Ο φόβος αποτυχίας, είναι μια συναισθηματική κατάσταση που τη βιώνουμε αρκετά συχνά στη ζωή μας. Εκδηλώνεται τόσο σε νεαρές ηλικίες όσο και σε μεγαλύτερες. Οι μαθητές/τριες πολλές φορές θεωρούν ότι βρίσκονται σε ένα εκπαιδευτικό πλαίσιο που δεν τους παρέχει τις κατάλληλες δεξιότητες αλλά αντίθετα, τους εξαντλεί στο να τους εξετάζει και να τους αξιολογεί συνεχώς. Έτσι λοιπόν οι μαθητές βρίσκονται συχνά αντιμέτωποι με αξιολογητικές καταστάσεις, όπως: εξετάσεις, εργασίες, προφορικές παρουσιάσεις κ.ά. Με αποτέλεσμα, να αισθάνονται νευρικότητα, αμηχανία και να βιώνουν συστηματικά μεγάλο άγχος, που προέρχεται από μη λογικές εκτιμήσεις.
Οι περισσότεροι μαθητές/τριες που παρουσιάζουν αυτή την μορφή άγχους κάνουν αρνητικές σκέψεις για τον εαυτό τους και τις επιδόσεις τους συγκριτικά με τους άλλους συμμαθητές/τριες, προβλέπουν συχνότερα ατυχή γεγονότα, υπερεκτιμούν τα αρνητικά επακόλουθά των πράξεών τους και εμφανίζουν έλλειψη συγκέντρωσης στις εξετάσεις.
Βοήθεια γονέων την περίοδο των εξετάσεων. Πως μπορούν να βοηθήσουν οι γονείς:
Φροντίδα
Φροντίζοντας τον οργανισμό των εφήβων εξασφαλίζοντας καλή διατροφή, ξεκούραση αλλά και καλό ύπνο και δημιουργώντας ένα καθαρό, φωτεινό, ήσυχο και ευχάριστο περιβάλλον στο σπίτι, βοηθάμε τους εφήβους να συγκεντρωθούν καλύτερα.
Εμπιστοσύνη
Αυτό που βοηθάει είναι η γνήσια και ειλικρινής εμπιστοσύνη στις ικανότητες του έφηβου, στην προετοιμασία του για αυτές τις εξετάσεις, καθώς και στην επιλογή του σε σχέση με την κατεύθυνση και τον κλάδο σπουδών που το ίδιο έχει διαλέξει. Του το υπενθυμίζουμε όταν φαίνεται το ίδιο να το ξεχνάει όταν διακατέχεται από το άγχος.
Ενεργητική ακρόαση
Ο τρόπος που ακούμε τις αγωνίες του έφηβου μας είναι επίσης σημαντικός. Είμαστε παρόντες όταν χρειάζεται στήριξη και έχει ανάγκη να μιλήσει για το άγχος που βιώνει. Ακούμε με ενσυναίσθηση χωρίς να κατευθύνουμε. Αποφεύγουμε τα κηρύγματα και τις συμβουλές.
Ενθάρρυνση
Με την ενθαρρυντική στάση, ο γονιός εστιάζει την προσοχή του καθώς και την λεκτική έκφρασή του στα θετικά στοιχεία του παιδιού του. Μέσω της ενθάρρυνσης βοηθιέται το παιδί μας να νιώσει ότι αξίζει. Επικεντρωνόμαστε και αναγνωρίζουμε την προσπάθειά του, τον κόπο του και την βελτίωσή του.
Αποδοχή της αποτυχίας
Θυμόμαστε ότι οι εξετάσεις αυτές είναι ένας σταθμός στη ζωή του παιδιού μας, ένας σημαντικός σταθμός, αλλά όχι ο μόνος σταθμός. Δεν θα έρθει το τέλος του κόσμου. Κανείς δεν χάνεται επειδή είχε μια αποτυχία στη ζωή του. Μια αποτυχία είναι ένα εμπόδιο αλλά είναι συγχρόνως μια ευκαιρία μαθήματος και επαναξιολόγησης του τι έκανα σωστά και τι λάθος ώστε να επαναπροσδιορίσω την πορεία μου και τη στάση μου. Είναι μια αφορμή για να μάθω να διαχειρίζομαι και μελλοντικές αποτυχίες, σε άλλους τομείς της ζωής μου. Είναι πολύ βοηθητικό να έχω τον γονιό μου να με στηρίξει σε αυτό και να με βοηθήσει να μάθω να διαχειρίζομαι την αποτυχία, χωρίς να καταρρέω.
Επικύρρωση
Αναγνωρίζουμε τη δύσκολη και ιδιαίτερη εξωτερική κατάσταση που επικράτησε αυτή τη περίοδο. Ο κάθε άνθρωπος αντιδράει με τον δικό του τρόπο στην πανδημία covid-19 και όλες οι αντιδράσεις είναι επιτρεπτές. Κάποιοι έφηβοι κατάφεραν να εστιάσουν και να εκμεταλλευθούν την κοινωνική απομόνωση για να συνεχίσουν την προετοιμασία τους παρά την αβεβαιότητα, ενώ κάποιοι άλλοι επηρεάστηκαν από όλη αυτή την αβεβαιότητα, το φόβο και την αλλαγή της καθημερινότητάς τους και δεν θα μπόρεσαν να εστιάσουν στην προετοιμασία της ύλης για τις εξετάσεις. Είναι πολύ κατανοητές αντιδράσεις. Είμαστε επιεικείς και δείχνουμε ενσυναίσθηση και κατανόηση. Αναγνωρίζουμε τα συναισθήματα του εφήβου μας.
Διαβάστε το πλήρες άρθρο : Πανελλήνιες εξετάσεις και διαχείριση.