Τα Κέντρα Ημέρας Υποστήριξης Εργαζομένων Αιγάλεω και Πειραιά είναι τομεοποιημένες υπηρεσίες για την προώθηση της ψυχικής υγείας και την ευεξία του εργαζόμενου πληθυσμού.
Εποπτεύονται από το Υπουργείο Υγείας και λειτουργούν από την Πανελλαδική Ένωση για την Ψυχοκοινωνική Αποκατάσταση και την Επαγγελματική Επανένταξη (Π.Ε.Ψ.Α.Ε.Ε.), η οποία ιδρύθηκε το 1996 με στόχο την υποστήριξη και την κοινωνική ενσωμάτωση ατόμων που αντιμετωπίζουν ψυχοκοινωνικές δυσκολίες.
Πρωταρχικός στόχος των νέων Κέντρων Ημέρας είναι η ποιοτική παροχή δωρεάν υπηρεσιών ψυχικής υγείας σε εργαζομένους και στελέχη γενικού πληθυσμού σε ομαδικό και ατομικό επίπεδο.
Η προσέγγιση των Κέντρων Ημέρας Υποστήριξης Εργαζομένων είναι πολυεπίπεδη και κινείται με βάση τους παρακάτω άξονες:
- υλοποίηση προγραμμάτων ενημέρωσης και ευαισθητοποίησης
- ενίσχυση και πρόληψη της ψυχικής υγείας των εργαζομένων
- υποστήριξη για οργανωσιακή βελτίωση στους χώρους εργασίας ώστε να δημιουργηθεί ένα ασφαλές και υποστηρικτικό περιβάλλον εργασίας
- παροχή ατομικής ή/και ομαδικής υποστήριξης (βραχεία ψυχοθεραπεία, επαγγελματική συμβουλευτική, πρόληψη ψυχιατρικών διαταραχών κ.α.)
Η διεπιστημονική ομάδα του Κέντρου Υποστήριξης Εργαζομένων αποτελείται από:
- Ψυχολόγους,
- Κοινωνικούς Λειτουργούς,
- Συμβούλους Απασχόλησης,
- Ψυχίατρο,
- Νομικό σύμβουλο,
Επίπεδα παρέμβασης
Τα Κέντρα Ημέρας θα λειτουργούν παρέχοντας υπηρεσίες στα ακόλουθα επίπεδα παρέμβασης:
Πρώτο επίπεδο: Εργαζόμενοι Γενικού Πληθυσμού: Βασικός στόχος είναι η πρόληψη αλλά και η συνειδητοποίηση της σημασίας της ψυχικής υγείας, η πρόληψη αλλά και έγκαιρη αναγνώριση των ψυχολογικών ζητημάτων. Θα παρέχεται σε συνεργασία με τους φορείς εργασίας των ατόμων και θα περιλαμβάνει ομιλίες και βιωματικά εργαστήρια. Ο χώρος υλοποίησης τους θα είναι στο φορέα εργασίας των ατόμων, ώστε να υπάρχει όσο μικρότερη επιβάρυνση των φορέων εργασίας και των ίδιων των εργαζομένων εκτός αν ο φορέας εργασίας δεν έχει κατάλληλους χώρους οπότε τότε η υπηρεσία θα παρέχεται στο Κέντρο Ημέρας ή σε ειδικό χώρο που θα μισθώνεται για αυτές τις δραστηριότητες.
Δεύτερο επίπεδο: Εργαζόμενοι οι οποίοι ανήκουν σε ομάδες υψηλού κινδύνου: Οι υπηρεσίες που θα παρέχονται θα είναι πιο εστιασμένες στις εξειδικευμένες ανάγκες των εργαζομένων που ανήκουν σε ομάδες υψηλού κινδύνου (λ.χ. σε εργαζομένους στον τομέα της υγείας θα δίνεται ιδιαίτερη έμφαση σε θέματα επαγγελματικής εξουθένωσης). θα περιλαμβάνει ομιλίες, βιωματικά εργαστήρια αλλά και ατομικές συναντήσεις με τους εργαζομένους. Ο χώρος υλοποίησης τους θα είναι στο φορέα εργασίας των ατόμων, ώστε να υπάρχει όσο μικρότερη επιβάρυνση των φορέων εργασίας και των ίδιων των εργαζομένων εκτός αν ο φορέας εργασίας δεν έχει κατάλληλους χώρους οπότε τότε η υπηρεσία θα παρέχεται στο Κέντρο Ημέρας ή σε ειδικό χώρο που θα μισθώνεται για αυτές τις δραστηριότητες.
Τρίτο επίπεδο: Εργαζόμενοι οι οποίοι αντιμετωπίζουν ζητήματα ψυχικής υγείας ή λοιπά εργασιακά ζητήματα και χρήζουν υποστήριξης: Παρέχονται εξατομικευμένες υπηρεσίες σε κάθε εργαζόμενο μέσω ατομικών συναντήσεων. Χρησιμοποιείται μοντέλο βραχείας παρέμβασης, το οποίο περιλαμβάνει έως 20 ατομικές συναντήσεις. Ο χώρος υλοποίησης των συναντήσεων είναι στο Κέντρο Ημέρας.
Τέταρτο επίπεδο: άτομα με επισφαλή εργασία ή που έχασαν πρόσφατα την εργασία τους. Ο κίνδυνος απώλειας της εργασίας ή η απώλεια της εργασίας μπορεί να ειδωθεί ως ένα αποδιοργανωτικό, δυσάρεστο και επίπονο γεγονός για τους περισσότερους ανθρώπους, ιδιαιτέρως για όσους έχουν επενδύσει ένα μεγάλο μέρος του χρόνου τους και της ταυτότητάς τους στην σταδιοδρομία τους. Πολλοί άνθρωποι βιώνουν της απόλυση ως μια «καταστροφή», ως το τέλος της σταδιοδρομίας τους και πιθανότατα ως προϊόν αδικίας. Στις αφηγήσεις ατόμων που έχουν βιώσει την εμπειρία της απόλυσης αποτυπώνονται ποικίλα συναισθήματα όπως αυτά της ντροπής, του φόβου, του άγχους, του θυμού, της αίσθησης ανεπάρκειας, της απογοήτευσης. Σε όλα αυτά πρέπει να προσθέσουμε τα προβλήματα διαβίωσης που συχνά αντιμετωπίζουν τα άτομα (αδυναμία ανταπόκρισης σε οικονομικές υποχρεώσεις, πρόσβασης σε δομές υγείας, πληρωμής ενοικίων, ακόμη και τροφής κ.α.).
Για όλα τα παραπάνω θα υπάρχει η δυνατότητα παροχής υπηρεσιών και διαδικτυακά με αξιοποίηση των σύγχρονων τεχνολογιών για τη διασφάλιση της πρόσβασης όλων στις υπηρεσίες.
Οι υπηρεσίες που παρέχονται από τη δομή περιλαμβάνουν ένα ευρύ φάσμα ομαδικών ή/και ατομικών παρεμβάσεων και προσαρμόζονται με γνώμονα τις ανάγκες του οργανισμού και του ατόμου μέσα σε αυτόν.
Υπάρχει η δυνατότητα παροχής υπηρεσιών ψυχικής υγείας με τη μορφή ατομικών συνεδριών που πραγματοποιούνται στο χώρο των Κέντρων Ημέρας Υποστήριξης Εργαζομένων Αιγάλεω και Πειραιά , οι οποίες ενδεικτικά εξειδικεύονται:
- Βραχεία ψυχοθεραπεία
- Υποστήριξης για την αντιμετώπιση των προβλημάτων της εργασιακής και καθημερινής ζωής
- παροχή συμβουλευτικής και συνηγορίας σε εργασιακά ζητήματα.
Παράλληλη πραγματοποιούνται βιωματικά εργαστήρια είτε στους χώρους εργασίας των επιχειρήσεων είτε στους χώρους των Κέντρων Ημέρας Υποστήριξης Εργαζομένων. Η περιγραφή που ακολουθεί είναι ενδεικτική ενώ ανάλογα με τις ανάγκες των εργαζομένων η θεματικές τροποποιούνται
ΠΕΡΙΓΡΑΦΗ ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΩΝ ΚΕΝΤΡΩΝ ΗΜΕΡΑΣ ΥΠΟΣΤΗΡΙΞΗΣ ΕΡΓΑΖΟΜΕΝΩΝ ΑΙΓΑΛΕΩ-ΠΕΙΡΑΙΑ
Διάρκεια Εργαστηρίων: 2 ώρες
Αριθμός συμμετεχόντων/ουσών: 15-20
Μεθοδολογία: Εμπλουτισμένη Εισήγηση, Καταιγισμός Ιδεών, Βιωματικές ασκήσεις.
1. Μεταβάσεις- Ψυχική ανθεκτικότητα
Μέσα από το εργαστήριο οι συμμετέχοντες/ουσες θα έχουν την ευκαιρία να κατανοήσουν τη διεργασία των μεταβάσεων/ αλλαγών αλλά και να βιώσουν τα συναισθήματα που συνήθως τις συνοδεύουν. Επίσης, θα λάβουν πρακτικές συμβουλές για ανάπτυξη δεξιοτήτων, βοηθητικών για τη διαχείριση των αλλαγών στον μεταβαλλόμενο κόσμο της εργασίας.
Ενδεικτικό περιεχόμενο: Τι είναι αλλαγή. Τι είναι μετάβαση; Συνήθη στάδια αλλαγής (προσαρμοστικότητα). Συνήθη συναισθήματα (γιατί μας τρομάζουν οι αλλαγές;). Τι μπορώ να κάνω για να αντεπεξέρχομαι καλύτερα; Άλλες οπτικές της αλλαγής.
2. Βελτίωση σχέσεων και επικοινωνίας στον χώρο εργασίας
Στόχος του εργαστηρίου είναι να αναδείξει τη σημασία της καλής επικοινωνίας στους χώρους εργασίας μεταξύ συναδέλφων και προϊσταμένων με την αξιοποίηση βιωματικών ασκήσεων/ εργαλείων επαγγελματικής συμβουλευτικής. Στο πλαίσιο του εργαστηρίου, εξετάζονται οι συγκρούσεις ως ένα σύνθετο φαινόμενο που μπορεί να έχει είτε δυσάρεστες είτε ωφέλιμες συνέπειες ανάλογα με τον τρόπο διαχείρισής τους.
Ενδεικτικό περιεχόμενο: Τι είναι η επικοινωνία-βασικές αρχές επικοινωνίας. Η έννοια της σύγκρουσης και τα συνήθη αίτια της. Η σημασία «της χαρτογράφησης» μιας σύγκρουσης. Στρατηγικές διαχείρισης μιας σύγκρουσης.
3. Το σύνδρομο της επαγγελματικής εξουθένωσης (professional burnout)
Στόχος του εργαστηρίου οι συμμετέχοντες/ουσες να είναι σε θέση να αναγνωρίζουν τα συμπτώματα του συνδρόμου της επαγγελματικής εξουθένωσης και να προχωρούν στις κατάλληλες ενέργειες προκειμένου να αντεπεξέρχονται αποτελεσματικά στις δυσμενείς συνέπειές του.
Ενδεικτικό περιεχόμενο: Η έννοια της επαγγελματικής εξουθένωσης. Τα συμπτώματα της επαγγελματικής εξουθένωσης. Οι αιτίες της επαγγελματικής εξουθένωσης. Προστατευτικοί παράγοντες και τρόποι απόκτησης επαγγελματικής ανθεκτικότητας.
4. Διαχείριση άγχους
Μέσα από αυτό το εργαστήριο, οι συμμετέχοντες/ουσες θα λάβουν βασικές κατευθύνσεις για τη διαχείριση του άγχους ενώ θα έχουν την ευκαιρία για την απόκτηση και ανάπτυξη δεξιοτήτων και στάσεων οι οποίες θα βοηθήσουν στην επιτυχή προσαρμογή και την αντιμετώπιση δυσκολιών και εμποδίων.
Ενδεικτικό περιεχόμενο: Πώς βιώνεται το άγχος; Αρνητικές επιπτώσεις στην υγεία/ ψυχική υγεία. Τεχνικές διαχείρισης.
5. Ισορροπία επαγγελματικής και οικογενειακής ζωής
Μέσα από αυτό το εργαστήριο, οι συμμετέχοντες/ουσες καλούνται να κατανοήσουν τις ιδιαίτερες συνθήκες που δυσκολεύουν την επίτευξη της ισορροπίας επαγγελματικής και οικογενειακής ζώης, να βιώσουν τα συναισθήματα που συχνά τους επιβαρύνουν. Ακολούθως καλούνται να σκεφτούν πρακτικούς τρόπους που θα οδηγήσουν σε μια καλύτερη ισορροπία επαγγελματικής κι οικογενειακής ζωής.
Ενδεικτικό περιεχόμενο: Γιατί χρειάζεται αυτή η ισορροπία; Τι δυσκολεύει την επίτευξή της;Πώς νιώθω όταν νιώθω ότι δεν τα καταφέρνω;
6. Προαγωγή ψυχικής υγείας
Μέσα από το εργαστήριο οι συμμετέχοντες/ουσες, θα έχουν την ευκαιρία να γνωρίσουν και να ευαισθητοποιηθούν ως προς την έννοια της ψυχικής υγείας.
Ενδεικτικό περιεχόμενο: Τι είναι ψυχική υγεία; Γιατί είναι σημαντική; Πότε πρέπει να ανησυχήσω και ποια τα συνήθη συμπτώματα που εκδηλώνονται; Συνήθεις τρόποι και στρατηγικές αντιμετώπισης καταστάσεων (fight/ flight- freeze, coping strategies).
7. Αυτοφροντίδα
Ένα εργαστήριο για τη φροντίδα του εαυτού και τη σημασία της στην καθημερινότητά μας.
Ενδεικτικό περιεχόμενο: Τι είναι αυτοφροντίδα; Γιατί είναι σημαντική; Ποια είναι τα οφέλη; Τρόποι ένταξής της στην τρέχουσα καθημερινότητα.
8. Διαχείριση χρόνου
Μέσα από το εργαστήριο οι συμμετέχοντες/ουσες θα λάβουν πρακτικές συμβουλές για την αποτελεσματικότερη οργάνωση της εργασίας.
Ενδεικτικό περιεχόμενο: Συνήθεις δυσκολίες στην οργάνωση του χρόνου. Συνήθεις βοηθητικοί παράγοντες. Συμβουλές διαχείρισης.
Συνοπτικές Πληροφορίες για τα Κέντρα Ημέρας
Κέντρο Ημέρας Υποστήριξης Εργαζομένων Αιγάλεω (Π.Ε.Ψ.Α.Ε.Ε)
Δ/νση: Δωδεκανήσου 14|(2ος όροφος) Αιγάλεω
Τηλ: 2105317764, 2105914802, 2105910842, 6944410992
Email: Αυτή η διεύθυνση ηλεκτρονικού ταχυδρομείου προστατεύεται από τους αυτοματισμούς αποστολέων ανεπιθύμητων μηνυμάτων. Χρειάζεται να ενεργοποιήσετε τη JavaScript για να μπορέσετε να τη δείτε.
Κέντρο Ημέρας Υποστήριξης Εργαζομένων Πειραιά (Π.Ε.Ψ.Α.Ε.Ε)
Δραγατσανίου 74, Πειραιάς
Τηλ 216.809.5814, 216.070.3455
Email: Αυτή η διεύθυνση ηλεκτρονικού ταχυδρομείου προστατεύεται από τους αυτοματισμούς αποστολέων ανεπιθύμητων μηνυμάτων. Χρειάζεται να ενεργοποιήσετε τη JavaScript για να μπορέσετε να τη δείτε.