις κύριες θεωρητικές και κλινικές προσεγγίσεις.

Στόχοι του εκπαιδευτικού προγράμματος

α. Οι εκπαιδευόμενοι να γνωρίζουν το νομικό πλαίσιο που συνδέεται με την παραβατικότητα των νέων στην Ελλάδα σήμερα αλλά και το εξωτερικό

β. Να γνωρίζουν τις ψυχιατρικές διαταραχές που συνδέονται με την παραβατικότητα των νέων στην Ελλάδα σήμερα αλλά και το εξωτερικό

γ. Να εξοικειωθούν με τα βασικά εργαλεία υποδοχής του περιστατικού, στο συγκεκριμένο πλαίσιο

δ. Να έρθουν σε επαφή με τις βασικές αρχές των θεραπευτικές προσεγγίσεις, όπως και με τις ιδιαιτερότητες στην εργασία με παραβατικούς νέους με συνυπάρχουσες ψυχικές διαταραχές και την οικογένειά τους

ε. Να εξοικειωθούν με το ρόλο και τη σημασία της διεπιστημονικής ομάδας και της διατομεακής συνεργασίας.
    Ώστε:
1. Να είναι σε θέση να αναγνωρίσουν/αναζητήσουν πιθανή υποκείμενη ψυχιατρική διαταραχή
2. Να εντάξουν προσαρμοσμένες προσεγγίσεις στην κλινική /επαγγελματική τους πρακτική
3. Να αναπτύξουν μια “κουλτούρα” διεπιστημονικής και διατομεακής συνεργασίας

Δικαίωμα Συμμετοχής

Επαγγελματίες ψυχικής υγείας,  Εκπαιδευτικοί, Κοινωνικοί επιστήμονες- Επαγγελματίες κοινωνικής φροντίδας, Δικαστικοί, Τελειόφοιτοι ή Μεταπτυχιακοί φοιτητές / -τριες σε Προγράμματα συναφή με τα παραπάνω (Ψυχική Υγεία, Ειδική Αγωγή, Εγκληματολογία, Κοινωνική εργασία, Κοινωνιολογία)
Οι οποίοι:

  • Εργάζονται ήδη με παραβατικούς νέους με συνυπάρχουσες κλινικές οντότητες, ή
  • Έχουν ιδιαίτερο ενδιαφέρον να εργαστούν με αυτούς τους νέους

Δομή εκπαίδευσης

9 ώρες ασύγχρονη εκπαίδευση – βιντεοσκοπημένες εισηγήσεις

12 ώρες ζωντανές διαδικτυακές συναντήσεις (google meet)

Ημερομηνίες εκπαίδευσης

Αποστολή βιντεοσκοπημένων εισηγήσεων: 10/1, 7/2 & 7/3/2025
Ζωντανές διαδικτυακές συναντήσεις: 1/2, 1/3 & 29/3/2025

Κόστος συμμετοχής

300.00 ευρώ: Αρχική τιμή
240,00: Ειδική τιμή για φοιτητές, ανέργους, ομαδικές εγγραφές (3 άτομα και άνω), εγγραφές έως 10/12/2025 και εφάπαξ πληρωμή του ποσού.

Με την ολοκλήρωση της εκπαίδευση όλοι οι συμμετέχοντες θα λάβουν βεβαίωση παρακολούθησης

Πληροφορίες και Εγγραφές

Έως 8/1/2025 ηλεκτρονικά στο tete.kpechios.org - Τμήμα Επιστημονικής Τεκμηρίωσης & Εκπαίδευσης,

Τηλέφωνο: 2105731581 |  E-mail: Αυτή η διεύθυνση ηλεκτρονικού ταχυδρομείου προστατεύεται από τους αυτοματισμούς αποστολέων ανεπιθύμητων μηνυμάτων. Χρειάζεται να ενεργοποιήσετε τη JavaScript για να μπορέσετε να τη δείτε.