- Home
- Παλαιότερες Εκδηλώσεις Ψυχολογίας
Η ψυχανάλυση είναι, ιστορικά, η πρώτη ολοκληρωμένη θεωρητική προσέγγιση του ψυχισμού σε ατομικό και συλλογικό επίπεδο και θεραπευτική αντιμετώπιση των ψυχικών διαταραχών μέσω του λόγου.
Ξεκίνησε με τη μορφή της «ομιλητικής θεραπείας», «κάθαρσης» ή «καθαρισμού της
καπνοδόχου» από τη δουλειά του Φρόυντ με τις υστερικές ασθενείς του τέλους του
19 ου αιώνα, ενώ κατά τη διάρκεια του 20 ου αιώνα αναπτύχθηκε και εξελίχθηκε τόσο θεωρητικά και εννοιολογικά όσο και κλινικά, διαμορφώνοντας ένα φάσμα θεωριών αλλά και θεραπευτικών προσεγγίσεων και μοντέλων που εντάσσονται στην ομάδα των «ψυχοδυναμικών» προσεγγίσεων.
Στον αιώνα που πέρασε η ψυχανάλυση άφησε το ίχνος στην στη θεωρητική και κλινική αντιμετώπιση διαφόρων διαταραχών, οι οποίες, είτε τις ονομάζουμε με τη χρήση της ψυχαναλυτικής ορολογίας (νεύρωση, ψύχωση, διαστροφή) είτε του κυρίαρχου ψυχιατρικού ταξινομητικού λόγου (αγχώδεις διαταραχές, ψυχωτικές διαταραχές, διαταραχές της διάθεσης ή διαταραχές προσωπικότητας), συνεχίζουν να μας απασχολούν και να καλούμαστε να τις αντιμετωπίσουμε στην κλινική μας πράξη.
Σήμερα, 130 χρόνια περίπου μετά την επινόησή της από Σίγκμουντ Φρόυντ, η ψυχανάλυση συνεχίζει να ασκείται, κυρίως στο δυτικό κόσμο αλλά όχι χωρίς εξαιρέσεις και αλλού, από περίπου 20.000 κλινικούς.
Ακόμη περισσότεροι κλινικοί κάνουν χρήση ψυχαναλυτικών όρων, εννοιών και εργαλείων στην ψυχοθεραπευτική τους πρακτική χωρίς να είναι απαραίτητα οι ίδιοι ψυχαναλυτές.
Απ’ την άλλη, οι ψυχαναλυτικές έννοιες και η ορολογία χρησιμοποιούνται επίσης ευρέως στον κοινωνικό λόγο για το σχολιασμό της καθημερινής ζωής, της επικαιρότητας και της κοινωνίας, αλλά και για τη μελέτη των φαινομένων της τέχνης και του πολιτισμού, σε ακαδημαϊκά και άλλα πλαίσια.
Λαμβάνοντας υπόψη το ενδιαφέρον αλλά και τις εκπαιδευτικές και επαγγελματικές ανάγκες αποφοίτων και νέων επαγγελματιών στο πεδίο της ψυχικής υγείας, της κοινωνικής φροντίδας, της ειδικής αγωγής και της εκπαίδευσης, αλλά και των κοινωνικών και ανθρωπιστικών επιστημών, όπου γίνεται χρήση ψυχαναλυτικής ορολογίας είτε για την κατανόηση είτε και την αντιμετώπιση ενός κλινικού περιστατικού είτε για την προσέγγιση ενός φαινομένου που αφορά ευρύτερα πλαίσια, όπως η ομάδα, ο οργανισμός ή η κοινότητα, το Τμήμα Επιστημονικής Τεκμηρίωσης και Εκπαίδευσης διοργανώνει για πρώτη φορά το εκπαιδευτικό «Εισαγωγή στην ψυχανάλυση: μελέτη έξι βασικών ψυχαναλυτικών εννοιών», το οποίο θα αναρτηθεί σε ασύγχρονη μορφή στην ηλεκτρονική πλατφόρμα εκπαίδευσης του ΤΕΤΕ με τη μορφή βιντεοσκοπημένων εισηγήσεων και μιας δοκιμασίας αξιολόγησης.
Μέσα από τη μελέτη έξι βασικών ψυχαναλυτικών εννοιών (μεταβίβαση, όνειρο, σύμπτωμα, Οιδιπόδειο, ναρκισσισμός και άγχος), το εκπαιδευτικό σεμινάριο στοχεύει να εξοικειώσει τους εκπαιδευόμενους με την ιστορία της ψυχανάλυσης, το θεωρητικό οπλοστάσιο που επινόησε ο Φρόυντ και άλλοι ψυχαναλυτές, όπως ο Ζακ Λακάν, αλλά και την κλινική εφαρμογή τους στην ψυχαναλυτική πρακτική καθώς και άλλα πλαίσια παροχής υπηρεσιών ψυχικής υγείας, ειδικής αγωγής και εκπαίδευσης.
Παρουσιάζονται οι κλινικές οντότητες που συναντούμε στην ψυχαναλυτική πρακτική από την εποχή του Φρόυντ μέχρι και σήμερα, χρησιμοποιώντας παράλληλα, ως κεντρικά κλινικά παραδείγματα, τα πέντε κλασσικά «ιστορικά ασθενείας» του Φρόυντ, συν την πρώτη «ασθενή» της ψυχαναλυτικής μεθόδου από τις «Μελέτες για την υστερία» με τον Μπρόυερ.
Σκοπός είναι οι εκπαιδευόμενοι να γνωρίσουν αυτές τις βασικές έννοιες που χρησιμοποιούνται στη θεωρητική προσέγγιση αλλά και σ’ ένα ευρύτερο φάσμα κλινικών εφαρμογών της ψυχανάλυσης για τη θεραπεία ψυχικών διαταραχών, ώστε να μπορούν να προσεγγίζουν λογικά, θεωρητικά και κλινικά τις περιπτώσεις με τις οποίες δουλεύουν, μελετούν ή επιθυμούν να δουλέψουν στην πρακτική τους.
Στόχος του Σεμιναρίου είναι:
α) Εξοικείωση των συμμετεχόντων με το πλαίσιο της ψυχαναλυτικής προσέγγισης του ψυχισμού και των κλινικών διαταραχών
β) Γνωριμία με έξι βασικές ψυχαναλυτικές έννοιες (μεταβίβαση, όνειρο, σύμπτωμα, Οιδιπόδειο, ναρκισσισμός, άγχος) που διατρέχουν το έργο του Φρόυντ και άλλων ψυχαναλυτών
γ) Εισαγωγή στην εφαρμογή βασικών ψυχαναλυτικών όρων και εννοιών σε κλινικά περιστατικά από την ψυχαναλυτική βιβλιογραφία
Ώστε να:
α) Μπορούν να σκέφτονται και να προσεγγίζουν τα φαινόμενα του ψυχισμού υπό το ψυχαναλυτικό πρίσμα
β) Να μπορούν να χρησιμοποιούν βασικές έννοιες της ψυχαναλυτικής ορολογίας στη μελέτη ή και την κλινική προσέγγιση μιας περίπτωσης ή χαρακτηριστικών κλινικών περιπτώσεων με τις οποίες δουλεύουν στην κλινική τους πράξη
γ) Να αναπτύξουν ένα ενδιαφέρον για περαιτέρω ανάπτυξη γνώσεων και δεξιοτήτων που αφορούν την ψυχαναλυτική ή ψυχοδυναμική θεωρία και πράξη
«Έννοια 1η: Η μεταβίβαση. Μελέτη περίπτωσης από τη βιβλιογραφία: Άννα Ο.»
«Έννοια 2η: Το όνειρο. Μελέτη περίπτωσης από τη βιβλιογραφία: Ντόρα.»
«Έννοια 3η: Το σύμπτωμα. Μελέτη περίπτωσης από τη βιβλιογραφία: Ο Άνθρωπος με τα ποντίκια.»
«Έννοια 4η: Το Οιδιπόδειο. Μελέτη περίπτωσης από τη βιβλιογραφία: Ο μικρός Χανς.»
«Έννοια 5η: Ο ναρκισσισμός. Μελέτη περίπτωσης από τη βιβλιογραφία: Ο Πρόεδρος Σρέμπερ.»
«Έννοια 6η: Το άγχος. Μελέτη περίπτωσης από τη βιβλιογραφία: Ο Άνθρωπος με τους λύκους.»
Εισηγητής:
Γιάννης Γραμματόπουλος
Ψυχολόγος – Ψυχοθεραπευτής, Διδάκτωρ Ψυχανάλυσης
Συντονιστής Εκπαίδευσης ΤΕΤΕ
Μέλλος του BPS και της Ελληνικής Εταιρείας της Νέας Λακανικής Σχολής
Εκπαιδευτικά μέσα:
Βιντεοσκοπημένες εισηγήσεις με παρουσίαση PowerPoint
Δοκιμασία αξιολόγησης πολλαπλής επιλογής
Εκπαιδευτικό Υλικό:
Τα αρχεία ppt και η βιβλιογραφία θα είναι διαθέσιμα στην πλατφόρμα tetedu.gr
Συμμετέχοντες – προφίλ
➢ Φοιτητές και τελειόφοιτοι ψυχολογίας, κοινωνικών και ανθρωπιστικών
σπουδών
➢ Μεταπτυχιακοί φοιτητές, σπουδαστές και εκπαιδευόμενοι συμβουλευτικής
και ψυχοθεραπείας
➢ Νέοι επαγγελματίες ψυχικής υγείας, υγείας, ειδικής αγωγής και
εκπαίδευσης
Αξιολόγηση Σεμιναρίου:
Οι συμμετέχοντες θα κληθούν να συμπληρώσουν ηλεκτρονικά και ανώνυμα ερωτηματολόγιο για την αξιολόγηση του σεμιναρίου με την ολοκλήρωση της εκπαίδευσης.
Χρόνος / τόπος διεξαγωγής:
Ασύγχρονα, μέσω της ηλεκτρονικής πλατφόρμας εκπαίδευσης του ΤΕΤΕ, www.tetedu.gr
Διαθέσιμο από 10/12/2020
Εγγραφές: Εισαγωγή στην ψυχανάλυση
Διάρκεια: 6 ώρες
Κόστος: 90,00. Πληρωμή με κατάθεση σε τραπεζικό λογαριασμό εντός 3 ημερών από την εγγραφή, είτε μέσω πιστωτικής κάρτας με την εγγραφή στην πλατφόρμα
Εγγραφές για την λήψη του σεμιναρίου από 1/12/2020 στην πλατφόρμα tetedu.gr
Για την λήψη του εκπαιδευτικού υλικού είναι απαραίτητη η ολοκλήρωση της
πληρωμής.
Πληροφορίες: Τμήμα Επιστημονικής Τεκμηρίωσης & Εκπαίδευσης, Χούλη Παρασκευή,
Τηλέφωνο: 6984601372, 2105731581, Δευτέρα – Παρασκευή: 10:00-15:00
E-mail: Αυτή η διεύθυνση ηλεκτρονικού ταχυδρομείου προστατεύεται από τους αυτοματισμούς αποστολέων ανεπιθύμητων μηνυμάτων. Χρειάζεται να ενεργοποιήσετε τη JavaScript για να μπορέσετε να τη δείτε.
Έναρξη | 01-07-2021 |
Θέσεις | Ν/Α |
Κόστος | 90€ |
Ενημερωθείτε για τα άρθρα της εβδομάδας, για σεμινάρια και άλλες δράσεις που αφορούν αποκλειστικά την Ψυχολογία και την Ψυχική Υγεία.