Εκδήλωση με στόχο την ενημέρωση και ευαισθητοποίηση του κοινωνικού συνόλου για το θέμα του αυτισμού διοργανώνει την Πέμπτη, 6 Φεβρουαρίου, στις 8 το βράδυ, στο ξενοδοχείο "Μακεδονία Παλλάς" στη Θεσσαλονίκη ο Σύλλογος Αρωγής Συλλόγου Γονέων και Φίλων Αυτιστικών Ατόμων Βορείου Ελλάδος "Αχτίδα".
'Ολα τα έσοδα της εκδήλωσης θα διατεθούν για τους σκοπούς του Συλλόγου "Αχτίδα", που εδώ και 20 χρόνια στηρίζει τη λειτουργία του Κέντρου Αυτισμού στην περιοχή της Καλαμαριάς, όπου παρέχεται ημερήσια φροντίδα, πρόγραμμα δημιουργικής απασχόλησης κι ολοκληρωμένης εκπαίδευσης για τα άτομα που βρίσκονται στο φάσμα του αυτισμού.
"Το κέντρο στήθηκε με ευρωπαϊκές προδιαγραφές και εξυπηρετεί σε σταθερή βάση 16 παιδιά, που είναι και η ανώτερη δυναμικότητα του χώρου, σύμφωνα με την άδεια λειτουργίας που έχουμε από την πολιτεία", δήλωσε στο ΑΠΕ – ΜΠΕ η πρόεδρος του Δ.Σ. του Συλλόγου "Αχτίδα", Μάγδα Δούδου.
Η κ.Δούδου πρόσθεσε πως "ο αυτισμός στην Ελλάδα πλέον φτάνει σε μεγάλα ποσοστά. Σύμφωνα με τις τελευταίες έρευνες, έχει ξεπεράσει σε ποσοστό και τον παιδικό διαβήτη. Οι ανάγκες ολοένα και αυξάνονται. Εμείς είμαστε ένα πρότυπο κέντρο, μακάρι να γίνουμε παράδειγμα, ώστε να δημιουργηθούν και άλλα από την πολιτεία τόσο στην πόλη μας τη Θεσσαλονίκη όσο και στην Ελλάδα".
Η εκδήλωση της 6ης Φεβρουαρίου θα ξεκινήσει με ομιλία των δημοσιογράφων Ελένης Βαρβιτσιώτη και Βικτώριας Δενδρινού, συγγραφέων του ιστορικού ντοκουμέντου "Η Τελευταία Μπλόφα" και θα ακολουθήσουν βράβευση διακεκριμένων μελών και επίσημο δείπνο για περίπου 300 άτομα.
Ορίζοντας τον αυτισμό
Ο όρος «αυτισμός» προέρχεται από τον ελληνικό όρο «εαυτός». Τη συγκεκριμένη ορολογία την εισήγαγε πρώτη φορά ο Bleuler (1911). Οι συγγραφείς λαμβάνοντας υπόψη τους μια σειρά από διάφορους ορισμούς που έχουν δοθεί από ειδικούς αλλά και από άτομα με αυτισμό κατέληξαν στο συμπέρασμα ότι «αυτισμός είναι το αποτέλεσμα μιας νευρολογικής διαταραχής που επηρεάζει την λειτουργία του εγκεφάλου και εκδηλώνεται με άτυπη μορφή επικοινωνίας, κοινωνικών δεξιοτήτων και ικανοτήτων για παιχνίδι και ανταποκρίσεων στις εισερχόμενες αισθητηριακές πληροφορίες».(Γκονέλα 2008,26).
Σύμφωνα με τους Brunsdon and Happé 2014 τα άτομα με αυτισμό τείνουν να έχουν μια φτωχή κατανόηση της σκέψης (θεωρία του Νου) όμως παρόλα αυτά είναι καλοί στο να θυμούνται τις λεπτομέρειες. Επίσης, δείχνουν ιδιαίτερη δυσκολία στις εκτελεστικές λειτουργίες.
Ο αυτισμός ή Διάχυτη Αναπτυξιακή Διαταραχή δεν κάνει διακρίσεις, εμφανίζεται σε όλες τις φυλές, σε όλο τον κόσμο ανεξάρτητα από κοινωνικές τάξεις και εθνικότητες. Είναι πιο συχνός από ότι το σύνδρομο Down και η τύφλωση. Εμφανίζεται περίπου 1 φορά σε κάθε 700 γέννες. (V. Satkiewisz – Gayhardt et al. 2001).
«Στην Ελλάδα δεν υπάρχουν επιδημιολογικές έρευνες για τον αυτισμό». (Γκονέλα,2008,52) Έρευνες έχουν δείξει ότι τρία στα τέσσερα παιδιά που ανήκουν στο φάσμα είναι αγόρια.(Γκονέλα,2008). Τα ευρήματα της έρευνας από τον Fombonne (2008) δείχνουν μια αύξηση των εκτιμήσεων για την επικράτηση του αυτισμού τα τελευταία 15-20 χρόνια.
Πώς εκδηλώνεται ο αυτισμός;
Ο αυτισμός της παιδικής ηλικίας, είναι μια αναπτυξιακή διαταραχή, η οποία εκδηλώνεται πριν από την ηλικία των 3 ετών και έχει το χαρακτηριστικό γνώρισμα της μη φυσιολογικής λειτουργικότητας και της μη φυσιολογικής ανάπτυξης. Για να γίνει η διάγνωση, πρέπει να έχουν παρουσιασθεί ανωμαλίες στην ανάπτυξη πριν από την ηλικία των 3 ετών. (Βάρβογλη ,2007).
Ποιοτική έκπτωση στη κοινωνική συναλλαγή, όπως εκδηλώνεται με τουλάχιστον δύο από τα ακόλουθα :
- Έκδηλη έκπτωση στη χρήση πολλών μη λεκτικών συμπεριφορών.
- Αποτυχία στην ανάπτυξη ανάλογων με το αναπτυξιακό επίπεδο σχέσεων με συνομήλικους .
- Έλλειψη αυθόρμητης επιδίωξης συμμετοχής σε απολαύσεις, ενδιαφέροντα ή επιτεύγματα με άλλους ανθρώπους.
- Έλλειψη κοινωνικής ή συγκινησιακής αμοιβαιότητας.
Ποιοτικές εκπτώσεις στην επικοινωνία ,όπως εκδηλώνονται με τουλάχιστον ένα απ τα ακόλουθα:
- Καθυστέρηση, ή ολική έλλειψη, της ανάπτυξης της ομιλούμενης γλώσσας (δυσκολία στους εναλλακτικούς τρόπους επικοινωνίας, όπως οι χειρονομίες ή η μίμηση)
- Σε άτομα με επαρκή ομιλία, υπάρχει έκδηλη έκπτωση της ικανότητας να αρχίσουν ή να διατηρήσουν μια συζήτηση με άλλους.
- Στερεότυπη και επαναληπτική χρήση της γλώσσας.
- Έλλειψη ποικίλλοντος, αυθόρμητου παιχνιδιού με παίξιμο ρόλων ή κοινωνική μίμηση, ανάλογου με το αναπτυξιακό επίπεδο.
Περιορισμένα, επαναληπτικά και στερεότυπα πρότυπα συμπεριφοράς ενδιαφερόντων και δραστηριοτήτων, όπως εκδηλώνονται με τουλάχιστον 1 από τα ακόλουθα:
- Ενασχόληση περιβαλλόμενη με 1 ή περισσότερα στερεότυπα και περιορισμένα πρότυπα ενδιαφέροντος, ή οποιαδήποτε ενασχόληση είναι μη φυσιολογική είτε σε ένταση είτε σε εστίαση .
- Εμφανώς άκαμπτη εμμονή σε ειδικές, μη λειτουργικές συνήθειες είτε λειτουργίες.
- Στερεότυπες και επαναληπτικές κινήσεις.
- Επίμονη ενασχόληση με τμήματα αντικειμένων.( Βάρβογλη , 2007).
Το δελτίο τύπου εμπλουτίστηκε με απόσπασμα από το άρθρο Αυτισμός και διαγνωστικά κριτήρια της συνεργάτιδας της Πύλης μας, Μαρίνα Κασσωτάκη.
Πηγή: ΑΠΕ-ΜΠΕ